X

حسینی: باید به نوآوری احترام بگذاریم/ آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر به ویرایش سوم رسیده

دوشنبه, 17 اردیبهشت 1397

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت همان‌طور که به وفاداری از سنت احترام می‌گذاریم باید به نوآوری که در چارچوب اصالت است نیز احترام بگذاریم.

سیدمحمدمجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در درباره ارزیابی خود از یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: به‌طور قطع جشنواره‌هایی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار می‌شود مشابه دوی امدادی است. برنامه‌ها در امتدادِ هم و تکمیل‌کنندۀ هم هستند.

وی افزود: با توجه به این‌که من در جشنواره دهم نیز شرکت کرده بودم، پیشرفت دور یازدهم را در چند مورد شاخص دیدم. نظم و دقت برگزاری برنامه بیش‌ازپیش بود. دقت در اجراهای گروه‌های مختلف افزایش‌ یافته و شاهد اجراهایی با کیفت و سازهایی کوک‌تر بودیم. نوآوری و نغمه‌های برآمده از سنت در این جشنواره شنیده می‌شد.

او در مورد سنت و نوآوری توضیح داد: درعین‌حال که سنت‌ها باید در موسیقی نواحی پاسداری شود، نباید فراموش کنیم نوآوری اصلی از اصول سنت است. همان‌طور که به وفاداری از سنت احترام می‌گذاریم باید به نوآوری که در چارچوب اصالت است نیز احترام بگذاریم. بازآفریدن ارزش‌های هنری که برآمده از فرهنگ و ساختار فکری ایرانی است باید حفظ شود تا بالندگی را به دنبال داشته باشد. نباید در سنت بمانیم، البته با درنظرگرفتن این‌که پذیرفتن هر بدعتی نیز در موسیقی نواحی جایز نیست. بارقه‌ها و رگه‌های این اتفاق در این دوره از جشنواره بیش از دوره‌های قبل به چشم می‌خورد.

حسینی همچنین گفت: امیدوارم با طرح‌ریزی نشست‌های پژوهشی و نمایشگاه‌های جانبی بیشتر در عین دقت و ظرافت، پیشرفت‌های بیشتری را شاهد باشیم. اهتمام در اجراهای درست‌تر در عین مطالعات بیشتر و پژوهش‌های دقیق ما را به موفقیت‌های بیشتری نزدیک می‌کند.

او درباره آیین‌نامه جشنواره موسیقی نواحی هم گفت: آیین‌نامه این جشنواره که قرار است در آینده تدوین شود، چند پایه دارد. یکی از پایه‌ها تجربه یازده دوره جشنواره است. بخش دوم تجربه‌های گروه‌ها و سلیقه‌های مختلف در حوزه موسیقی نواحى است. سومین مورد چشم‌اندازی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه‌های هنری مختلف در نظر گرفته است. در این مسیر از تجربه‌ها و مستندات یازده دوره و تدبیر افراد خبره استفاده خواهد شد و آیین‌نامه تدوین می‌شود.

معاون امور هنری درباره انتخاب دبیر بعدی جشنواره نیز گفت: چند سالی چنین چیزی را تجربه کردیم که در زمان پایان اختتامیه حکم دبیر بعدی نیز صادر می‌شود، اما این قانون کلی است و عرف نیست. حتی در جشنواره‌هایی که چندین سال یک دبیر دارند، در شب اختتامیه دبیر سال آینده مشخص نشده است. شورای ارزیابی، عملکرد جشنواره را بررسی می‌کند، اگر عملکرد منطبق بر آیین‌نامه بوده باشد آن دبیر را دوباره برای سال آینده انتخاب می‌کنند. دبیر، نحوه برگزاری و شیوه برگزاری به همین صورت با توجه به آیین نامه مشخص می‌شوند.

حسینی درباره جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر پس از دو ماه به ویرایش سوم رسیده و متنی بسیار غنی است و نکات قابل‌توجهی را دربر گرفته است. ویرایش نهایی این آیین‌نامه به وزیر محترم تقدیم می‌شود تا پس از ارزیابی‌های لازم ابلاغ شود.

چاپ
>