X

اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی فجر برگزار شد / معرفی اعضا

چهارشنبه, 8 مرداد 1404

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری چهل‌و‌‌یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با حضور نادره رضایی (معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، بابک رضایی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ)، اسحاق شکری (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) در محل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، علاوه بر حضور نادره رضایی و بابک رضایی به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری، مینا افتاده (مدرس، موسیقیدان و نوازنده سنتور)، ستاره بهشتی (مدرس و موسیقیدان)، بهزاد عبدی (آهنگساز، موسیقیدان و رهبر ارکستر)، شهرام صارمی (پژوهشگر، منتقد و مدرس موسیقی) دیگر اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که نصیر حیدریان (موسیقیدان و رهبر ارکستر سمفونیک تهران)، حجت فرجیان (نوازنده عود، پژوهشگر و مدرس موسیقی)، ملینا مزارعی (نوازنده و پژوهشگر موسیقی) «اعضای مشورتی شورای سیاست‌گذاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر» را تشکیل می‌دهند.

پس از اهدای احکام، نادره رضایی (معاون امور هنری) در نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق و بهره‌مندی از تجربه‌های پیشین برای برگزاری مطلوب این رویداد هنری تأکید کرد. او با اشاره به اهمیت استقلال هنرمندان گفت: در جشنواره فجر که چهل دوره را پشت سر گذاشته و تجربه عظیمی در خود دارد، باید در بلوغ و پختگی خود با بهره‌گیری از اندوخته‌ها و نتایج پیشین دقیق‌تر عمل شود. سوای این مسئله که هنرمند مستقل است و این جشنواره هم باید به معنای واقعی جشن انقلاب باشد، می‌بایست شرایط این جشنواره و اقتضائات نیز حفظ شود.

رضایی در ادامه افزود: اعضای این شورا با تمام دغدغه‌مندی خود برای ایران، به‌منظور برپایی هرچه بهتر چهل‌و‌یکمین جشنواره فجر فعالیت می‌کنند. جشنواره موسیقی فجر دستاوردهای زیادی داشته است؛ هرچند در همراه‌کردن هنرمندان در این حوزه دشواری‌هایی وجود دارد و آنچه طی شده با ملاحظات و گلایه‌هایی همراه است که در عین اینکه چالش‌های پیش‌رو بسیار است و ممکن است آنچنان که ضرورت داشته در گذشته در این زمینه در مقاطعی تعاملات به خوبی شکل نگرفته و خیلی موفق عمل نکرده‌ایم، اما دستاوردها و داشته‌های چشم‌گیر و پررنگی در این حوزه به دست آمده است.

وی در خصوص اهمیت توجه به نسل‌نو و بهره‌گیری از ظرفیت زنان تأکید کرد: امیدواریم حضور پررنگ‌تر زنان در چهل‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر، یک حضور نمادین و اسمی نباشد بلکه به‌عنوان نیمی از سرمایه فکری، هنری و تجربی جامعه، در این جشنواره موثرتر از گذشته نقش‌آفرین باشند. حضور زنان و نسل نو در این حوزه مهم است.بازنگری در برگزاری جشنواره و استفاده از ظرفیت‌های نو و نسل جوان می‌تواند خروجی متفاوتی ایجاد کند و منجر به برگزاری یک جشنواره متنو‌ع‌تر، بانشاط‌تر و خلاقانه‌تر شود.

رضایی با اشاره به وقایع اخیر کشور اظهار داشت: آنچه که در ۱۲ روز جنگ تحمیلی گذشت، توانست انسجام و وحدت ایران را بیشتر کند و باید قدردان آن باشیم. این جشنواره، باید متناسب با فضای جامعه و ضرورت امروز ایران، جشنواره‌ای با تم ایران و همبستگی تکثرپذیر باشد و ضروری‌ست بستری ایجاد کنیم که موجب تقویت روحیه همبستگی و تاب‌آوری ملی در کنار جشن انقلابی فجر شود.

رضایی در خصوص بهره‌مندی از سبک‌های مختلف هنری گفت: اگر خارج از شعار، موسیقی مهم است، باید توجه ویژه در عمل به آن داشت و با ظرافت و فضادادن به تمام سبک‌ها، خروجی متفاوتی داشته باشیم. همیشه در بزنگاه‌ها، هنرمندان پای کار بوده‌اند و باید از آن‌ها قدردانی کرد و تمام سبک‌ها باید بتوانند در جشنواره حضور داشته باشند. ایران و این جشنواره متعلق به همه مردم و هنرمندان با هر سبکی است.

