X
در آیین رونمایی"چراغ افروخته " استاد شکارچی مطرح شد؛

حسین علیزاده : اگر ردیف به سطح و درک و شناخت خوبی در جامعه برسد هر زمان یک شکارچی برای موسیقی ما پیدا خواهد شد

شنبه, 18 دی 1395

“آیین رونمایی از آلبوم صوتی و تصویری”چراغ افروخته” تازه ترین اثر استاد علی‌اکبر شکارچی باحضور حسین علیزاده ،داریوش طلای و پیشکسوتان عرصه هنر و موسیقی عصر جمعه ۱۷ دی  در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، ابتدای مراسم کلیپی زیبا از زندگی و فعالیت‌های هنری استاد شکارچی پخش شد.
حسین علی‌زاده آهنگساز ، پژوهشگر موسیقی و استاد دانشگاه  ابتدا با سخنانی از مقام هنری علی‌اکبر شکارچی تجلیل کرد و درادامه افزود : امشب این محفل طراوت خاصی دارد ، من هیچ‌وقت سالن را اینقدر پر جمعیت ندیدم به علاقه‌مندان موسیقی تبریک میگویم؛ باید مثل استاد شکارچی عاشق باشید که بتوانید ردیف ‌کار کنید. امشب به خاطر خود استاد شکارچی اینجا هستیم و من به این خانواده هنرمند و هنردوست که می‌تواند الگویی برای جامعه ایرانی باشد تبریک میگویم.
علیزاده خاطرنشان کرد: هر جا ادبیات و درک موسیقی شکل می گیرد طراوت و شادابی به همراه دارد و مثل همیشه گفت هیچ انتظاری از مسئولین نداریم.
علیزاه در ادامه افزود : اگر نام این اثر را سمفونی میرزا عبدالله می‌گذاشتند تمام نهادها و ارگان‌ها کمک می‌کردند ولی چون نام ردیف که درست مانند زبان فارسی موضوع اتحاد و یگانه شدن موسیقی است کمکی نشد. ردیف فرهنگ موسیقیایی ماست و برای پرورش ذهن و خلاقیت است. اگر ردیف به سطح و درک و شناخت خوبی در جامعه برسد هر زمان یک شکارچی برای موسیقی ما پیدا خواهد شد. متأسفانه ردیف در دانشگاه جدی گرفته نمی‌شود ولی الآن بیرون از دانشگاه مردم حرکت‌هایی خوبی برای موسیقی و آموزش موسیقی انجام دادند و در هر خانه‌ای یک ساز پیدا می‌شود.
دکتر داریوش طلایی موسیقیدان و استاد دانشگاه در بخش دیگر این مراسم اظهارداشت: آموزش ردیف در حدود ۱۵۰ سال پیش در خانواده فراهانی شروع شد و فرزندان آن خانواده میرزا عبدالله و آقا حسینقلی بودند اما به‌مرور موسیقی از شکل خانوادگی در آمد و عموم علاقه مندان می توانستند با آموزش از آن بهره مند شوند . در طول زمان نیز با پیوند آواز و مقام به دوره  آموزشی دستگاه ،موسیقی نواحی هم از نقاط قوت موسیقی ما شد.
طلایی در ادامه افزود: کمانچه استاد شکارچی لحن لری دارد و این نقطه مثبتی است و لحن لری یک روایت از ردیف موسیقی ماست.
بهرام عظیم پور کارگردان ونایب رییس انجمن مستندسازان سینمای ایران با نقل از سخن یکه کارگردان لهستانی گفت: ” برای رسیدن به یک هدف باید از مرز خستگی گذشت و باید فراتر از توان خود فعالیت کرد ” کاری که شکارچی انجام داد چیزی شبیه جنون متعالی بود و  این در حالی است که کشور متولی فرهنگ و هنر دارد که باید پیش‌قدم می‌شدند ولی  اتفاقی نیفتاد. در تمام زمان ضبط این آلبوم، استاد شکارچی با حافظه آهنین و حفظ حس خود در تمام لحظات فیلم‌برداری  حتی در مرحله تدوین این مهم را انجام داد . به ایشان و علاقه‌مندان موسیقی بابت خلق این اثر تبریک می‌گویم .

