X
از سوی انتشارات چکاد هنر

جلد پنج «شعر بی‌واژه» منتشر شد

چهارشنبه, 28 مهر 1395

به گزارش نای، «شعر بی‌واژه‌ــ ۵»، مجموعه‌ای‌ است از تکنوازی‌های پرویز مشکاتیان که برای ساز سنتور تدوین و گردآوری شده است. تا کنون ۴ جلد از این مجموعه توسط انتشارات چکاد هنر منتشر شده است. گردآوری و آوانگاری این مجموعه به همت و تلاش محسن غلامی انجام شده و ویرایش و نگارش آن توسط علیرضا جواهری صورت گرفته است.

این مجموعه شامل قطعات زنده‌یاد استاد پرویز مشکاتیان در دستگاه همایون و آواز بیات اصفهان است که در کنسرت‌ها و آلبوم‌های صوتی و تصویری مختلف طی ۳۰ سال گذشته اجرا شده است. جلد پنجم این مجموعه از آلبوم‌های بیداد، خلوت گزیده، کنسرت فستیوال مولانا در ایتالیا، کنسرت همایون در نمایشگاه بین‌المللی تهران، کنسرت گروه عارف در سال ۱۳۷۶ در تهران و کرمانشاه و آلبوم دونوازی در دستگاه همایون است.

جمله‌بندی‌های موزون و شعرگونه‌ی پرویز مشکاتیان در تکنوازی‌هایش با سازهای سه‌تار و سنتور باعث شد تا به پیشنهاد استاد محمدرضا شفیعی‌کدکنی این مجموعه «شعر بی‌واژه» لقب گیرد.

این اثر در ۱۲ مجلد طراحی و تدوین شده است که به تدریج منتشر و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت. بیشتر بخش‌های این ۱۲ جلد طی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ با نظارت مستقیم ایشان تنظیم و نگارش شده که جلد اول و دوم این مجموعه در زمان حیات ایشان چاپ و نشر شد و جلدهای سوم و چهارم این کتاب پس از درگذشت نابهنگام ایشان منتشر شدند. امید است در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ شرایط برای چاپ و نشر سایر جلدهای باقی‌مانده‌ی این مجموعه فراهم شود و هنرمندان و هنرجویان موسیقی ایرانی بتوانند از این نغمات ماندگار موسیقی ایرانی نهایت بهره را ببرند.

21

چاپ
>