X
در هفتمین روز جشنوارۀ ملی موسیقی جوان مطرح شد:

بهداد بابایی: تأثیر جشنواره در ارتقاء سطح دانشِ جوانان غیرقابل انکار است

چهارشنبه, 15 شهریور 1396

بهداد بابایی می‌گوید اغلب دوستان اجراهای خوش سُنوریته و با موزیکالیته‌ای داشتند، ولی مشکل این‌جاست که خیلی‌ها‌شان زبان، بیان و متر و زمان‌بندی گوشه‌ها را رعایت نمی‌کردند.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، بهداد بابایی، نوازندۀ برجستۀ سه‌تار و عضو هیئت داوران سه‌تار در جشنوارۀ موسیقی جوان در خصوص سطح اجراهای این جشنواره گفت: برآینده داوران در بخش‌های مختلف جشنواره این است که گروه سنی «الف» به نسبت گروه‌های سنی «ب» و «ج» اجرای رضایت‌بخش‌تری داشتند که شاید این موضوع به خاطر این است که از گروه سنی «الف» توقع بیشتری می‌رود. اساساً سؤالات بخش خلاقیت بیشتر از شرکت‌کنندگان گروه‌های سنی «ب» و «ج» پرسیده می‌شد که سؤالات بسیار ساده‌ای هم بود، اما متأسفانه اکثر شرکت‌کنندگان در اجرای خواسته‌های هیئت داوران موفق عمل نمی‌کردند و از خودشان ضعف نشان می‌‌دادند.

وی افزود: مسألۀ ریتم یک مسألۀ کاملاً ریاضی است و دوستان هنرمند باید به صورت جدی‌تری به این مسأله بپردازند. خلاقیت زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که بحث چگونگی ملودی‌پردازی در بستری از ریتم مطرح شود. از این جهت فکر می‌کنم انتظار از هنرمندان شرکت‌کننده حداقل در گروه سنی «ج» قدری بیشتر از این بود، اما باید توجه کرد که خیلی از جوانان مستعد ساز سه‌تار هم به هر دلیلی در این جشنواره شرکت نکرده بودند.

بابایی در پاسخ به سؤالی در خصوص این‌که آیا شرکت‌کنندگان ساز سه‌تار اصالت اجراها را حفظ کردند یا خیر، توضیح داد: اغلب دوستان اجراهای خوش سُنوریته و با موزیکالیته‌ای داشتند، ولی مشکل این‌جاست که خیلی‌ها‌شان زبان، بیان و متر و زمان‌بندی گوشه‌ها را رعایت نمی‌کردند. مشکل دیگر هم این بود که اغلب قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان فقط گوشه‌های آوازی را حفظ کرده بودند، در حالی‌که هیئت داوران گوشه‌های ضربی دستگاه‌ها را هم برای حفظ‌کردن از آن‌ها خواسته بودند. شاید لازم باشد برای سال آینده قید شود که حفظ آوازی‌ها و ضربی‌های یک دستگاه الزامی است.

عضو هیئت داوران جشنوارۀ موسیقی جوان دربارۀ میزان اتفاق‌نظر میان آراء داوران توضیح داد: خوشبختانه در مورد داوری ساز سه‌تار، میان داوران اتفاق‌نظر وجود داشت و نزدیکی امتیازهای داده‌شدۀ هر داور به یک شرکت‌کننده گواه این مدعا بود. در مجموع میانگین امتیازات داوران به شرکت‌کنندگان در یک سطح بود و خیلی از یکدیگر فاصله نداشت.

بهداد بابایی در پایان به تأثیر جشنوارۀ موسیقی جوان اشاره کرد و گفت: تأثیر جشنوارۀ موسیقی جوان در ارتقاء سطح دانش و توان جوانان غیرقابل انکار است. این جشنواره عرصه‌ای برای رقابت است و شرکت‌کنندگان آن می‌توانند ضمن افزایش ارتقاء سطح کیفی نوازندگی‌شان، خودشان را با رقابت کردن با هم‌قطاران‌شان محک بزنند. من به جشنوارۀ موسیقی جوان و تأثیرش در بالابردن سطح دانش و بینش جوانان ایمان دارم و این جشنواره را در عرصۀ رقابت در موسیقی بی‌رقیب می‌دانم و آرزوی توفیق برای دست‌اندرکاران این جشنواره دارم.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گسترده استادان برجسته موسیقی کشور، و با حضور ۵۰۰ نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و  همکاری بنیاد رودکی، از ۸ الی ۲۶ شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در ۲۷ شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.

چاپ
>