X

حضور معاون هنری ارشاد در دهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان

پنجشنبه, 18 شهریور 1395

علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، روز گذشته در خلال برنامه‌های دهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان، از اجراهای این جشنواره دیدن کرد.

 img_0104

به گزارش روابط عمومی دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، دهمین روز جشنواره روز گذشته به دو ساز پیانو و گیتار کلاسیک اختصاص داشت. هیئت داوران متشکل از آرپینه ایسرائیلیان، لیلا رمضان، گاگیک بابایان، و فریماه قوام‌صدری در بخش پیانو و سیمون آیوازیان، علیرضا تفقدی، مهرداد پاکباز، و پدرام فلسفی در بخش گیتار اجراهای شرکت‌کنندگان را داوری کردند.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در نخستین روز از جشنواره دهم حضور داشت، روز گذشته نیز از برخی اجراهای این جشنواره دیدن و با هومان اسعدی دبیر و علی ترابی مدیر اجرایی جشنواره به گفتگو پرداخت.

در خلال اجراهای روز دهم جشنواره، فریماه قوام‌صدری نوازنده پیشکسوت پیانو و داور این دوره گفت: در این دوره هم بچه‌ها مثل همیشه کوشا، مستعد و پرانرژی ظاهر شدند. سال گذشته ما فارغ‌التحصیلان بسیار خوبی داشتیم که آن‌ها امروز دیگر دوره‌ خود را گذرانده‌اند و خدا را شکر هنرآموزان به درستی در مراتب و مدارج خود نشسته‌اند و گذر زمان جایگاه آن‌ها را روشن و تثبیت‌تر خواهد کرد.

وی درباره مقایسه‌ شرکت‌کنندگان سال گذشته و امسال افزود: آن‌هایی که تجربه دارند و در دوره گذشته هم حضور داشته‌اند، کیفیت کارشان بهتر است و البته این نگرانی را دارند که سال گذشته چگونه بوده‌اند. در حالی که چنین اضطراب‌هایی در شرکت‌کنندگانی که برای اولین بار در این دوره شرکت کرده‌اند وجود ندارد. از طرفی شرکت‌کنندگان جدید این جشنواره، اضطراب روی صحنه رفتن برای نخستین بار را دارند که این مسئله کار را برای آن‌ها دشوار می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که اجرای آن‌ها در روز مسابقه مبنا و حائز اهمیت است و اگر برگزیدگان دوره‌های گذشته در این دوره از جشنواره رتبه‌ای نیاورند، بدان معنا نیست که ما از زحمات آنها با خبر نیستیم.

*جشنواره جوان برترین معیار برای شناخت جوانان است

قوام‌صدری در ادامه با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان برترین معیار برای شناخت جوانان است، اظهار داشت: به عقیده من اگر این جشنواره وجود نداشته باشد، ممکن است این همه نوازنده با استعداد با گذشت ۵۰ سال فعالیت هم شناخته نشوند.

وی افزود: این جشنواره به هیچ‌وجه راه‌ گذر نیست و ما جوانان را هیچ‌گاه بعد از جشنواره به امان خدا رها نکرده‌ایم. این جشنواره به دنبال برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری درازمدت برای آینده موسیقی است و طرح این برنامه‌ اجرایی برای آن است که ما ۵ سال آینده را ببینیم. البته عوامل و پدیده‌های دیگر هم باید خصوصاً در زمینه آموزشی به برگزیدگان این جشنواره کمک کنند. در سال‌های اخیر تعداد جوانان خوب موفق شهرستانی‌ ما در این جشنواره بسیار زیاد بوده است که البته باید کار آن‌ها مهار شده و شکل و جهت بگیرد.

* معلم خوب پیانو در ایران کم داریم 

آرپینه ایسرائیلیان دیگر داور بخش پیانو نیز درباره جشنواره جوان و اجراهای بخش پیانو اظهار داشت: پیشرفت شرکت‌کننده‌ها نسبت به سال قبل محسوس بود، به هر حال این جشنواره در ایجاد انگیزه در آنها نقش مهمی دارد. همین‌که در طول سال نوازنده خود را برای اجرا روی صحنه آماده می‌کند، و همین تمرین مداوم در رشد و پیشرفت آنها نقش بسزایی دارد. به نظر من بهتر است چنین جشنواره‌هایی در طول سال بیشتر شود تا نوازندگان روز به روز بیشتر انگیزه برای تمرین و پیشرفت داشته باشند.

