X

انتشار دو آلبوم «تاش» و «از سماع تا حضور»

یکشنبه, 29 فروردین 1400

آلبوم «تاش» با آهنگسازی سیاوش ایمانی و خوانندگی مهدی امامی و آلبوم «از سماع تا حضور» مجموعه‌ای از بداهه‌نوازی و آهنگسازی پنج نوازندۀ جوان در قالب تکنوازی سنتور از سوی مؤسسۀ ماهور منتشر شد.

به گزارش نای، آلبوم «تاش» با موسیقی سیاوش ایمانی و خوانندگی مهدی امامی و همراهی گروه سپیدار متشکل از سیاوش ایمانی (تار و مُراژ)، پدرام خاورزمینی (تمبک)، سینا دانش (کمانچه)، هوشمند عبادی (نی)، آریا محافظ (سنتور) از سوی مؤسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.

درباره‌ی این اثر به قلم سیاوش ایمانی می‌خوانیم: «تاش تجربه‌ای‌ست در راستای طراحی، ساخت و اجرای یک «مجلسِ» گروه‌نوازیِ ایرانی، در چارچوبِ موسیقی دستگاهی. در نگاه من، مفهومِ «مجلس موسیقایی» هم‌زمان دو بُعدِ ساختار و مخاطب را برجسته می‌کند. از جهت ساختار، یک مجلس موسیقی ایرانی، به‌طور معمول، کلیّتی فُرم مانند را شامل می‌شود: پیش درآمد، ضربی، سازوآواز، چهارمضراب، تصنیف و رنگ. البته کلیّتی منعطف که راه را بر دخل و تصرف و تفسیر نمی‌بندد، کما اینکه تاش نیز، به‌طور کامل، به این روند پای‌بند نمانده است. از جهت مخاطب، در برابرِ «کنسرت» یا «آلبوم» که شنونده‌ای بی‌نام و عام را مخاطب قرار می‌دهد، در تصور من، یک مجلس موسیقی ایرانی بیشتر مخاطبی محدود و خاص را مد نظر دارد؛ مخاطبِ خاصی که با این موسیقی و شیوه‌های گروه‌نوازی و تک‌نوازی‌اش آشناست. در حضورِ چنین مخاطبی باید کم گفت و گُزیده گفت. تاش کوشیده است چنین باشد.»

آلبوم «از سماع تا حضور» با آهنگسازی فرزین کشاورز، حسین خواس، امیر مولایی، مهرنوش ذوالفقاری، میلاد محمدی، پروژه‌ای با راهبرد علی بهرامی‌فرد شامل مجموعه‌ای از بداهه‌نوازی و آهنگسازی پنج نوازندۀ جوان در قالب تکنوازی سنتور است.

این آثار در شیوه‌های متنوع نوازندگی و فرم‌های رایج آهنگسازی در موسیقی دستگاهی ایرانی تصنیف شده‌اند و طیف گسترده‌ای از رویکردها راــ از تقید به اصول ساختاری ردیفی و نظام کلاسیک آهنگسازی دستگاهی تا پردازشی معاصر و سنت گریزــ در‌بر‌می‌گیرند.

در این مجموعه، آثاری از میلاد محمدی، فرزین کشاورز، مهرنوش ذوالفقاری، امیر مولایی و حسین خواس در مایه‌های ابوعطا، چهارگاه، راست پنج‌گاه، سه‌گاه و شور منتشر شده است.

چاپ
>