X

جهانگیر نصراشرفی: باید از تکرار پرهیز کنیم

دوشنبه, 10 اردیبهشت 1397

جهانگیر نصراشرفی، پژوهشگر موسیقی نواحی می‌گوید نگاه نو و سطح کیفی در این سال‌ها تغییرات زیادی پیدا کرده و روزبه‌روز پیشرفت زیادی می‌کند اما باید سعی کنیم از تکرار پرهیز کنیم.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، جهانگیر نصراشرفی، پژوهشگر و عضو هیئت‌ داوران یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در این خصوص گفت: امسال در بحث داوری سعی کردیم با عدالت مجموع گروه‌های معرفی‌شده را بررسی و در نهایت انتخاب کنیم. جشنواره موسیقی نواحی امسال اتفاقات زیادی را رقم‌زده که یکی از آن‌ها دعوت از نفرات برتر در استان‌ها برای حضور در جشنواره است. این کار ما را راحت‌تر کرده و حجم کار نیز کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: اتفاق خوب دیگر دعوت از سازسازهای شاخص کشور برای برگزاری نمایشگاه است که باعث می‌شود هنرمندان با روند ساخت سازها آشنا شوند و انواع سازهای قومی را نیز از نزدیک مشاهده کنند. از طرفی بخشی از این جشنواره به وُرک‌شاپ‌هایی اختصاص دارد که در آن با روند تغییر سازها در طی ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته آشنا می‌شوید و از نزدیک تمامی مسائل را مورد بررسی قرار می‌دهید. چرا که سازهای موسیقی قومی در طول این سال‌ها ابعاد غیرمنطقی زیادی پیدا کرده و یا مدل و اندازه آن‌ها دچار تغییرات فاحش شده که روی نوازندگی نیز تأثیر داشته است و از اصل خود دور شده‌اند.

نصراشرفی همچنین گفت: به نظرم اگر جشنواره‌های نواحی تداوم داشته باشند برای موسیقی بهتر است. نگاه نو و سطح کیفی در این سال‌ها تغییرات زیادی پیدا کرده و روزبه‌روز پیشرفت زیادی می‌کند اما باید سعی کنیم از تکرار پرهیز کنیم. جشنواره‌ها باید نگاه به گذشته و تاریخ و موسیقی قومی داشته باشند و مصادیق گوناگون را مورد توجه و بررسی قرار دهد.

او در پایان نیز گفت: وجود یک دبیرخانه و فعالیت دائمی آن در طول سال‌ها جزو مسائل مهمی بود که امسال با تلاش دکتر صدری به نتیجه رسیده و از این به بعد شاهد رشد بهتر در این مبحث خواهیم بود.

یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت در کرمان برگزار می‌شود.

چاپ
>