X
رضا مهدوی دبیر جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اعلام کرد:

تلاش برای جهانی‌شدن جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با تقویت بخش‌های رقابتی و بین‌الملل

یکشنبه, 23 دی 1403

به گزارش نای به نقل از روابط عمومی چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، رضا مهدوی دبیر جشنواره چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اشاره به ابعاد و اهمیت این جشنواره ، جزئیاتی از رویکرد و برنامه‌های دوره چهلم ارائه داد و گفت: جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دلیل تنوع بخش‌ها و قدمت تاریخی، جایگاهی منحصر به فرد در عرصه بین‌المللی دارد، اما شرایط موسیقی در کشور در مقاطع مختلف شاید مانع شده که نتوانسته به طور کامل به استانداردهای جهانی دست یابد.

او به بخش‌هایی چون موسیقی بین‌الملل، نواحی، کلاسیک اروپایی، ردیف دستگاهی، کودک و نوجوان، بانوان، پژوهش و تلفیقی اشاره کرد و گفت: این بخش‌ها طی ۴۰ سال گذشته با فراز و فرودهایی برگزار شده و جایگاه ویژه‌ای برای جشنواره رقم زده‌اند،

چرا که این بخش های متنوع از گذشته تا اکنون تا به این حد در جهان سابقه نداشته و ندارد و باعث شده که به عنوان جشنواره ای منحصر و با ریشه در سطح بین الملل مطرح باشد. اما حیف که برخی از گرایش های موسیقی دانان ایرانی آنچنان که شایسته و بایسته است اهمیتش را به رُخ نمی کشند!

مهدوی که برای دومین بار دبیری جشنواره بین المللی موسیقی فجر را عهده دار است درباره ارتقا سطح کیفی جشنواره بیان داشت: چنین جشنواره‌ استخوان داری را نمی‌توان یک شبه تغییر داد و یا در یک سال اجرا، چندان تغییراتی به سمت و سوی بهتر شدن کشید. بلکه من می‌توانم هرساله ۲۰ درصد بهبود ایجاد کنم. به طوری که سال گذشته بخش‌های پژوهش، بانوان، بین‌الملل، کودک و نوجوان و موسیقی فیلم، ایجاد، بازنگری و تقویت شد. امسال نیز همین مسیر دنبال می‌شود.

 او افزود: برای نخستین بار سال گذشته و امسال از حضور بانوان موسیقی‌دان در شورای سیاست‌گذاری و هیئت انتخاب استفاده کردیم و به اجرای دختران و زنان ایران توجه ویژه‌ای داشتیم. همچنین تغییراتی در روند فراخوان، داوری و بخش موسیقی و ترانه اعمال شده است.

این آهنگساز و نوازنده سنتور بیان داشت: تمام سعی ما بر این بوده و هست که بتوانیم کیفیت را درکنار کمیت بالا نگه داریم، به همین دلیل یک شب به اجراها اضافه کردیم چرا که معتقدم مثل دهه ۷۰ باید جشنواره بین المللی موسیقی فجر همان ۱۰ شب در سالن های متعدد اجرا داشته باشد. اما نبود بودجه کافی مانع از چنین مهمی تاکنون بوده است. از همه موسیقی دانان در شاخه های مختلف به ویژه موسیقی دستگاهی خواسته‌ام که حضور حداکثری پیدا کنند و استادان با حضورشان قوت قلبی برای نسل نو باشند. متاسفانه در این بخش توفیق قابل توجهی نصیب جشنواره نشده و شاید زمان بیشتری لازم است که رویکردی پیشرو به وجود آید و کاستی‌های به جا مانده در طول این چند سال جبران شود و به جایگاهی برسیم که انقدر کشورهای همسایه و دیگر ممالک در اهمیت این جشنواره حرف می‌زنند، در ایران نیز تصحیح نگاه به وجود آید تا رویکرد حقیقی جامه عمل بپوشد.

دبیر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با اشاره به تغییرات مدیریتی هنری و تاثیرش در روند برگزاری جشنواره گفت: سال گذشته تغییرات مدیریتی در نیمه راه جشنواره ایجاد شد و امسال این تغییرات در سطوح بالاتر رخ داد، اما خوشبختانه بر کیفیت جشنواره تاثیری نداشت.

 او تاکید کرد که اصلاح آیین‌نامه جشنواره و افزایش اختیارات دبیر ضروری است. اگر اختیارات دبیر محدود باشد، نمی‌توان به تعالی و بالندگی جشنواره دست یافت.

مهدوی درباره اهمیت بخش مسابقه و رقابت در جشنواره گفت: این بخش می‌تواند انگیزه‌ای برای حضور حداکثری جوانان و نوجوانان باشد. من شخصاً خروجی هشتمین جشنواره موسیقی فجر هستم. ‌آن دوره سال سنتورنوازان بود و این رویداد مسیر زندگی‌ام را تغییر داد و آمدم در عالم فن موسیقا.

 وی افزود: جشنواره هر چه بسمت رقابتی شدن برود بهتر است. اهمیت جشنواره موسیقی بین المللی فجر از دیگر جشنواره های برگزار شده در طول سال از همه جهات بالاتر و حساس تر است، لذا ضرورت دارد به این مهم با دقت پرداخته شود تا جایی که در بخش بین الملل هم شاهد داوری و انتخاب باشیم .

چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی  برگزار می‌شوود. ریاست این دوره برعهده احمد صدری و مدیریت اجرایی محمدعلی مرآتی  برعهده دارد. این دوره جشنواره به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری انجمن موسیقی ایران و بنیاد فرهنگی هنری رودکی از ۲۳ تا ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۳ در تهران و برخی استانهای کشور برگزار می‌شود.

چاپ
>