X

امضای تفاهمنامه همکاری بین خانه موسیقی ایران و دانشگاه معماری و هنر پارس

دوشنبه, 18 بهمن 1400

به گزارش نای پروفسور محمود گلابچی(رئیس دانشگاه معماری و هنر پارس) در ابتدای این نشست ضمن خیر مقدم به حضار درباره دانشگاه پارس و فعالیت هایش گفت: دانشگاه پارس یک دانشگاه سطح یک است و جزو دانشگاه‌های برتر است.  حوزه فعالیت ما در این دانشگاه عمدتاً معماری، شهرسازی و همچنین حوزه هنر است. درواقع با این‌که نام این‌جا به نوعی هم معماری و هم هنر را تداعی می‌کند، اما ما نزدیک به ۸ رشته در حوزه‌های معماری، شهرسازی، معماری داخلی و حوزه‌های مرتبط با آن داریم. اما ۱۴ رشته در حوزه‌های هنر این‌جا وجود دارد که از گرافیک و ارتباط‌تصویری تا حوزه‌هایی که در زمینه هنرهای نمایشی مانند سینما، تئاتر، ادبیات نمایشی، نمایش عروسکی و بسیاری از حوزه‌های دیگری که زمینه‌های تخصصی ما در حوزه هنر است که شامل رشته‌های دیگری مانند مالتی‌مدیا، چند رسانه‌ای، کارگردانی، تلویزیون و هنرهای دیجیتال و رشته‌هایی مانند چند رسانه‌ای است. علاوه بر آن رشته‌های دیگری در حوزه هنر مثل نقاشی هنرهای اسلامی، طراحی لباس، طراحی پارچه و پوشاک هم هست و رشته‌هایی هم که دانشگاه پارس بنیان‌گذار آن بوده است مانند طراحی و ساخت طلا و جواهر.

گلابچی افزود: این مقدمه را عرض کردم که این‌جا تمرکز ما شاید بیش از معماری، شهرسازی و مهندسی بر هنر و حوزه‌های هنر است. در بسیاری از این رشته‌ها موسیقی یکی از ارکان اصلی است و ما به همین دلیل به موسیقی به طور عمده و جدی اهتمام داریم و می‌پردازیم. در طول سال‌های گذشته در عین حال که این‌جا اساتید بزرگی در حوزه موسیقی حضور داشتند و درس می دادند اما این برای ما کافی نبود و لازم است برای این هنر که در سرزمینِ ما تاریخ و پیشینه‌ای بسیار شکوهمند دارد و می‌تواند یکی از نقاط قوتِ سرزمینِ ما در حوزه هنر باشد. من گاهی در همین مناسبت‌ها عرض می‌کنم با این‌که معماری و شهرسازی مهم است و یکی از حوزه‌های تخصصی ماست، اما در معماری و شهرسازی ما یک سرپناه برای انسان‌ها می‌سازیم؛ یک خانه، یک مدرسه، یک درمانگاه، یک بیمارستان، یک فرودگاه یا یک دانشگاه. این جزو نیازهای ضروری انسان است که باید به آن بپردازیم، اما در هنر ما روح، اندیشه، توان و ذهن انسان‌ها را می‌سازیم و این بسیار مهم‌تر از کاری است که در معماری انجام می‌دهیم. به همین جهت به هنر به طور خاص در دانشگاه اهتمام داریم و برای توسعه آن تلاش بسیار می‌کنیم. حتی رشته‌های جدیدی در حوزه هنر تعدادی را ایجاد کردیم و تعدادی هم در مرحله برنامه‌ریزی و ایجاد است.

