X

بزرگداشت هوشنگ ظریف برگزار می‌شود

چهارشنبه, 2 اسفند 1396

مراسم بزرگداشت هوشنگ ظریف با عنوان «نقش عشق» جمعه همین هفته در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، سخنران این برنامه استاد حسین علیزاده موسیقیدان ارزنده و از شاگردان هوشنگ ظریف است. اجرای موسیقی در چند بخش مجزا شامل دونوازی سنتور و تمبک توسط استادان محمد اسماعیلی و سعید ثابت، دونوازی پیانو و ویلن توسط آقایان سامان احتشامی و بابک شهرکی و تکنوازی تار توسط آقای امیرحسین رضا انجام خواهد شد. پخش کلیپ هایی از فعالیت های استاد هوشنگ ظریف از دیگر بخش های این ویژه برنامه است.
استادهوشنگ ظریف(تهران-۱۳۱۷)
از کلاس پنجم ابتدایی در هنرستان موسیقی ملی و هنرکده عالی موسیقی فراگیری آموزش تار را نزد موسی معروفی و علی اکبر شهنازی آغاز کرد.کار تدریس موسیقی را از سال ۱۳۳۷ در وزارت فرهنگ و هنر، سازمان پیش آهنگی ایران،سازمان خدمات اجتماعی کشور ،هنرستان عالی موسیقی ملی، واحد موسیقی سازمان زرتشتیان ایران (فروهر)،هنرستان های پسران و دختران، دانشگاه های موسیقی و….آغاز نمود.
وی به عنوان تکنواز تار در ارکسترهای متعدد سازمان ملی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر ، گروه استاد فرامرز پایور، رادیو تلویزیون ملی ایران، ارکسترهای موسیقی سنتی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر و….. بوده و اجراهای متعددی با در کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله آمریکا، شوروی، کانادا، ژاپن، فرانسه، انگلیس، آلمان غربی، ایتالیا، مصر، تونس، مراکش، الجزایر، هندوستان، پاکستان، ترکیه و تمام کشورهای اروپای داشته است. نه تنها شاگردان ظریف بلکه بسیاری از کارشناسان او را در ردیف برجسته ترین اساتید نوازندگی تار در ایران می دانند. همین شناخته شدن به این عنوان در موسیقی ایرانی، برآمده از سنتی تجربی ،کافی است. استاد ظریف در اوایل دهه ۷۰ موفق به دریافت نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد که معادل مدرک دکتراست.
او بیش از ۵٠ سال از عمرش را به آموزش موسیقی اشتغال داشته و رد پای پررنگی در تاریخ موسیقی ایران بر جای گذاشته. وی با تلمذ از محضر استادانی چون علی‌اکبرخان شهنازی، روح‌الله خالقی، موسی و جواد معروفی، چنان مهارتی در نواختن «تار» یافت که شاگردان‌اش هر کدام از مهم‌ترین چهره‌های تارنوازی شدند؛ چهره‌هایی چون حسین علیزاده، داریوش طلایی، ارشد طهماسبی و حمید متبسم.
وی با نواختن سه‌تار و تنبک نیز آشنایی کامل دارد و جهت تدوین متد نوازندگی تنبک با حسین تهرانی همکاری داشته که حاصل این همکاری در کتابی تحت عنوان «آموزش تنبک» به چاپ رسیده‌است. دیگر همکاری او در تصحیح ردیف‌های آوازی محمود کریمی استاد آواز ایران بوده که تحت عنوان کتاب «ردیف آوازی موسیقی سنتی ایران» چاپ شده است.از دیگر آثار او می توان به کتاب ها و مجموعه های صوتی زیر اشاره کرد:نت نگاری و ویرایش چهار کتاب درباره استاد لطف الله مجد، اسد الله مجد، جلیل شهناز ، فرهنگ شریف وابراهیم سرخوش/کتاب های دستور مقدماتی تار و سه تار، کتاب اول و دوم و سوم هنرستان موسیقی.
اودر برنامه های متعدد گل ها ی رنگارنگ ، چندین کاست تکنوازی ارزشمند از جمله آلبوم «اصفهان دشتی» را نیز در کارنامه خود به یادگار گذاشته است که در این آلبوم علاوه بر گوشه هایی از اصفهان و دشتی سه قطعه«دختر ژولیده»، «بندباز» و «ژیمناستیک موزیکال» از آثار کلنل علینقی وزیری به اجرا درآمده است. همچنین می توان به آلبوم های متعدد به همراه گروه استاد فرامرز پایور ،گوشه هایی از ردیف موسی معروفی به کوشش کامبیز روشن روان ،نسخه صوتی کتاب دستور مقدماتی تار و سه تار و… اشاره کرد.

چاپ
>