X
راویان سرزندگی، عشق و حماسه

جشن عاشیق‌های ایران و ترکیه در نیاوران برگزار شد

یکشنبه, 31 مرداد 1395

جشن عاشیق‌های ایران و ترکیه با هدف معرفی فرهنگ و هنر کهن عاشیق‌ها و اشتراکات فرهنگی دو کشور با حضور عاشیق محمود قاراداش، عاشیق گلتکین بولوت از کشور ترکیه و عاشیق ایمران حیدری و عاشیق محبوب خلیلی از ایران در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

6

به گزارش نای، در این برنامه که با مشارکت مؤسسه‌ی یونس امره ترکیه و مؤسسه‌ی فرهنگی اکو و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران برگزار شد، نوری شیمشگ لر، رایزن فرهنگی ترکیه، با اشاره به اهمیت گسترش تعاملات فرهنگی و ادبی دو کشور گفت: ایران و ترکیه در تمام زمینه‌های فرهنگی، ادبی و هنری  روابط  نزدیکی با هم دارند. توجه کشور ترکیه به زبان و ادبیات فارسی، از دوران محمود غزنوی آغاز شده و در تمام این سال‌ها کشور ترکیه خود را از زبان، فرهنگ و ادبیات ایران جدا ندانسته است. در شهر آناتولی که یکی از زیباترین شهرهای ترکیه است، در دوره‌ی حکومت عثمانی بعد از قرآن بیشترین کتابی‌هایی که در این شهر مطالعه شده اشعار و کتُب مولانا، پندنامه‌ی عطار نیشابوری و گلستان سعدی بود و همچنین در همین شهر اشعار حافظ به زبان ترکی به رشته‌ی تحریر درآمده است.

وی افزود: در قرن ۱۸ میلادی، شاعران بسیار زیادی در شهر آناتولی ترکیه پرورش یافتند که به زبان فارسی اشعار زیادی را سروده‌اند. همچنین باید گفت ۷۰ درصد اسامی دختران ترکیه اسامی فارسی است.

تورقای شفق، رئیس مؤسسه‌ی یونس امره، دیگر سخنران این مراسم با بیان اینکه عاشقی در مناطق مختلف با اسم‌های گوناگون شناخته شده اظهار داشت: این برنامه در خصوص سنت‌های عاشقی است که یکی از میراث‌های فرهنگی دو کشور به شمار می‌رود و باعث گسترش مبادلات فرهنگی بین کشور ایران و ترکیه خواهد بود. مؤسسه‌ی «یونس امره» در تهران در سال ۲۰۱۲ کار خود را شروع کرده است و یکی از اهداف این مؤسسه برقراری ارتباط فرهنگی، هنری و ادبی با کشور ایران است و در این راستا به تعداد زیادی از ایرانیانی که علاقمند به فراگیری زبان ترکی هستند آموزش داده شده است. همچنین تعداد زیادی نمایشگاه، نمایش فیلم، کنسرت، تئائر و نشست در تهران برگزار شده است.

وی از دولت و ملت ایران که در پی کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در کنار دولت و ملت ترکیه بودند تشکر کرد.

3

افتخار حسین عارف، رئیس مؤسسه‌ی فرهنگی اکو، نیز در این برنامه پیرامون موسیقی عاشیقلار و برگزاری این جشن در فرهنگسرای نیاوران گفت: از اینکه امشب در جمع شما حضور دارم و شاهد اجرای موسیقی زیبای عاشیقلار هستیم بسیار خرسندم و باید از همه‌ی کسانی که در برگزاری این برنامه مشارکت داشتند خصوصاً مؤسسه‌ی یونس امره و مجموعه‌ی بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران که در کنار مؤسسه‌ی اکو برای برگزاری این برنامه تلاش کردند تشکر کنم.

رئیس اکو در مورد موسیقی عاشیقلار گفت: موسیقی عاشیقلار یک هنر اصیل و سنتی در منطقه‌ی ماست که طرفداران زیادی دارد و اشتراکات فرهنگی مردمان ترک‌زبان در بسیاری از کشورهای منطقه را به نمایش می‌گذارد. میلیون‌ها نفر از مردم منطقه به این موسیقی پرطرفدار و محبوب علاقمند هستند و این نکته موجب تقویت ارتباطات فرهنگی کشورهای منطقه است. در واقع عاشیق‌ها هنرمندان توانمندی هستند که موجب تقویت تعاملات و نزدیکی هرچه بیشتر این کشورها در منطقه‌ی اکو می‌شوند و موسیقی عاشیقلار زبان مشترک فرهنگی این ملت‌هاست. امیدوارم با همکاری و همراهی سازمان‌ها و نهادهای دیگر برای معرفی این موسیقی زیبا و اصیل به سراسر جهان تلاش کنیم.

5

سیدعباس سجادی، مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، با بیان اینکه بعد از کودتای نافرجام ترکیه  موضع‌گیری ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران که در کنار ملت و دولت ترکیه بودند باعث شد ارتباط عمیق‌تری بین دو کشور ایجاد شود اضافه کرد: ارتباط فرهنگی بین دو ملت باعث شده که مردم این دو کشور در طول تاریخ ارتباط نزدیک و بسیار خوبی با هم داشته باشند.

وی افزود: موسیقی عاشقی در سراسر ایران گسترش دارد و عاشیق‌های ایران روایت‌گر سرزندگی، عشق و حماسه هستند. در جشنواره‌ی موسیقی عاشق‌لری که چندی پیش برگزار شده بود، عاشیق‌هایی از چین تا اروپا حضور داشتند که این نشانه‌ی گسترش این نوع موسیقی است و در این جشنواره هم عاشیق‌های ایران که یکی از متنوع‌ترین موسیقی‌های عاشقی را دارند خوش درخشیدند.

2

در این برنامه عاشیق محمود قاراداش، عاشیق گلتکین بولوت از کشور ترکیه و عاشیق ایمران حیدری و عاشیق محبوب خلیلی از ایران با بداهه‌نوازی موسیقی عاشیقلار لحظاتی خاطره‌انگیز را برای مخاطبان رقم زدند.

چاپ
>