X

حضور ۲۱۲۶ هنرمند روی صحنه جشنواره موسیقی فجر

چهارشنبه, 26 بهمن 1401

به گزارش نای به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، محمد اله یاری (مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس سی و هشتمین جشنوارهموسیقی فجر) ضمن تبریک ایام دهه فجر و ماه مبارک رجب با اشاره به مدت حضورش در دفتر موسیقی در سخنانی مطرح کرد: بنا براین شد که ریل گذاری جدیدی برای این رویداد هنری گذاشته شود و جشنواره موسیقی فجر یک هویت جدی، مستقل و جدیدی داشتهباشد.

مدیر کل دفتر موسیقی ادامه داد: از سال۱۳۹۹  که جشنواره به صورت مجازی برگزار شد و ما حضور مردم را در سالن‌ها نداشتیم،مجددا پس از چند دوره وقفه، جایزه «باربد» به جشنواره بازگشت. علاوه بر جایزه «باربد» در سی‌و هشتمین دوره از جشنواره فجربخش رقابتی نیز به جشنواره موسیقی فجر بازگشت. بنابراین قرار شد که جایزه «باربد» توسعه پیدا کند و به جز آلبوم‌ها در بخش‌هایدیگر نیز جایزه باربد داشته باشیم. بخش کتاب‌های موسیقی و بخش اجراهای صحنه‌ای به جایزه باربد اضافه شده است. همچنینتک‌آهنگ‌ها و اجراهای صحنه‌ای در بخش پاپ را هم به بخش جایزه باربد اضافه خواهیم کرد.

در ادامه این نشست، بهزاد عبدی (دبیر جشنواره) در سخنانی مطرح کرد: من بهزاد عبدی، یک آهنگساز هستم و این اولین بار است کهمسئولیت خطیر مدیریتی در حوزه موسیقی را می‌پذیرم. آقای اله یاری بسیار به من لطف داشتند و پیشنهاداتم را با روی باز می‌پذیرفتند. ما اصرار داشتیم که فضای این رویداد رقابتی شود؛ چرا که به هرحال بنده از جشنواره فیلم فجر خاطرات خوبی دارم و هر وقت  موسیقی فیلم هایم در جشنواره فجر جایزه ای می گرفت، این موضوع بسیار برای تمام عوامل فیلم لذت بخش بود و در عین حال سیمرغگرفتن برایم شیرین است. فکر می کنم، جایزه باربد می تواند، مانند سیمرغ جشنواره فیلم باشد و با تغییراتی که امسال اعمال شد، اینرقابتی شدن هیجان کافی را به جشنواره بیاورد. امیدارم در تمام بخش‌ها رقابتی پرشور و جدی داشته باشیم.

این آهنگساز ادامه داد: در جشنواره فیلم فجر، وقتی فیلمی از یک کارگردان تازه کار اکران شود، حکم یک  سکوی پرتاب را دارد. درموسیقی نیز این اتفاق وجود دارد. امسال تمام تلاش‌مان این است که گروه‌های جوانی که به این جشنواره می‌آیند، مورد حمایت قرارگیرند. از طرفی به هرحال همیشه چهره‌های مطرحی هم وجود دارند که طرفداران خودشان را دارند؛ اما وقتی جشنواره از گروه‌های جواندعوت می کند، طبیعتا سکویی  برای آینده و زندگی هنری‌شان خواهد بود.

دبیر جشنواره در بخش دیگری از سخنانش آماری از شرکت کنندگان جشنواره ارائه داد و گفت: در مجموع آمار شرکت کننده ها وموزیسین های ما در این جشنواره ۲۱۲۶ هنرمند هستند.

دبیر جشنواره ادامه داد: این باعث خوشحالی است؛ تمام همّ و غم ما این است که برای جوانان شرکت کننده در این رویداد، اتفاقاتخوبی رقم بخورد. جشنواره ما یک جشنواره صد در صد هنری است و تلاش بر این است که به ذات زیبای موسیقی، فارغ از هر افتراقیبرسیم.

در بخش دیگری از این نشست، امیرعباس ستایشگر (مدیر اجرایی جشنواره) درباره وضعیت سالن‌های میزبان جشنواره توضیح داد: بهجز آماری که آقای بهزاد عبدی در اختیار شما قرار داد، درباره وضعیت سالن‌ها نیز لازم است صحبت کنم. ما امسال۷ سالن در اختیارداریم که قرار است در ۶ شب، ۷ یا ۸ اجرا را میزبانی کنند.

او توضیح داد: تالار وحدت در بخش بین الملل و ارکسترال با ۹ اجرا، تالار رودکی در بخش ردیف دستگاهی و مسابقه موسیقی ایران با۲۳ اجرا، فرهنگسرای نیاوران در بخش بانوان و بخش بین الملل با ۱۱ اجرا و فرهنگسرای ارسباران در بخش سرود و موسیقی نواحی با۱۹ اجرا میزبان جشنواره هستند. امسال برای اولین بار مجموعه کوشک هنر به سالن‌ها اضافه شده که با ۱۳ برنامه اجراهای موسیقینواحی در آن سالن برگزار می‌شود. سالن میلاد نمایشگاه بین المللی نیز موسیقی مردمی را با ۱۲ برنامه میزبانی خواهد کرد.

مدیر عامل انجمن موسیقی ایران همچنین اعلام کرد: برای اولین بار موزه هنرهای امام علی (ع) میزبان بخش جشنواره جشنواره‌ها، یعنینمایشگاه سی و هفت دوره قبلی جشنواره فجر در بخش پوستر، جدول و پخش ویدئوهای دوره‌های جشنواره قبل است.

ستایشگر درباره بخش بین الملل نیز توضیح داد: بخش بین الملل جشنواره با هشت اجرا میزبان کشورهای پرتغال، روسیه، مجارستان،هند، افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان و صربستان است. امسال در یک تنوع مختلف موسیقایی این کشورها کنار هم حضور دارند.

وی افزود: درباره بخش استان‌ها نیز تا به این لحظه ۱۶ استان اعلام آمادگی کرده اند. استان گلستان با ۳٨ اجرا بیشترین اجرا را بهخود اختصاص داده است. همچنین، بخش سرود امسال با یاد و گرامیداشت زنده یاد اسفندیار قره باغی در سالن فرهنگسرای ارسبارانبرگزار می شود. همچنین بخش پژوهش جشنواره به مدت ۵ شب از رادیو گفتگو پخش خواهد شد. جایزه موسیقی و جایزه رسانه نیز با٨۰ اثر ارسالی مانند سال های قبل در جشنواره وجود دارد.

مدیر اجرایی جشنواره همچنین گفت: در بخش ترانه ۲ هزار و ۵۳۲ تک آهنگ خواهیم داشت و ۱۳۹ آلبوم نیز امسال برنده های خودش رادر اختتامیه خواهد شناخت.

او در بخش پایانی سخنانش نیز مطرح کرد: از روز جمعه (۲۸ بهمن ماهبا اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران در تالار وحدت جشنوارهآغاز و روزچهارشنبه سوم اسفند ماه به پایان خواهد رسید.

بخش دیگر این نشست خبری نیز به پرسش و پاسخ اصحاب رسانه با مدیران جشنواره اختصاص داشت.

چاپ
>