X

بهرام جمالی: بخش نواحی چهل درصد ورودی جشنواره را به خود اختصاص داده‌ است

چهارشنبه, 18 مرداد 1396

مدیرعامل انجمن موسیقی می‌گوید جشنواره باعث شده است که انگیزه‌ی مضاعف برای کار و تلاش و همچنین تمرین بیشتر برای شرکت‌کنندگان ایجاد شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی درباره رویکرد جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره جوان با یک سیستم کاملاً مشخص، دقیق و مسلط بر جزییات توسط داوران و دبیر جشنواره پیش می‌رود. از نظر دقت و توجه یک جشنواره‌ی موفق و مردمی است.

وی افزود: ما امسال شاهد استقبال بیشتر بودیم و سی درصد تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد. این حاکی از آن است که جشنواره رشد طبیعی خود را در سطح ملی ادامه می‌دهد، اما به نظر من باید در بخش نواحی تلاش و توجه بیشتری کند. می‌توانیم پیشنهاد تفکیک این بخش را در آینده داشته باشیم.

او ادامه داد: شرکت‌کنندگان بخش نواحی چهل درصد ورودی جشنواره را به خود اختصاص داده‌ است، این به این معنا است که این بخش نیازمند یک توجه مستقل است. در رابطه با ایجاد انگیزه و حضور جوانان می‌توانم بگویم شاهد افرادی هستیم که چندین سال است در این جشنواره شرکت می‌کنند، هر سال خودشان را برای دور بعدی آماده می‌کنند. این باعث شده است که انگیزه مضاعف برای کار و تلاش و هم‌چنین تمرین بیشتر برای شرکت‌کنندگان ایجاد شود. دیدگاه‌های هیئت داوران توانسته مسیرهای انتخاب روش‌های صحیح آموزش و تمرین و اصلاح رپرتوآر را به همراه داشته باشد. شرکت‌کنندگان دیگر می‌دانند چه مواردی را باید در برنامه اصلی موسیقی خود قرار بدهند تا بتوانند در جشنواره ورود پیدا کنند و مقام کسب کنند. این مسائل رویکرد مثبت این جشنواره را بیان می‌کند.

او درباره بخش موسیقی نواحی جشنواره جوان توضیح داد: امسال سومین سالی است که بخش نواحی به جشنواره اضافه‌ شده است. در این سه سال رشد بسیار زیادی داشته است. تعداد شرکت‌کنندگان و کیفیت نوازندگان به‌قدری زیاد است که ما را به این فکر انداخت که باید یک جشنواره مستقل جوان در حوزه موسیقی نواحی به شکلی طراحی شود که پاسخگوی این حجم از شرکت‌کننده باشد. با توجه به این‌که پیش‌بینی ما این است که هنوز این شرکت‌کنندگان نماینده تمام بخش‌های موجود در کشور نیستند. احتمال این‌که خود نواحی به تعداد هزار و پانصدتا دو هزار نفر برسد، وجود دارد. ازاین‌جهت باید یک ظرفیت جدید برای آن ایجاد کرد. باید با استادان صحبت‌های بیشتری داشته باشیم تا بهترین تصمیم‌گیری را بکنیم.

جمالی به تعاملات انجمن موسیقی در جشنواره موسیقی جوان اشاره نمود: ما امسال تلاش داریم تا نهادهای مرتبط با این حوزه به جشنواره نزدیک‌تر شوند، مانند سازمان وزارت ورزش و جوانان که توسط شورای عالی جوانان به ریاست رئیس‌جمهور و دبیری ورزش و جوانان تأسیس‌شده است و یکی از بندهای آن حمایت از فعالیت‌های فرهنگی جوانان است. ما اگر بتوانیم حمایت نهادهای مرتبط را داشته باشیم می‌توانیم اعتباراتی را تأمین نماییم. بحث جدی، بحث ایجاد فضای کنسرت‌ها و اجرای صحنه‌ای خود برگزیدگان در استان‌ها و تهران و درنهایت تولید آلبوم آن‌هاست.

مدیرعامل انجمن موسیقی تأکید کرد: این نیازمند منابع جدید مالی است و ما روی این موضوع متمرکزشده‌ایم تا بتوانیم این مسئله را رفع‌ورجوع کنیم. تلاش شبانه‌روزی جشنواره و داورانی که در طی سه مرحله حضور پیدا می‌کنند و جشنواره را برگزار می‌کنند نیازمند این است که برگزیدگان در طول یک سال روی صحنه بروند و در شهر خود و تهران به اجرا بپردازند و از برگزیدگان به‌طور حتم یک اثر صوتی تولید شود. ما از حالا بر این مسئله متمرکز هستیم، امیدواریم با کمک دوستان و سازمان‌ها بتوانیم چنین شرایط مالی را فراهم کنیم که این اتفاق امسال رقم بخورد. سال گذشته ما آلبوم «نوبانگ ۱» را تولید کردیم و در حال حاضر در حال تولید دومی هستیم. سه شب کنسرت برای برگزیدگان جوان و هم‌چنین دانشجویان موسیقی داشتیم. امسال نیز همین برنامه راداریم، امیدواریم بتوانیم بودجه آن را تأمین کنیم و مسیر را ادامه دهیم.

