«باغهای معلق انگور» منتشر شد/ یادداشت محمدرضا درویشی در مورد اثر
سه شنبه, 17 مرداد 1396
آلبوم موسیقی «باغهای معلق انگور»، اثری از گروه موسیقی «گاه»، به نوازندگی حمید مرادیان و بابک کوهستانی منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، «باغهای معلق انگور»، نام اثری است تازه که حمید مرادیان با نوازندگی سنتور و بابک کوهستانی با نوازندگی ویولا، قطعات آن را ساخته و پرداختهاند و شامل ۶ قطعهی بیکلام با نامهای «آن اول»، «آن دوم»، «آن سوم»، «آن چهارم»، «آن پنجم» و «آن ششم» است.
در«باغهای معلق انگور» دو سبک موسیقی در همراهی با سازهای سنتور و ویولا کنار هم نشستهاند و گفتگو کردهاند. مرادیان درباره این اثر میگوید: ایده بداههنوازی هم بر اساس دو فرهنگ موسیقایی، زمانی شکل گرفت که سعی کردیم بیازماییم که آیا ممکن است دو موسیقی به ظاهر متفاوت را همزمان با هم نواخت و در عین حال آنها را در زیباییشناسی فرمال و جملهبندی یکدیگر محفوظ داشت؟ به هر ترتیب در این برنامه سعی شده موسیقی دستگاهی ایران در کنار موسیقی رنسانس اروپا و دیگر اقوام کهن جهان شنیده شود.
او در ادامه توضیح داد: در این آلبوم سنتور به عنوان ساز ایرانی معرف فرهنگ موسیقایی ایران و به طور خاص ردیف دستگاهی است و ویولا نیز معرف فرهنگ های غیر ایرانی که در جمله بندی و حتی مدها با موسیقی ایران متفاوت هستند. به هر صورت این مجموعه تلاشی برای خلق موسیقی دوبعدی به مفهوم دو زیبایی شناسی متفاوت است که به طور موازی و با فاصله ای معنادار از هم حرکت کرده و موسیقی را پیش می برند. این دیدگاه بر منجمد بودن موسیقی در زمان و مکانی خاص باور ندارد و آنچه در نهایت عرضه می شود نه از جنس موسیقی «آفریده شده» که از جنس موسیقی «کشف شده» است.
گروه موسیقی «گاه» به سرپرستی حمید مرادیان فعالیتش را از سال ۹۴ در عرصه موسیقی آغاز کرده. این گروه زمستان سال ۹۴ کنسرتی را در باغ نگارستان تهران روی صحنه برد و اردیبهشت ماه امسال نیز در تالار رودکی تهران قطعات آلبوم «باغ های معلق انگور» را اجرا کردند. این اجرای گروه “گاه” مورد استقبال مخاطبان، استادان و به ویژه هنرجویان موسیقی قرار گرفت.
صدابرداری این اثر در «مرکز رسانه های دیداری و شنیداری دانشگاه تهران» انجام شده است و توسط اداره کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران منتشر شده است. «رامین وطن نیا» صدابردار، «رامتین شعبانیان» میکس و مسترینگ، «مهدی تجلی» گرافیک، «محمدرضا یعقوبی» عکس، «بهاره شیرخوانی» و «نرگس فلاح پسند» ترجمه، دیگر دست اندر کاران تولید آلبوم «باغ های معلق انگور» بوده اند.
آلبوم موسیقی «باغهای معلق انگور»، اثر حمید مرادیان و بابک کوهستانی به تازگی روانه بازار موسیقی شده و علاقمندان میتوانند جهت تهیه آن به مراکز معتبر فروش مراجعه و یا نسبت به خرید و دانلود قانونی این اثر از طریق سایت «بیپ تونز» اقدام کنند.
یادداشت محمدرضا درویشی:
ریشههای زبانی، فرهنگی و هنریِ همهی اقوام و ملل در هم تنیده است. این در هم تنیدگی که ما آن را «تبدیلات» مینامیم بر حسب عواملی چون بُعدِ جغرافیایی، مهاجرت و… در نسبتهای مختلفی نسبت به هم قرار گرفتهاند. در خودِ ایران با آن همه تنوع قومی، زبانی و فرهنگی، ریشه یا ریشههای محکمی بار همهی این تنوعات و تبدیلات را بر دوش میکشند. این موضوع را میتوان به قلمروهای مجاور، کشورها، قارهها و کلِ زمین تعمیم داد.