رئیس دانشگاه پارس گفت: من معتقدم هنر نقش بسیاری در جامعه، اندیشه، روح، نشاط و احساس انسان‌ها نسبت به زندگی دارد و ما بیش از ساختن یک سرپناه به این نیاز داریم. به همین جهت برخلاف آنکه گاهی تصور می‌شود این‌جا همه‌چیز در حول محور معماری‌ست ما به هنر بیش از همه این‌ها اهمیت می‌دهیم. در همین راستا دوره‌های آموزشی را در زمینه موسیقی پیش‌بینی کردیم و با همفکری اساتید و به خصوص پیشنهاداتی که جناب مظفری در شکل‌ها و ابعاد و زمان‌بندی‌های مختلف ارائه کردند و با مشورت‌هایی که با اساتید موسیقی و سایر همکاران داشتیم به برنامه‌ای نسبتاً جامع برای آموزش موسیقی کلاسیک و ایرانی و حتی آواز ایرانی رسیدیم و در مذاکراتی که با مدیرانِ خانه موسیقی ایران داشتیم به این نتیجه رسیدیم که چقدر مغتنم است که چنین فعالیتی با مشارکت خانه موسیقی صورت بگیرد. در همین راستا جلساتی خدمت استاد آقایان دکتر اردلان و عاطفی داشتیم و البته مشورت‌های زیادی هم با همکاران این حوزه در دانشگاه به عمل آمد و  این جلسه برگزار شد تا در خدمت هیأت‌مدیره خانه موسیقی و نقطه آغاز این فعالیت در کشور باشیم.

محمود گلابچی گفت: ما معتقدیم که در این زمینه باید کار بسیاری انجام داد و جامعه ما نیاز بسیار به فعالیت‌های تخصصی و فعالیت‌هایی که مبتنی بر یک فرآیند هنری، علمی و تخصصی هست، دارد. به همین جهت این آمادگی را در دانشگاه ایجاد کردیم که دوره‌هایی را برگزار کنیم. زمان‌بندی‌ها و طول دوره‌های متفاوتی پیش‌بینی شده، اما در مجموع آموزشی جامع در زمینه موسیقی خواهد بود و چون این آموزش با نظارت و حضورِ خانه موسیقیِ ایران خواهد بود، کسانی که در این آموزش شرکت می‌کنند طبق چیزی که در تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده هم کارت عضویت در خانه موسیقی را به دست می‌آورد و هم پس از این‌که این مراحل را گذراندند این فرصت را پیدا می‌کنند که کارت صلاحیتِ تدریس هم برای آن‌ها توسط خانه موسیقیِ ایران صادر شود. ما این را بخشی از فعالیت‌های دانشگاه در متن جامعه می‌دانیم، این‌جا ما می‌توانیم رشته موسیقی ایجاد کنیم و مدرک موسیقی بدهیم و خیلی کارهایی که در حوزه‌های دانشگاهی انجام می‌شود و این‌جا هم می‌توانیم انجام بدهیم، اما احساس می‌کنیم باید با مرکز معتبری مانند خانه موسیقی ایران این را انجام دهیم تا این‌که نتیجه این آموزش‌ها، تربیت، رشد و پرورش انسان‌های واقعاً توانمند و تأثیرگذار در حوزه موسیقی باشد. من به اساتیدی که خدمت ایشان هستیم خیرمقدم می‌گویم.

خانه موسیقی با تمام توان برای راه اندازی رشته موسیقی دانشگاه پارس کمک می کند

در ادامه این جلسه داریوش پیرنیاکان(رئیس هیئت مدیره و عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران) گفت: خیلی خوشحالم که در این‌جا استاد گلابچی را دیدم، ایشان یکی از انسان‌های بسیار فعال و نیک‌اندیش و نیک‌سیرت هستند که در دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه تهران همیشه مثال بوده‌اند. این‌که آقای مظفری و آقای دکتر اردلان و آقای عاطفی زحمت کشیدند و خانه موسیقی و دانشگاه پارس را بهم پیوند دادند، فکر می‌کنم این پیوندی مبارک و نقطه عطفی هم برای دانشگاه پارس و خانه موسیقی است که می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد. زیرا الان متأسفانه فضای موسیقیِ کشور خیلی آشفته است، یعنی در عین حال که از طریق دانشگاه‌ها و کلاس‌های آزاد خیلی تلاش می‌شود، اما متأسفانه رسانه ملی و متولیان دولتی خیلی به موسیقی اهمیت نمی‌دهند و موسیقی بسیار بسیار نازل در صداوسیما و جاهایی که متولیان دولتی دارند، پخش می‌شود.