وی با تأکید بر آموزش و پرورش هنری نیز افزود: باید از ظرفیت هنرستان‌ها در جشنواره موسیقی فجر استفاده شود. سال گذشته نیز حضور وزیر در جشنواره، برای اجرای هنرستان‌ها بود تا باعث ایجاد انگیزه در آن‌ها شود. باید این نگاه تداوم داشته باشد و برای آن برنامه‌ریزی شود.

رضایی تأکید کرد: در چهل‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر باید جریان‌سازی شود. هیچ‌چیزی به اندازه هنر نمی‌تواند صدای رسایی باشد برای روایت آنچه در جنگ ۱۲روزه اتفاق افتاد. بایستی با کمک هنر، روایت آنچه اتفاق افتاده را به نمایش گذاشت و با ساخت و تکمیل روایت، با روایت‌های دروغینی که قلب واقعیت می‌کنند مقابله کرد. تلاش کنیم با روندی مطلوب در جشنواره، جریان‌سازی شود و هنر به میان مردم برود و قسمت جامعه‌محور آن برجسته شود.

در ادامه جلسه بابک رضایی (مدیرکل دفتر موسیقی) در خصوص سابقه فعالیت خود در این جشنواره گفت:جشنواره موسیقی فجر یکی از مهم‌ترین رخدادهای موسیقی در طی سال است. این توفیق را داشتم در دهه ۸۰ در انجمن موسیقی ایران، به عنوان مدیر اجرایی چهار دوره این جشنواره را برگزار کرده و از نزدیک شاهد مسائل و مشکلات آن بودم و نگاه جامع و کاملی نیز درباره مسائل و مشکلات و سیاست‌ها و اتفاقات آن دارم. به همین خاطر، با وسواس بسیار زیادی تلاش کردیم این شورا با حضور افراد متخصص تشکیل شود تا بتوانیم اتفاق جدیدی رقم بزنیم.

مدیرکل دفتر موسیقی گفت: فارغ از مباحث سیاسی، تصمیماتی که برای اجرا و برگزاری در جشنواره موسیقی فجر گرفته می‌شود، با همراهی و همدلی قابل تحقق است. جشنواره موسیقی فجر می‌تواند دریچه‌های جدیدی را باز کند و می‌توانیم مرزهای موسیقی را جابه‌جا کرده و گسترش دهیم.

وی ویژگی بزرگ این دوره از جشنواره موسیقی فجر را حضور گسترده‌تر بانوان عنوان کرد و گفت: هم در تشکیل شورای سیاست‌گذاری و هم در برنامه‌ریزی‌های آتی برای جشنواره و سیاست‌گذاری‌های اجرایی تلاش شده نگاه ویژه‌ای به بانوان داشته باشیم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص توضیح داد: حضور ویژه بانوان در چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، یک مطالبه جدی است که توسط بانوان جامعه مطرح شده و وظیفه و مسئولیت ماست که این درخواست و مطالبه محقق شود و ایده‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های جدیدی که در این راستا و مسیر قابلیت اجرایی دارند مطرح و بررسی شوند.

بابک رضایی در مورد بخش بین‌الملل بیان داشت: توجه و نگاه جدی به حوزه بین‌الملل از دیگر محورهای جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در دوره چهل‌ویکم است‌. باید بخش بین‌الملل در این جشنواره مورد توجه قرار گیرد و دبیری برای این بخش انتخاب شود که بتواند با روابط خود در برگزاری هرچه بهتر این بخش مؤثر باشد.

عضو شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر درباره برگزاری این رویداد تأکید کرد: جشنواره موسیقی فجر بیشتر جشنی برای موسیقی کشور است و حتی می‌توانیم با تغییر عنوان، این جشنواره را «جشن موسیقی فجر» بنامیم تا بحث رقابت و برگزیده‌شدن مطرح نباشد و حالت جشن به خود بگیرد تا رقابت.

وی در پایان تصریح کرد: در این دوره از جشنواره تلاش می‌شود با بهره‌مندی از ژانرهای مختلف ظرفیت موسیقی کشور را به نمایش بگذاریم. همچنین باید از برگزارکنندگان کنسرت در فضای بین‌المللی دعوت شود در جشنواره حضور یابند تا بازار موسیقی فعال شود و در کنار جشنواره موسیقی، قراردادهایی منعقد شود تا بتواند باعث نمایش بیشتر موسیقی کشور در سطح بین‌المللی بشود. راه دیده شدن موسیقی ایران، اتصال رودخانه به دریا و وصل شدن به جریان بین‌المللی موسیقی است و به این نحو اتفاق بزرگی در موسیقی کشور رقم خواهد خورد.

چاپ
>