بخوان برای ایران
شنبه, 21 تیر 1404

به گزارش نای به نقل از دفتر موسیقی، بابک رضایی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) با انتشار متنی به عنوان «بخوان برای ایران» از توانمندیهای موسیقی برای ایجاد همدلی، همگرایی و اتحاد میان ایرانیان در رویدادها و بزنگاههای تاریخی مهمی کشورمان سخن گفت.
در متن یادداشت مدیرکل دفتر موسیقی آمده است:
سابقه نقشآفرینیِ بهنگام و وسیعِ موسیقی در تاریخ اجتماعی ایران، در سراسرِ تجربه زیستی این مردم و این سرزمین، همیشه به چشم آمده است و پررنگترین آنها، همین قطعه «ای ایران، ای مرز پُرگهر» و نقش آفرینیاش در اوج ناامیدیِ آحاد مردم، از توان دفاعی نظامیِ خودی است در زیر سایه اشغال دولتهای فاتح جنگ جهانی دوم، در همین تهران!
غرض حضور روشن و بسیار نافذ هنر موسیقی است، برآمده از همه تاریخ فرهنگی ایران و البته کمالیافته با آیین رحمانی اسلام که در هزاره اخیرِ زیست اجتماعیِ ساکنان این میهن بوده است و میبینیم نقطه عطف این پیوندِ سازنده بین هویّت ملی و باورهای دینی را در عشق ایرانیان به مرکز تجمیع درخشانی به نام «حسین (ع)» و حماسه بینظیر او که تابلوی کاملی از تاریخ انسان، فشردهشده در یک روز، به نام عاشورا است و باز هم موسیقی، که در تعزیه کربلای او، در قامت روایتگری زنده و جاری، نقشآفرینی میکند آن هم با نشانی از ارتباطات و تشابهات پیونددهنده این چهره دینیـتاریخی، با سیاوش، در پندار اساطیریـتاریخی ایرانیان.
و در ادامه همین سابقه سده اخیر و کارکرد «ایران، ای مرز پرگهر» است که در همین جنگ تحمیلی اخیرِ ۱۲ روزه نیز، موسیقی، داوطلبانه همچون آرش، به امیدآفرینی و وحدتبخشی، قد میافرازد و سیاوشوار از میانه آتشِ تجاوز و دروغ و دشمنی، باز هم سربلندانه میگذرد؛ بر اسبی رهوار که خواه عنوانش «ای ایران» و طنین آن در محضر بالاترین رکن سیاسی این کشور، در شب عاشورا باشد و خواه «علاج» و یا هر عنوان دیگری؛ که هرچه باشد رنگهای متنوّعِ برآمده از یک منشور است: ایران پیوندیافته با داشتههای تاریخی و ارزشهای ملّیاش، و تنیدهشده و قوامیافته در باورهای اعتقادی.
و ایران ما، در همینها زنده بوده است و به زندگی ادامه داده است و خواهد داد. امروز، آنچه در ورای نکتههای درست و بجایی همچون رعایت حقوق معنوی میتواند چراغ راه و نقطه عزیمتی استوار و تمامناشدنی برای فردای روشن این فرهنگ و خاک باشد؛ همین توان هستهایِ فرهنگ و هویّت ایران و توانمندیهای اصل وجودی موسیقی است که با قدرت شگفت و نفوذی دلنشین، تنها با تعدادی نُت و کلمه، و البته به اتّکاء ذخایر عمیق اجتماعیاش، کاری میکند کارستان.
و بر اساس توجه به همینهاست که امروز، در زمانهای که واقعاً ما را وقت تنگ است و ایرانِ مادر، بسیار فراتر از همیشه؛ از ما میخواهد، روزِ قدر دانستن بیش از پیش داشتهها و اشتراکات است برای تبدیلشدن این نقشدهیهای تازه موسیقی، به گفتمان «زبان مشترک با مردم داشتن» و «با مردم همراه بودن» در تمام حوزههای هنری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و…
و برآمدن نگرشی واقعبینانه، حکیمانه و عزّتمندانه، که امید میرود از میانه نگاههای محدودگرایانه و تکصدایی، سربرآورد و به گشایشی همهگیر بینجامد؛ در راستای همافزاییهای پیشبرنده و توجه به مؤلّفههایی که سالهاست بدخواهان اصرار بر نادیده شدنشان دارند.

جای خالی آثار آهنگسازان ایرانی در جشنواره موسیقی جوان
داوود گنجهای:جشنواره جوان از سایر جشنوارههای موسیقی موفقتر عمل کرده است
علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود
ارسلان طیبی: هوای علاقمندان به موسیقی نواحی را داشته باشیم
وقتی رتبه مهمتر از تجربه میشود
فراخوان همکاری داوطلبانه با چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
تمدید مهلت فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
جایزه ۷۰ میلیونی پوستر جشنواره موسیقی فجر/پوستر ۲۰ مهر رونمایی میشود
دیدار سرپرست معاونت هنری ارشاد با شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر
انتشار فراخوان طراحی پوستر ۴۱مین جشنواره موسیقی فجر
جشنواره موسیقی نواحی باید مردمی برگزار شود
بخش مستقلی برای موسیقی نواحی ایران تشکیل شود
بخش مردمشناسی جشنواره موسیقی نواحی مغفول مانده است
جشنواره موسیقی نواحی ایران باید از نگاه گلخانهای و پروژهای رها شود
آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی ایران تدوین میشود