رئیس هیئت مدیره و سخنگوی خانه موسیقی افزود: بنابراین وقتی چنین جاهایی به وجود می‌آید و برای هنر، موسیقی، تئاتر، سینما، نقاشی و… پایه‌گذاری می‌شود، می‌تواند در آینده در اعتلای این هنرها بسیار تأثیرگذار باشد. زیرا جایی که آدم‌های فرهنگی و دانشگاهی حضور داشته باشند حتماً آن‌جا مراقبت خواهند کرد که هنری که آن‌جا تدریس می‌شود و کاری که انجام می‌گیرد واقعاً به نحو احسن باشد. من خیلی خوشحالم که امروز خدمت دکتر الستی رسیدم من به ایشان از قدیم خیلی ارادت داشتم و دارم، ایشان یکی از افتخارات فرهنگی ما هستند. این اتفاق می‌تواند برای دانشگاه پارس و خانه موسیقی نقطه عطفی باشد و ما با تمام توان سعی خواهیم کرد که به این دانشگاه در راه‌اندازی یک رشته بسیار خوبِ موسیقی کمک کنیم.

با عزم جدی که در دانشگاه پارس دیدیم با رغبت در کنار این مجموعه هستیم

حمیدرضا نوربخش(مدیرعامل خانه موسیقی ایران) نیز در ادامه جلسه ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این جلسه گفت: می‌دانید که خانه موسیقی نهادی منحصربه‌‌فرد است و نهادِ تخصصی و صنفیِ موسیقی‌دانان کشور با بیش از ۲۰ سال سابقه و حضورِ همه بزرگانِ موسیقی و فعالان عرصه موسیقی در همه گونه‌ها در سراسر کشور که امروز این‌جا متجاوز از ۱۶هزار نفر عضو شناخته‌شده فعالِ ثبت شده در حوزه موسیقیِ کشور فعالیت می‌کنند و مسائل صنفی، حقوقی، رفاهی، تخصصی و امور مربوطه از طریق خانه موسیقی برای آن‌ها پیگیری می‌شود و می‌توان گفت خانه موسیقی امروز نهادی بسیار تأثیرگذار است.

وی افزود: یکی از شاخه‌هایی که در خانه موسیقی جزو فعالیت‌های بسیار مهم و تعریف‌شده و پیش‌بینی شده در اساسنامه خانه موسیقی است بحثِ ارتقاء سطح علمی و تجربی اعضای خانه موسیقی و هنرمندان موسیقی و تربیت هنرمندان موسیقی است که این وظیفه تا الان به شکل پراکنده و البته مستمر انجام شده است، در غالب مسترکلاس‌ها، ورک‌شاپ‌ها و دوره‌های مختلفی که در حوزه‌های مختلف گذاشته شده پیشنهادات مختلفی هم از سوی مراکز دانشگاهی و شبه‌دانشگاهی که به نوعی آکادمیک هستند همیشه برای خانه موسیقی بوده است.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه گفت: اما در آن موارد جمع‌بندیِ هیأت مدیره و شورای عالی همیشه این بوده که رغبتی برای همکاری وجود نداشته است. چون می‌دانیم که الان در حوزه دانشگاه و آموزش عالی متأسفانه همین‌طور مجوزهایی داده می‌شود و مجموعه‌هایی هستند که زحمت می‌کشدند، اما متأسفانه وقتی سروشکل کار را می‌بینیم و کادری که آن‌جا هستند و نوع فعالیتی که دارند، متأسفانه هیچ‌گونه خروجی‌ای ندارد و نخواهد داشت و هیچ‌گونه امیدی هم وجود ندارد. خب این مجموعه‌ها زیادند و به نظرم این یکی از آسیب‌هاست که الان در کشور وجود دارد و نسبت به آن تعارف هم نداریم. بالاخره تحت عناوین مختلف مجوزهایی داده شده و در کاردانی و کارشناسی و… افرادی فعالیت می‌کنند، اما می‌دانیم و می‌دانید که این‌ها هیچ‌گونه محتوا و تأثیرگذاری‌ای ندارد که بخواهیم بگوییم میان این‌ها هنرمندان یا عالمانی تربیت می‌شوند که بتوانند در موسیقی و جامعه تأثیر بگذارند.

