X
فواد توحیدی، پژوهشگر و عضو هیأت داوران نهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی:

«جشنواره می‌تواند برای نوازندگان موسیقی نواحی بازار کار ایجاد کند»

دوشنبه, 30 فروردین 1395

«ایجاد بازار کار برای نوازندگان موسیقی نواحی مختلف کشور یکی از اتفاقات خوبی است که برگزاری منظم جشنواره می‌تواند آن را برای هنرمندان موسیقی رقم بزند.»

به گزارش نای، فواد توحیدی، پژوهشگر موسیقی نواحی و یکی از اعضاء هیأت داوران نهمین دوره‌ی جشنواره موسیقی نواحی ایران که کمتر از بیست روز دیگر در کرمان برگزار می‌شود، با بیان اینکه برگزاری این جشنواره با برنامه‌ریزی دقیق و ساختاری منسجم، علاوه بر کمک به احیاء موسیقی نواحی، می‌تواند به یک موضوع جریان‌ساز در سطح جامعه تبدیل شود، گفت: «یکی از بزرگ‌ترین حُسن‌های برگزاری جشنواره این است که مردم منطقه را متوجه بها و ارزش چیزی که دارند می‌کند. یعنی مردم می‌فهمند که کار و هنری که دارند چقدر ارزشمند است و باید از آن محافظت کنند.»

توحیدی ادامه داد: «من با توجه به اینکه سال‌هاست کار پژوهشی می‌کنم به چشم خود دیدم کسانی را که قبل از حضور در جشنواره، نواختن ساز محلی برایشان زیاد مهم نبود اما بعد از اینکه چند دوره در جشنواره شرکت کردند، نگاه‌شان تغییر کرد. و مثلا اگر تا قبل از آن می‌پرسیدی که چه کسی در روستای شما سُرنا می‌نوازد، می‌گفتند که فلانی اما امروز از همان شخص با عنوان استاد یاد می‌کنند.»

این نویسنده و پژوهشگر موسیقی نواحی با بیان اینکه ایجاد بازار کار برای نوازندگان موسیقی نواحی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برگزاری این جشنواره است، اظهار داشت: «موسیقی نواحی فقط موسیقی آئینی نیست بلکه موسیقی زندگی است و افراد زیادی از این راه زندگی می‌کردند که متاسفانه امروز بازار کار خود را از دست داده‌اند. مثلا وقتی دستمزد کسی که اُرگ می‌نوازد شبی یک میلیون تومان و دستمزد نوازنده سُرنا دویست‌هزار تومان است، آن‌وقت فرزند کسی که سال‌ها نوازنده ساز محلی بوده به جای اینکه از پدرش بیاموزد به سمت نواختن اُرگ گرایش پیدا می‌کند، چون می‌بیند که بازار کار آن بهتر است. اما برگزاری جشنواره علاوه بر اینکه اهمیت موسیقی محلی را به مردم هر منطقه گوشزد می‌کند به همان نسبت نیز می‌تواند برای هنرمندان موسیقی نواحی بازار کار ایجاد ‌کند و همین مسئله باعث می‌شود که افراد زیادی در روستاها به آموختن موسیقی منطقه خودشان علاقه‌مند بشوند.»

نویسنده‌ی کتاب‌ «ترنم کویر» که خود پیش از این چندین دوره سمت دبیری جشنواره موسیقی نواحی را برعهده داشته افزود: «من با اینکه همیشه در این جشنواره به نوعی مسئولیت داشتم  اما در عین حال همیشه خودم جزو منتقدین آن هم بودم. چراکه معتقدم نباید به این جشنواره مانند یک شو هنری نگاه کرد که در طول سال فقط به مدت چند روز برگزار می‌شود و در بقیه روزهای سال کسی به آن توجه نداشته باشد.»

مؤلف کتاب «کرمان سرزمین سورناها» ادامه داد: «برگزاری منسجم و منظم جشنواره موسیقی نواحی به صورتی که ساختار آن مشخص باشد، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد و هنرمندان موسیقی نواحی بدانند که برنامه جشنواره در سال آینده و حتا تا پنج سال آینده به چه صورت است، باعث می‌شود که هنرمندان مجبور ‌شوند در طول سال بنشینند و برای حضور در جشنواره کار و تمرین کنند. در واقع مانند اتفاقی که اکنون برای جشنواره موسیقی فجر افتاده و نوازنده‌‌ها می‌دانند که مثلا در سال آینده قرار است  چه اتفاقی در جشنواره بیفتد و برای آن در طول سال برنامه‌ریزی کرده و تمرین می‌کنند. در این صورت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی می‌تواند جریان‌ساز باشد.»

او همچنین با اشاره به اهمیت برگزاری بخش‌های جنبی در جشنواره موسیقی نواحی، خاطر نشان کرد: «نکته دیگری که نباید فراموش کنیم اینست که جشنواره تنها ساز زدن و اجرای موسیقی نیست و اهمیت بخش‌های جنبی جشنواره مثل پخش فیلم‌های مستندی که درباره موسیقی نواحی ساخته شده، برگزاری نشست‌های تخصصی‌و… از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که بدین صورت جشنواره تنها به اجرای برنامه در چند سالن و برای تعدادی مخاطب خاص محدود نمی‌شود و همه مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. در واقع با گسترش بخش‌های جنبی جشنواره، می‌توان موسیقی را به دل مردم ‌برد.»

توحیدی همچنین درباره کیفیت آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره نیز توضیح داد: «خوشبختانه امسال استقبال خیلی خوبی از جشنواره شده و علاوه بر اینکه آثار زیادی از سراسر کشور به دبیرخانه رسیده،  اکثر آثار از نظر کیفی نیز رضایت‌بخش و امیدوار کننده بوده‌اند.»

نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با دبیری ایرج نعیمایی از روز ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در کرمان برگزار می‌شود.

چاپ
>