جمالی درباره نقش خانه موسیقی در کمک به لغو نشدن کنسرت‌ها گفت: لغوکردن کنسرت‌هایی که مجوز دارند کاملاً واضح است که نقض قانون است. همه باید به این مسئله توجه کنیم. به هر ترتیب در رابطه دولت در حوزه موسیقی، صنف به‌عنوان نماینده‌ای از یک جامعه و نهادهای واسطه مثل انجمن موسیقی رابطه‌ای منطقی وجود دارد. تعریف درست و منطقی از فعالیت فرهنگی و اجتماعی و حقوق شهروندی این مسئله است. باید این موضوع به‌واسطه نقش جدی دولت و نهادهای صنفی به‌جایی برسد که تکلیف حقوق شهروندی در تمامی کشور به میزان قانونی خود برسد.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال در جایی که مطالبات فرهنگی و اجتماعی وجود دارد و مردم تقاضای یک فعالیت فرهنگی دارند ما نمی‌توانیم بر اساس سلیقه‌های شخصی این مسئله را محدود و ممنوع کنیم. اگر تخلفی صورت می‌گیرد مراجعی برای رسیدگی به تخلفات وجود دارد، هم چنان‌که در بخش رسانه‌ها و نشریات اگر آیین‌نامه و شیوه‌نامه رعایت نشود یک دستگاه نظارتی وجود دارد که آن را پیگیری کند. در بخش فرهنگ نیز نهادهای نظارتی وجود دارد مانند دفتر موسیقی به‌عنوان ناظر جریان و یا ادارات کل. از طرفی نمی‌توانیم مطالبات حوزه فرهنگ را نادیده بگیریم.

او همچنین گفت: به‌طور طبیعی انجمن موسیقی ایران نیز باید با توجه به وظیفه ذاتی خود در جهت حمایت از جریان‌های موسیقی هویت‌ساز یا موسیقی هویتی در کشور حامی جریان مردمی و عقل‌گرا باشد. تا جایی که مسائل با عقلانیت و قانون همراه است همه‌چیز خوب پیش می‌رود اما درجایی که نگاه‌ها به مسائل شخصی می‌شود ماجرا پیچ می‌خورد. فکر می‌کنم عدم وجود فضای گفتمان بین نهادهای اجرایی کشور که دستخوش یکسری ابزار سیاسی نیز شده است، سبب شده این مسائل نیز با مشکل روبه‌رو شود. درصورتی‌که می‌شود فضاهایی را برای گفت‌وگو ایجاد کرد و مسائلی را که شهرها و استان‌ها به آن مبتلا هستند، بررسی نمود و به نقطه مشترکی رسید. محروم کردن جامعه از فضاهای فرهنگی، ورزشی و بانشاط آسیب‌های اجتماعی را پدید می‌آورد. باید به این مسئله نیز توجه کرد. هر جا که عقلانیت وجود داشته باشد حل مسئله آسان می‌شود.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران افزود: مسائل مدیریتی موسیقی در کشور مسائل جدی است. ما در انجمن با توجه به ارتباط خوبی که با دفتر موسیقی داریم به دنبال سازمان‌دهی برای رسیدگی به آسیب‌ها و نیازهای موسیقی هستیم. این‌یک امر بسیار جدی در حوزه بلوغ و رفتار اجتماعی است که اساساً ما مطالباتمان را شخصى نکنیم. اگر موسیقی نواحی ما نیازمند یک اتفاق است این موضوع از طریق یک جریان حقوقی، صنفی و گروهی قابل‌حل است تا اجماع تمامی اهالی در آن باشد. انجمن موسیقی تأسیس‌شده است که بحث نهادها، سازمان‌ها و نیازها را باهم منطبق کند.

وی در پایان هم گفت: در حال حاضر ما در حال پیگیری پنج نهاد تخصصی هستیم تا بتوانیم مجوزهای آن را بگیریم. انجمن‌های تخصصی موضوعی که با حضور خود متخصصان مسائل مربوط به همان حوزه سامان‌دهی شود. گروه های بانوان در حوزه موسیقی مسائل جدی دارند، از دانشجویان خانم موسیقی در هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها، معلمان آموزشگاه‌های آزاد هنری که موسیقی تدریس می‌کنند، مدیران آموزشگاه‌های آزاد موسیقی گرفته تا گروه‌های فعال موسیقی بانوان. تمامی آن‌ها نیازمند جایی است که ما آن را انجمن موسیقی بانوان ایران نام‌گذاری کردیم تا یک متولی پیدا کند و بگوید من به مسائل بانوان توجه می‌کنم. مسائل جوانان و موسیقی نواحی و پژوهش در موسیقی نیز از این امر مستثنا نیستند. موضوع پژوهش موسیقی مسئله بسیار بزرگی است اما ما هم پای نهادهای پژوهشی دنیا در حوزه موسیقی‌شناسی حرکت نمی‌کنیم زیرا تلاش‌هایمان فردی است درصورتی‌که باید برای آن نهاد ایجاد کنیم. این مسئله آن‌قدر مهم و ارزشمند است که برای آن به‌طورجدی وقت گذاشته شود.

چاپ
>