مجتبی میرطهماسب مستندساز و فیلم‌ساز ضمن بیان تلاش هایی که به منظور حمایت‌های دولتی برای این اثر داشتند گفت: ثبت و ضبط این آلبوم با بهترین کیفیت ممکن انجام و بیش از دو سال فیلم‌ برداری آن به طول انجامید تایکی از عاشقانه ‌ترین آثار موسیقی شود .
رضا پرویززاده سخنران بعدی این مراسم اظهار داشت:  زمانی که  به حفظ ردیف‌ها و قطعات استاد شکارچی برای امتحان دانشگاه مشغول بودم هیچ گاه فکرنمی کردم روزی به عنوان شاگرد استاد شکارچی همکار ایشان شوم برای این اتفاق بسیار خرسندم .
پرویز زاده درادامه افزود : تأثیر موسیقی اقوام چشمگیر و کمانچه ساز اصیل لرستان است . استاد شکارچی نیز از تأثیرگذاران کمانچه استان لرستان بوده و استاد شکارچی این تلفیق موسیقی لرستان و موسیقی سنتی را آن‌قدر زیبا اجرا کردند که نمی‌توان آن‌ها را از هم متمایز کرد. وی در خاتمه گفت: امشب برای من عید است و تولد استاد لطفی را هم تبریک میگویم.
سخنران بعدی مراسم سامر حبیبی کمانچه نواز و پژوهشگر جوان موسیقی اذعان داشت : من ناظر ضبط نبودم من ناظر لذت وشعف بودم و در تمام مدت استاد یک ملودی و ردیف را اشتباه نزد و امیدوارم علاقه‌مندان کمانچه نوازی قدر این گنجینه عظیم را بشناسند.
استاد علی‌اکبر شکارچی ضمن قدردانی از حاضرین گفت :  من هیچ‌چیز قابل داری ندارم که تقدیمتان کنم لرها حتی تعارف را هم از سعدی بهتر و لطیف‌تر تعریف کردند.
علی اکبرشکارچی در ادامه خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۵۱ با ردیف‌های موسیقایی آشنا شدم و سال ۷۰ ضبط ردیف‌ها را آغاز کردم ولی چون باب میلم نبود مجدداً سه سال بعد در سال ۷۳ ضبط را شروع کردم و بعد از این‌همه سال این ردیف‌ها در روح و جان من تجلی پیداکردند، باعشق به آموزش فرزندان این سرزمین تمام مشکلات و هزینه‌ها را بدر طول دو سال ضبط به جان خریدم و می‌خواهم مرا با این جمله مولانا یاد کنید .
شکارچی ازهنرمندان بهرام عظیم نژاد و پرویززاده و مجتبی میرطهماسب، کیوان ساکت که اورا در به اتمام رساندن این اثر
همراهی کردند و دکتر سلیمانی رئیس فرهنگسرای ارسباران تشکر کرد.
صاحب  اثر”چراغ افروخته” در ادامه یاد آور شد : موسیقی دین دوم من است من این اثر را با قطره‌قطره جانم تولید کردم و مصداق این جمله جبران خلیل جبران است که می‌گوید: وقتی‌که از مال خود به کسی چیزی می‌دهید کارچندانی نیست اما اگر از جان خود مایه بگذارید مهم است . این اثر را به همسرو فرزندانم که در راه این اثر زحمات فراوانی کشیدند و با تمام وجود مرا یاری کردند و لحظات سخت و طاقت‌فرسایی را در کنار من پیمودند تقدیم می‌کنم  .وی همچنین از نشر موسیقی در جامعه و علاقه دوستداران به آموزش ابراز خوشحالی کرد .
در خلال سخنرانی مهمانان قطعاتی از آلبوم “چراغ افروخته” با کمانچه نواری استاد علی‌اکبر شکارچی پخش‌شد که مورد استقبال فراوان حضار قرار گرفت.

 

چاپ
>