بازآفرینی موسیقی فولکلور گیلان در کنسرت ناصر وحدتی
چهارشنبه, 23 مهر 1404

ناصر وحدتی خواننده موسیقی گیلان از اجرای گروه موسیقی «گیل و آمارد» در تهران و شمال با عنوان «بازآفرینی موسیقی فولکلور گیلان» خبر داد.
ناصر وحدتی خواننده موسیقی گیلان در گفتوگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران درباره کنسرتهای پیش رو در تهران و شمال ایران توضیح داد: ما سه کنسرت در تهران و شمال ایران در پیش داریم،تمام آنچه در این اجرا شنیده خواهد شد از خود مردم ضبط شده و نام آن «بازآفرینی موسیقی فولکلور گیلان» است. همخوانهای خانم در گروه، نماد زنان گیلان روی صحنه حاضر میشوند، در تهران و اجراهای دیگر روال به همین شکل خواهد بود.
او درباره روند ضبط این آثار گفت:من از حدود ۲۵ سالگی از منطقه شرق گیلان موسیقی زنان و مردان سالخورده را ضبط میکردم به طوری که به خانههای قدیمیشان میرفتم و ضبط میکردم، نه با نیت خوانندگی، بلکه با هدف گردآوری و ثبت. بعدها حوزه هنری گیلان مجموعهی این آثار را با عنوان آوازهای موسیقی گیلان چاپ کرد. چون در بخش نتنویسی چند نفر نوشتند و حوزه هنری آن را نپذیرفت به همین خاطر تصمیم گرفتیم خودم در استودیوی حوزه تمام این ترانهها را، از شمارهی یک تا انتها چیزی حدود ۸۶ ترانه و آواز بدون ساز بخوانم. بعد همان صدا بهصورت سیدی همراه کتاب منتشر شد.
این هنرمند با اشاره به همکاریاش با استاد حسین حمیدی افزود: من این مجموعه را سالها پیش در اختیار استاد حمیدی گذاشتم تا روی آن کار شود. ایشان تنظیمشان کرد و حتی اصرار کردند خودم بخوانم. در آن زمان من بیشتر نویسنده بودم، چند رمان و کتاب تحقیقی داشتم و فکر نمیکردم وارد خوانندگی شوم. اما به پیشنهاد ایشان این مسیر را ادامه دادم. از آن زمان تا امروز در موسیقی فعالیت دارم. البته در این مدت فقط دو سه اثر منتشر کردهام و بیشتر وقتم صرف تمرین و پژوهش شده است. موسیقی مسئولیت سنگینی دارد؛ باید تمرین داشته و آماده صحنه رفتن باشید.
وحدتی درباره نحوه ضبطهای میدانی نیز توضیح داد: یکی از بهیادماندنیترین دیدارهایم مربوط به سال ۱۳۵۵ بود. با مردی به نام ابراهیم اخوان اتاقوری که آن زمان ۸۵ سال داشت و من ۲۵ ساله بودم. او سه ساعت برایم خواند. از همان دیدار بعدها یکی از نمادینترین ترانهها شکل گرفت. مردم گیلان هنوز هم وقتی خوانندگان غیربومی در رشت و شهرهای دیگر کنسرت دارند، از آنها میخواهند (آها بوگو) را اجرا کنند.
او با اشاره به پیشینه معرفی این آثار گفت:در سالهایی که در تالار وحدت کنسرت داشتم، نام ابراهیم اخوان اتاقوری را روی بروشورها مینوشتم تا به کسانی که در شکلگیری این آثار نقش داشتند ادای احترام کنم. اما حالا دیگر نیازی به توضیح نیست. مخاطبان من همانهایی هستند که سالهاست این نغمهها را میشناسند و حفظ اند. وقتی روی صحنه میرویم، روی سن موسیقی مطربی اجرا نمی کنیم ما مجوز میگیرم که فقط بخوانم و سخنرانی نمی کنم. خواننده موسیقی فولکلور باید نشسته آواز بخواند تا حرمت موسیقی قرن ها پیش حفظ شود.
وحدتی در ادامه درباره آرشیو آثارش نیز گفت:همان مجموعهای که حوزه هنری چاپ کرد، خودش نوعی آرشیو به شمار میآید. علاوه بر آن، من کتابی دارم با عنوان «از دیلمان تا گیلان» که پارسال بهعنوان کتاب برجسته در پژوهش از طرف دانشگاه گیلان سال ۱۴۰۳ شناخته شد. این کتاب اثری عظیم است که در آن موسیقیهای گوناگون گیلان دستهبندی شده و کتاب زندگی به موسیقی درباره کوچههای گیلان و ترانهها و دوبیتیهای سیاهکل و دیلمان است. در کتاب اخیر، دوبیتیها و ترانههای سیاهکلی، دیلمانی را تفکیک کردهام.
او درباره تازهترین فعالیتهایش گفت:در حال حاضر با یکی از معاونان حوزه هنری گیلان مشغول آمادهسازی کتابی تازه برای چاپ هستیم که در واقع بازخوانی بخشی از آثار پیشین من است. امیدوارم بهزودی منتشر شود.
وحدتی در پایان درباره برنامه اجراهای پیش رو گفت:فعلاً سه کنسرت را در برنامه های اجرایی مان داریم؛ یکم آبان در رامسر، دوم آبان در چالوس و ششم آبان در تالار وحدت تهران. این روزها از گیلان به تهران آمدهام تا از فردا تمرین گروهی را آغاز کنیم و برای اجرا آماده شویم.
گفتگو:مینا آتشی