همهی این پیوستگیها را زمانی میتوان شناخت که به اصل “تبدیلات” ــ نه تغییراتــ باور داشته باشیم.
آنچه این تبدیلات را ممکن میسازد وجود ریشههای مشترک در زبان، موسیقی و رقص است. در عین حال علوم جدید مانند علم ژنتیک و دانش زبانشناسی نیز به کمک آمده و بر این موضوع صحّه گذاشته است.
بنابراین قابل فهم است که چگونه اقوام، ادیان، نژادها و فرهنگهای مجاور و غیرمجاور در طول تاریخ در شکلگیری هم موثر بوده و هستند.
سه دین ابراهیمیِ یهودی، مسیحی و اسلام تقریبا در یک حوزهی جغرافیایی ایجاد شدهاند. میتوان انتظار داشت که نخستین اِلمانی که در آیینهای نوکیشانِ مسیحی خوانده میشده است، نمونههای تبدیل شدهی آواهایی بوده، که در آیینهای مذهبیِ یهودیان به اجرا در میآمده است. چگونگیِ نواهای عربستانِ دورهی جاهلیت بر ما پوشیده است؛ چه بسا آنها نیز به مانند دیگر ادیان ابراهیمی از تمدنِ کهنترِ “آرامی” نشات گرفته باشند.
با گذشت از این موضوعات، از یک طرف مسیحیت به اروپا میرود و با این مهاجرت بسیاری از آوازهای یهودی به آنجا منتقل میشود و از جانب دیگر در دوران طولانی جنگهای صلیبی بسیاری از اصول و مبانیِ اجرایی موسیقی اسلامی به اروپا انتقال مییابد. از یکطرف مبانی نظری موسیقی یونان قدیم دستمایهی متفکرینی چون فارابی میشود و از جانب دیگر وجود صداهای همزمان در عود اسلامی مایهای برای شکلگیریِ نخستین ارگانومهای قرون وسطایی قرار میگیرد.
با گسترش امپراتوری اسلامی به جهات مختلفِ جهان، جدا از باورهای دینی، بسیاری از آداب و رسوم، موسیقیها و سازها نیز در حال تبادل بودند.
«باغهای معلق انگور» تشبیهی عجیب است از ریشههای پیوسته و خوشههای شیرینِ درخت عظیمِ تاکی، تا با تبدیلاتِ خود کامِ مردمانِ سرزمینهای دور و نزدیک را شیرین کند.
مجموعهی «باغهای معلق انگور» در برگیرندهی دو موسیقیِ به ظاهر متفاوت و به باطن مشترک است.
یکی موسیقی به اصطلاح دستگاهی ایران که خود آمیختهای بس شگفت است و دیگری، فواصل، مدها و نغمههایی از قرون وسطی و رنسانسِ اروپا.
جدا از اشتراکاتِ سازی که در گروههای موسیقی دورهگرد همانندِ تِروبادورها و تِرووِرها در سازهایی از خانوادهی عود، سرنا، دهل، نِیلبک، چنگ و…جلوه میکند، بُعدِ پنهانِ اشتراک این دو موسیقی( ایران و اروپایِ رنسانس و قرون وسطی) لحن مشترک، فواصل مشترک و نغمههای نسبتا مشترک است.
نکتهی دیگر در مورد این آلبوم آن است که این دو موسیقی با هم تلفیق نشدهاند بلکه سعی در حرکت دادنِ موازی دو زیباییشناسی موسیقایی داشتهاند، از اینرو اثر در ژانرِ موسیقی تلفیقی قرار نمیگیرد. هر کدام از نوازندگان در چهارچوب فرهنگ مورد نظر به بداهه سرایی پرداختهاند و بداهه قالبی است به ظاهر بی قالب که آزاد از همهی پیشبینیها در لحظه و فقط در لحظه اتفاق میافتد و این نکته ارزش مضاعفی است که به این مجموعه افزوده شده است.