نوربخش در خصوص شکل گیری تفاهم نامه همکاری بین خانه موسیقی و دانشگاه پارس گفت: وقتی در باره همکاری با دانشگاه پارس بحث شد، آقایان دکتر اردلان و عاطفی در این خصوص در هیأت‌مدیره گزارش دادند. هنگامی که نام دکتر گلابچی آمد و خودِ جناب مظفری و دوستانی که این‌جا زحمت می‌کشند و نوع شاکله کار و عزم و همّ جدی و مجموعه و کادر و محتوا و… دیدیم که با مجموعه‌ای معتبر در حوزه آموزش عالی مواجهیم و به این نتیجه رسیدیم که خانه موسیقی با رغبت و افتخار حاضر شد که در کنار این مجموعه باشد.

مبحث آموزش از دغدغه های جدی خانه موسیقی ایران است

نوربخش در خصوص اهمیت موضوع آموزش در کشور گفت: آموزش یکی از دغدغه‌های جدی‌ در حوزه موسیقی است، زیرا مسئله آموزش، مسئله‌ای بسیار مهم و زیربنایی است و بسیاری از آسیب‌هایی که امروز در موسیقیِ کشور شاهد آن هستیم، مربوط به آموزش می‌شود. این‌که کسانی که نصفه و نیمه هر چیزی را فرا می‌گیرند و بعد چیزی تولید می‌کنند، مشخص است که از غنای محتوایی برخوردار نیستند و حتی گاهی اوقات ساختار درستی را هم دنبال نمی‌کنند و این‌ها به گوش جامعه آسیب می‌رساند. پس مسئله آموزش اهمیت فراوانی دارد. انتظار ما این است که این‌جا بنیانی گذاشته شود که با توجه به حضور اساتید عزیز حتماً هم همین‌طور خواهد بود، امیدوارم بتوانیم تأثیرگذار باشیم و کاری بسیار شایسته انجام دهیم و این‌جا تبدیل به مرکزی معتبر و درجه یک در حوزه موسیقی کشور، آموزش و آموزش عالی بشود. امیدواریم با روند و همکاری موردنظر این اتفاق رخ می‌دهد و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک و دور شاهد برکاتِ این اتفاق باشیم.

امیدواریم در دانشگاه پارس به درجه مطلوب تعلیم موسیقی برسیم

در ادامه این جلسه، دکتر حمیدرضا اردلان(نایب رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی) گفت: از دانشگاه معظم پارس متشکرم که به موسیقی به عنوانِ یک موضوعِ بنیادین توجه کرده است و سراغِ تخصصی‌ترین ارگان موسیقی کشور به عنوان یک ان‌جی‌او و یک تشکیلاتِ غیردولتی آمدند که انرژیِ بسیار سترگی از مجموعه موسیقی‌دانان کشور آن‌جا را بنیانگذاری کردند و در این اوضاعی که بسیار پیچیده است نگهداری کردند، زیرا موسیقی همواره در تنگناهایی قرار داشته است. نکته مهمی که قصد داشتم عرض کنم این است که یکسری ضوابط آکادمیک در دانشگاه وجود دارد و یکسری ضوابط با بندها و آیین‌نامه‌های خاصی برای عضویتِ خانه موسیقی، هر دوی این‌ها را دانش‌آموزان و دانشجوها باید بدون هیچ اغماضی کسب کنند.

وی افزود: یعنی ضوابط خانه موسیقی به طور تمام و کمال در نظر گرفته می‌شود و از طرف دیگر هم ضوابط دانشگاه به طور کامل اعمال خواهد شد. این تجربه ‌کار و عمل، تخصص و تجربه، این تجربه که از ابتدای ورود به دانشگاه یک ارگان بر سیستم‌های اجرای موسیقی نظارت کند. ما می‌دانیم که حداقل در حوزه موسیقی دانشگاه‌ها نمی‌توانند مهارت‌های تخصصی موسیقی را در حد نیاز تعلیم بدهند، آن‌جا کار دیگری انجام می‌دهند. بسیار امید است که در دانشگاه پارس به درجه موردنظر برسیم.

