X

بازخوانی قطعه‌ی «تو بودی» از زبان سرور زره‌گر

چهارشنبه, 9 تیر 1395

به گزارش نای، چند وقتی است قطعه‌ای با نام «تو بودی» در آواز افشاری با آهنگسازی استاد علی تجویدی، ترانه‌ی بیژن ترقی، تنظیم و ارکستراسیون سرور زره‌گر و خوانندگی بابک کاردگر در فضای مجازی منتشر شده است. در مورد انتخاب و بازخوانی این قطعه‌ی قدیمی و نیز انتخاب خواننده، گفتگویی با سرور زره‌گر، از شاگردان استاد تجویدی، کردیم.

سرور زره‌گر درباره‌ی انتخاب این قطعه گفت: «زمانی که استاد تجویدی و جناب بیژن در حال آماده‌سازی این کار بودند حضور داشتم، به این خاطر که مدت‌ها دستیار استاد تجویدی در نوشتن کتاب‌های موسیقی‌شان بودم و تصادفاً در یکی از روزهایی که در آنجا کلاس داشتم، جناب بیژن ترقی هم تشریف آوردند و داشتند روی این اثر کار می‌کردند. من خاطره‌ی زیبایی از آن روز دارم و این کار را هم خیلی دوست داشتم. مدتی پیش آن را تنظیم کرده بودم و اخیراً هم به انتخاب من آقای بابک کاردگر آن را خواندند.»

وی در مورد معیار خود برای انتخاب خواننده‌ی این اثر گفت: «من از ابتدا آقای کاردگر را نمی‌شناختم ولی کار را براساس آن چیزی که استاد تجویدی نواختندــ همان‌طور که می‌دانید یک بار در تالار وحدت استاد این قطعه را با سه‌تار اجرا کرده بودندــ من نت این کار را از روی نوار پیاده کردم و بعد هم برای آن مقدمه‌ای نوشتم و آن را برای ارکستر تنظیم کردم، بنابراین دنبال خواننده‌ای بودم که بتواند در این کوک بخواند.»

او در پایان افزود: «چندین سال پیش این کار را با یک شوق زیاد ضبط کرده بودیم، منتها آقای کاردگر را نمی‌شناختم. دنبال خواننده‌ای هم بودم که از عهده‌ی اجرای آن بربیاید و بتواند در این کوک بخواند، خواننده‌های زیادی بودند اما امکان داشت در این محدوده‌ی صوتی اذیت بشوند و نتوانند شخصیت صدایشان را نشان دهند. وقتی با آقای کاردگر به واسطه‌ی کارشان آشنا شدم متوجه شدم ایشان می‌توانند این کار را اجرا کنند، و البته بخشی از انتخابم به شخصیت خود ایشان برمی‌گردد.»

مجریان این اثر عبارتند از: ناصر رحیمی (فلوت)، علی جعفری‌پویان، میثم مروستی، بهروز شریعتی و سرور زره‌گر (ویلن)، میثم مروستی (ویلا)، کریم قربانی (ویلنسل)، کارن کبیری (کنترباس)، نگار بوبان (عود)، بابک بوبان (سنتور). صدابرداری، میکس و مسترینگ این قطعه توسط صادق نوری در استودیو مدرن صورت گرفته است.

چاپ
>