X

بازخورد مدیران فستیوال‌های خارجی از جشنواره‌ی موسیقی فجر

شنبه, 1 اسفند 1394

عصر پنجشنبه، ۲۹ بهمن، ارنت آبرت، مدیر موزه‌ی‌‌ قوم‌نگاری ژنو از کشور سوییس، ژوزف آیچینگر، مدیر هنری جشنواره‌ی «ان.او.ای» از کشور اتریش، ژوهم والکتبرگ، مدیر برنامه‌ی‌ جشنواره‌ی موسیقی از کشور هلند، و آیلار رزا، مدیر برگزاری فستیوال‌های موسیقی سنتی پاکستان، با حضور در هتل لاله و با هماهنگی روابط عمومی سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر از دلایل حضورشان در جشنواره‌ی موسیقی فجر گفتند.

ژوزف آیچینگر، مدیر هنری جشنواره‌ی «ان.او.ای» اتریش درباره‌ی حضورش در این جشنواره گفت: «طی چند روزی که در ایران بودم غیر از تماشای چند اجرای ویژه در موزه‌ی موسیقی، چند اجرای رسمی هم در جشنواره‌ی موسیقی فجر دیدم. حضور قدرتمند نوازندگان روی صحنه و ارتباط مخاطبان با این اجراها برایم جالب بود. اجراهای موزه‌ی موسیقی هم از کیفیت خوبی برخوردار بودند؛ از اجرای حسن عبدی از نیشابور که بخش‌هایی از موسیقی تعزیه را برای ما اجرا کرد بسیار لذت بردم.»

وی در مورد این اجرا و اجرای گروه کوبه‌ای تهران گفت: «ای کاش مفهوم اجرای حسن عبدی از این فضای نمایشی را می‌دانستم تا بتوانم بیشتر آن را درک کنم. در اجرای کنسرت گروه کوبه‌ای تهران را هم خیلی دوست داشتم بدانم نوازنده‌ای که ضرب زورخانه می‌زد و همراه آن شاهنامه می‌خواند چه مفهومی را به مخاطبان خود ارائه می‌دهد، اما حیف که فارسی بلد نبودم.»

وی درباره‌ی دعوت گروه‌های ایرانی به جشنواره‌های خارج از کشور گفت: «ما قبلاً هم چند گروه ایرانی را به جشنواره‌مان دعوت کرده‌ایم و بعد از این هم چنین کاری خواهیم کرد. تصمیم دارم از حضور گروه‌های ایرانی برای شرکت در جشنواره‌ای که من مدیر آن هستم دعوت کنم، منتها الان نمی‌توانم نامی از گروهی ببرم چون به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد.»

ژوهم والکتبرگ، مدیر برنامه‌ی‌ فستیوال موسیقی هلند درباره اجراهای سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر گفت: «اجراهایی که از سوی ستاد جشنواره به ما معرفی شدند اجراهای باکیفیتی بوده و از استاندارد بالایی برخوردار بودند. من توانستم هم با این موسیقی ارتباط برقرار کنم و هم موسیقی خوبی را بشنوم که تجربه‌ی جدیدی برایم بود. البته این انتظار را هم نداشتم تماشاگران ایرانی تا این حد بتوانند بعد از شنیدن اجراها عکس‌العمل‌های متفاوت و عالی داشته باشند.»

ژوهم والکتبرگ افزود: «آنچه دیدم و شنیدم موسیقی خوبی بود که به اعتقاد من برای سایر شنوندگان دنیا نیز می‌تواند موسیقی جذابی باشد و امیدوارم باز هم این فرصت پیش بیاید که به ایران سفر کنم و با بخش‌های دیگری از موسیقی ایران آشنا شوم و آن را به هموطنانم معرفی کنم.»

وی در مورد دعوت از هنرمندان ایرانی گفت: «قطعاً برنامه‌ریزی‌هایی برای دعوت از هنرمندان ایرانی خواهم داشت اما بعد از بررسی بیشتر. چون دوست دارم هنرمندان و گروه‌هایی که به جشنواره دعوت می‌شوند سبک‌های مختلف موسیقی این کشور را به مردم هلند معرفی کنند.»

آیلار رزا، مدیر برگزاری فستیوال‌های موسیقی سنتی پاکستان، نیز گفت: «به عنوان یک پاکستانی با موسیقی ایرانی آشنایی داشتم مخصوصاً وقتی شاهد اجرای گروه‌های موسیقی نواحی جشنواره بودم کاملاً متوجه این موضوع بودم که موسیقی ما با موسیقی بخشی از ایران به‌ویژه منطقه‌ی بلوچستان اشتراکات زیادی دارد. به هر ترتیب موسیقی سنتی ایران روی موسیقی هند و پاکستان تأثیر زیادی داشته که می‌تواند در فضاهای علمی مورد بحث و بررسی بیشتری قرار گیرد.»

وی درباره‌ی اجراها جشنواره گفت: «من از حضورم در ایران بسیار خوشحالم چرا که شاهد هنرنمایی جوانانی بودم که کارهایشان از کیفیت خوبی برخوردار بود، مانند اجرای تعزیه‌ی حسن عبدی. ما در موزه‌ی موسیقی شاهد اجراهایی بودیم که به اعتقاد من می‌تواند در سطوح بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد؛ موضوعی که خود من هم به آن توجه کردم و قطعاً در ماه‌های آینده پیرامون این موضوع بررسی‌های بیشتری را انجام خواهم داد.»

ارنت آبرت، مدیر موزه‌‌ی‌ قوم‌نگاری ژنو نیز گفت: «به نظر من در این میان دو مسأله بسیار مهم وجود دارد. اول اینکه اجراها در حد استانداردهای جهانی قرار داشت و دوم گستردگی و گوناگونی برنامه‌های جشنواره بود که به شدت توجه من را به خود جلب کرد. همین موضوع نیز نشان‌دهنده‌ی کیفیت قابل قبول موسیقی در ایران است که واقعاً برای من ارزش دارد.»

وی افزود: «کسانی که از خارج کشور به ایران برای شرکت در جشنواره می‌آیند، آمده‌اند تا به جنبه‌های مختلف موسیقی ایرانی گوش کنند، همچنین دیدار با هنرمندان مختلف از کشورهای مختلف با سبک‌های مختلف نیز می‌تواند یکی از دستاوردهای مثبت این رویداد هنری باشد که در آن می‌توان همه‌ی فرهنگ‌ها را با هم دید.»

چاپ
>