لیلا رمضان پیانیست و دیگر داور این بخش نیز گفت: اجرای نوازندگان نوجوان و جوان در این جشنواره برایم جالب بود و هر کدام  از نظر سونوریته و تکنیک‌های نوازندگی و سبک‌شناسی  با هم تفاوت داشتند.

وی ادامه داد: به نظر من جشنواره موسیقی جوان بسیار می‌تواند ایجاد انگیزه کند و خیلی مهم است که بچه‌ها بتوانند هنرشان را به این شیوه به نمایش بگذارند و با همدیگر رقابت کنند، در واقع آنها یک هدفی دارند که برایش تمرین کنند تا خودشان را به حدی که می‌خواهند برسانند، مخصوصاً اینکه بچه‌ها خیلی زیاد بایستی تجربه نوازندگی روی صحنه را داشته باشند.

این پیانیست بیان داشت: من فکر می‌کنم معلم خوب پیانو در ایران و نیز رپرتوار به‌روز و متد آموزشی در ایران کم است.

 img_0231

* جشنواره موسیقی جوان، قوی‌ترین جشنواره است

بخش دوم اجراهای دیروز به ساز گیتار کلاسیک اختصاص داشت به طوری که نوازندگان سه رده سنی در حضور هیئت داوران این بخش به روی صحنه رفتند.

علیرضا تفقدی، نوازنده گیتار کلاسیک و مدرس دانشگاه هنر تهران، و عضو هیئت داوران این بخش در مورد کیفیت اجراها گفت: امسال شرکت‌کننده‌هایی که بهتر از بقیه اجرا داشتند از گروه الف بودند و اجراها از سال پیش امیدوارکننده‌تر بود. به نظر من  گروه الف مشغولیت ذهنی ندارند، اما همین که بزرگ می‌شوند شاید شرایط به نحوی است که استرس‌ها بیشتر و حمایت‌ها کم‌تر می‌شود، به همین خاطر گروه الف از نظر روحی بهترند.

تفقدی در مورد اهمیت انگیزه در کیفیت اجراها بیان داشت: ای کاش شرایط طوری باشد که وقتی این بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند کارشان بهتر و بهتر شود و بی‌انگیزه نشوند تا اجراهاشان شگفت‌انگیز باشد.

سیمون آیوازیان نوازنده پیشکسوت گیتار و دیگر عضو هیئت داوری ساز گیتار نیز گفت: من دو سال است که در این جشنواره داورم  و می‌توانم بگویم که امسال بهتر از سال گذشته بود، چرا که هم شرکت‌کنندگان بیشتر بود و هم کیفیت بهتری وجود داشت، بنابراین معتقدم که در شرایط کنونی جشنواره موسیقی جوان، قوی‌ترین جشنواره است به طوری که خیلی از نوازنده‌ها در جشنواره‌های دیگر شرکت نمی‌کنند و فقط به جشنواره جوان می‌آیند که این خود نشان از جایگاهش دارد.

پدرام فلسفی، نوازنده گیتار کلاسیک و فارغ‌التحصیل دانشگاه سن‌فرانسیسکو، نیز در مورد اجراهای بخش گیتار گفت: اجراها نسبت به سال پیش پیشرفت قابل توجهی داشت و از سطح بالاتری برخوردار بود. رده سنی الف و ج امسال خوب ظاهر شدند. به‌نظرم رپرتوار سخت‌تری نسبت به سال گذشته انتخاب شده بود و شرکت‌کننده‌هایی که سال پیش هم شرکت کرده بودند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتند.

وی افزود: دانش نوازندگی گیتار به دلیل اینکه به صورت خیلی اصولی در تهران دنبال می‌شود، در سطح بالایی است و این رقابت هم نشان‌دهنده این موضوع بود که پیشرفت آنها به‌واسطه این دانش بیشتر شده و امیدوارکننده است. امیدوارم سال دیگر ما به استانداردهای جهانی نزدیک شویم تا شرکت‌کننده‌هایی از کشور‌های اطراف هم داشته باشیم.

 img_0091

یازدهمین روز جشنواره، فردا پنج‌شنبه ۱۸ شهریورماه ویژه سازهای بادی کلاسیک غربی (فلوت، کلارینت، ابوا، ترومپت) از ساعت ۹ صبح با حضور اساتید آذین موحد، فیروزه نوائی، مجید سینکی، منوچهر صهبائی، اکبر محمدی، و علی نعمتی در تالار رودکی برگزار خواهد شد.

چاپ
>