باید مفاد درسی را تاجایی که ممکن است به ریشه ها  ببریم

دکتر اردلان گفت: اگر بخواهم مثالی بزنم ما در دانشگاه هنر که بنده ۳۰ سال است در آن‌جا موسیقی در سطوح مختلف تدریس کرده‌ام، کتگوری‌های خاص نداریم. مثلاً شیوه‌نوازندگی قدیم به طور یک اصلِ نگهدارنده موسیقی سنتی ایران وجود ندارد یا موسیقی مقامی و نواحی دارای کرسی نیست و می‌گویند شناخت اقوام است. اگر بشود مفاد درس را برای اولین بار در دانشگاه‌های کشور به ریشه ببریم و کمی از دورتر بنگریم، من فکر می‌کنم با مهارت، دانش، تخصص و سابقه علمیِ آقای پروفسور گلابچی کاملاً امکان‌پذیر است و خانه موسیقی ایران هم مسلماً با پتانسیلی که دارد از این موضوع دفاع خواهد کرد.

نایب رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی گفت: بسیار جای خرسندی است که جریان‌های علمی و تجربیِ کشور همدیگر را پیدا می‌کنند و این نوید یک حرکت جدید خواهد بود. در پایان از حضور جناب آقای دکتر الستی که هر جا تشریف دارند یکی از نشانه‌های سلامت و علم آن مجموعه هست تشکر می‌کنم.

نیاز شدید برای پیوند موسیقی و سینما در یک نهاد آموزشی احساس می شود

در ادامه این جلسه دکتر احمد الستی(از اساتید هنر و سینمای دانشگاه پارس) گفت: امروز برای من روزی هیجان‌انگیز است. من اطلاعی از حضورِ چنین بزرگانی در این جلسه نداشتم. تا جایی که مربوط به همکاری و آشنایی با دوستان عزیز است بسیار هیجان‌انگیز است.

وی افزود: اصل مطلبی که قصد عرض آن را داشتم این است که واقعاً هیچ‌وقت سینما بدون موسیقی نبوده و همواره از ابتدای تاریخ سینما با موسیقی بوده‌ایم. گاهی حتی نمی‌توانستیم موسیقی را استفاده کنیم، اما ساختار ریتمیک موسیقی را در فیلم‌ها پنهان داشتیم و به عبارت دیگر نیاز شدیدی هست که یک پیوند بین موسیقی و سینما در یک نهاد آموزشی رخ دهد. بارها و بارها تلاش کرده‌ام که این اتفاق بیفتد که برای فیلم‌های دانشجویان ما دانشجویانِ موسیقی ایران کار کنند، اما در این کار در دانشگاه تهران موفق نشدیم. همین احساس را در سوره هم داشتم که اتفاق نیفتاد، در دانشگاه هنر هم علی‌رغم حضورِ دکتر اردلان در تخصص آموزش موسیقی باز آن‌جا هم به دلایلی دیدیم که یک نوع کندکاری و کم‌کاری هستم. الان به شدت هیجان‌زده هستم تا این اتفاق در این‌جا رخ دهد. ما نه‌تنها به شما به خاطر استفاده از موسیقی‌ای که می‌آموزی و شرایطی که برای آموزش موسیقی در این‌جا فراهم می‌کنید نیاز داریم، بلکه نیاز داریم که دانشجویان ما در ارتباط با انواع موسیقی فیلم بسازند، چیزی که متأسفانه در این کشور به آن اصلاً توجهی نشده است.

در ادامه این جلسه میلاد کیایی(نوازنده پیشکسوت سنتور) گفت: من دفعه اول است که به این‌جا می‌آیم و بسیاری از اساتید و عزیزان را دفعه اول است که می‌بینم. منجمله ریاستِ محترم این دانشگاه را، اما قبل از این‌که بخواهم به این‌جا بیایم به تمام اتاق‌ها را سر زدم اینجا دارای یکی از مدیریت های خوب است به شما تبریک می‌گویم. صحبت‌هایتان هم خیلی به دل نشست. می‌دانید که موسیقی در دوره رنسانس هنر اول در جهان شناخته شد. ما هنرهای زیادی داریم که هفت تا از آن‌ها را هویت بخشیدند که هنر اول در سطح جهان به عنوانِ هنر موسیقی شناخته شد. حال جای بحث دارد که در چه شرایطی هستیم، چه مراحلی را طی کردیم و چه اتفاقاتی افتاد که جای بحث دارد. فقط اشکالی که به ذهنم می‌رسد رسانه‌هاست. رادیو، تلویزیون و مطبوعات. یک مثال ساده می‌آورم. خب قرار بود رادیو و تلویزیون دانشگاه باشد. وقتی رادیو فرهنگ می‌گوید که شنوندگان عزیز آهنگی که شنیدید با صدای فلان خواننده بود، اما خواننده یکی از عوامل پدیدآورنده این آهنگ است، اما آهنگساز، ترانه‌سرا و بقیه عوامل چه شدند؟ خب این چه فرهنگ‌پروری است که رادیو فرهنگ می‌دهد؟ واقعاً مایه تأسف است. خیلی به همکاران عزیزی که در تشکیل این دانشگاه خصوصاً در بخش موسیقی که همه می‌خواهند عاشقانه همکاری داشته باشند تبریک می‌گویم و به سهم خودم از همه سپاسگزارم.

یکی از معضلات ما آموزشِ صحیح و پرورش صحیح هنرجو است

در ادامه این جلسه سروش مظفری(مدرس موسیقی و مدیر فعالیت های موسیقی دانشگاه پارس)گفت: آن چیزی که باید روح موسیقی شمرد را  اساتید و بزرگانم به آن اشاره کردند. خوشحالم که در خدمت جناب پروفسور گلابچی بوده هستم، ایشان واقعاً سایه پدری در این دانشگاه دارند، همچنین هیأت‌مدیره خانه موسیقی، اساتید بزرگوار. ما کارگروهی را از ده سال پیش زیر نظر آقای دکتر آقازاده طراح اسلوبهای آموزشی یونسکو با موضوعیت معضلات موسیقی ایران از دیرباز تا اکنون تشکیل داده ومشکلات پایه ای را بررسی کردیم . این کارگروه زیر نظر پروفسور گلابچی بود و اصل را بر پایه آموزش و پرورش صحیح گذاشتیم؛ آموزش هنرجو یا دانشجو و پرورش آن برای سبک یا شیوه‌ خاص زیر نظر اساتید طراز اول ایران خواهد بود. یکی از معضلات ما آموزشِ صحیح و پرورش صحیح هنرجو در ژانرهای مختلف بود؛ چند وقتی است موسیقیِ مکتبیِ ما جدا مانده است.بطور مثال. نوازندگان الان جواب‌آوازهای استاد داریوش پیرنیاکان را نمی‌دهند و جای این قضیه خالی است. چون نوازنده باید با ردیف سازی وآوازی آشنا باشد تا بتواند بهترین عملکرد را دراین حوزه داشته باشد.

وی افزود: دانشگاه به عنوان بستری که این زیربنا را درست کرده تا اساتید بزرگ با همکاری آن را احیاتر کنند. قضیه ژانر موسیقی مکتبی واقعا در دانشگاه‌های ما جایش خالی است. با دکتر اردلان و جناب آقای عاطفی در این رابطه صحبت کرده‌ایم. ارکسترهای ملی، ارکستر به شیوه گلها،گروه نوازی ها با تفکرات مختلف، ارکسترهای کلاسیک و شیوه های مختلف باید احیا و پویا شوند. الان اگر نوازندگان ارکستر سمفونیک را ببینیم، همان‌هایی هستند که در ارکستر ملی کار می‌کنند و همه آن‌ها در کار خودشان بسیار کاربلد باسواد و قوی هستند، منتها چون جواب‌آواز، آواز و ردیف موسیقی را کمتر کار کرده اند. این ارکستر نمی‌تواند یه سه‌گاه قوی اجرا کند. هنرجو اگر از همان اول بداند هدفش چیست.

خانه موسیقی بهترین جایی است که می‌شود از اساتید بزرگ استفاده کرد

وی افزود: باید یک دانشجو را از پله ‌اول زیر نظر استاد مخصوص خودش که زیر نظر خانه موسیقی است تربیت شود، زیرا خانه موسیقی بهترین جایی است که می‌شود از اساتید بزرگ در سبک‌ها و ژانرهای مختلف استفاده کرد. در موسیقی کلاسیک کارهایی انجام دادیم و اساتید بزرگ دنیا در رشته موسیقی کلاسیک اعلام همکاری با دانشگاه را داده اند  که با تأییدیه خانه موسیقی ازین بزرگان استفاده خواهد شد که انشاءالله در موسیقی کلاسیک کمک و یار ما باشند که در حوزه ارکستر کلاسیک هم حرفی برای گفتن در دنیا داشته باشیم و این میسر نمی‌شود مگر این‌که زیربنایی به این موضوع فکرو نگاه کنیم. یعنی اگر می‌خواهیم یک گروه موسیقی ایرانی را تحویل جامعه بدهیم باید استادی که بالای سر آن‌هاست تمام مشخصات یک استاد ِ‌بزرگ با نگاه بزرگ و دوراندیش را داشته باشد  تا بتواند صدادهی یا سونوریته‌ای که یک گروه یا ارکستر در هر شیوه ای  را داشته باشیم. در حوزه کلاسیک هم همین‌طور، پایه دیگری که ما طراحی کردیم، پایه اصل آموزش و پرورش مدرس در رشته‌های مختلف است که این هم اهمیت بسیاری در حوزه کلاسیک و حوزه ایرانی و ژانرهای مختلف موسیقی ایرانی دارد. اگر اساتید بزرگ ایران در این حوزه همکاری کنند تا بتوانیم مدرس پرورش دهیم بسیار خوب است. پس تربیتِ مدرس یکی از اهدافِ اصلی ماست. که پایه اصلی تربیت، استاد است.

وی افزود: ما ۴ فاز در این طراحی داریم: فاز اول در حوزه موسیقی کلاسیک، ایرانی و آواز ایرانی است. همه رشته‌ها در ۷ ترم طراحی شدند و کسانی که در فاز اول ما وارد می‌شوند، اغلب کسانی هستند که در حد متوسط موسیقی به بالا هستند که گزینش می‌شوند و طبق نوازندگی و شیوه ای که دوست دارند در صورت پذیرش استاد مربوطه پذیرش نهایی خواهند شد.

مظفری تاکید کرد: مدرکی که دانشجویان از دانشگاه پارس دریاف می کنند قابل ترجمه و تایید در تمام دانشگاه ها و کالج های دنیاست.

سروش مظفری در ادامه این نشست دروس تخصصی رشته های مختلف موسیقی دانشگاه پارس را معرفی کرد و گفت: تمام شیوه های اجرایی موسیقی ایرانی و کلاسیک برای دانشگاه پارس محترم هستند و باید نگاه اصولی در زمینه آموزش، پرورش و اجرای شیوه ها داشت.

در پایان این نشست، تفاهمنامه همکاری متقابل خانه موسیقی ایران و دانشگاه پارس توسط داریوش پیرنیاکان(رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی)، حمیدرضا نوربخش(مدیرعامل خانه موسیقی) و دکتر محمود گلابچی(رئیس دانشگاه پارس) امضا شد.

از مفاد این تفاهمنامه می توان به همکاری و استفاده از اساتید طراز اول خانه موسیقی در دانشگاه معماری و هنر پارس، ارائه کارت عضویت و کارت صلاحیت تدریس به دانشجویان دوره های آموزشی موسیقی با رعایت کامل ضوابط و آئین‌نامه های مربوطه و استفاده از تجربیات خانه موسیقی به منظور سطح کیفی آموزش در این دانشگاه  اشاره کرد.

چاپ
>