X

افشارنیا: موسیقی تنها با ذوق، میسر نمی‌شود

جمعه, 30 شهریور 1403

نوازنده پیشکسوت نی و عضو سابق گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی معتقد است موسیقی تنها با ذوق، میسر نمی‌شود، چرا که فقط یکی از فاکتورهاست، باقی پشتکار و امکان است.

به گزارش نای به نقل از روابط‌ عمومی خانه موسیقی ایران، عبدالنقی افشارنیا، نوازنده پیشکسوت نی و یکی از داوران هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، درباره کیفیت اجراها بیان کرد: پس از چند سال برگزاری آنلاین بار دیگر حضوری از نزدیک اجرای هنرمندان جوان را شاهد بودیم. این اولین دوره حضوری جشنواره موسیقی جوان پس از دوره کرونا است و تعداد شرکت‌کنندگان در مرحله نهایی افت کرده است.

او ادامه داد: کار جشنواره و هیئت داوران ارتباط با هنرجو جهت مشاوره به آن‌هاست. هرچقدر این بچه‌ها با معلم ارتباط بیشتری داشته باشند موفق‌تر خواهند بود. کار هنر کار بسیار سختی است و باید دائماً راهنمایی بگریند.
این استاد پیشکسوت افزود: من خودم در ایام جوانی در شهرستان زندگی می‌کردم و امکانات در آنجا مانند تهران نبود. از سوی دیگر، برخی اعتقادات در خانواده‌ها به گونه‌ای بود که نمی‌شد سراغ موسیقی رفت. اما ذوق و علاقه‌ای که در اهل موسیقی هست باعث می‌شود با علاقه این مسیر را دنبال کنند.
افشارنیا درباره آینده ساز نی در ایران گفت: بستگی به کلاس‌های آموزشی دارد. معلمان باید ویژگی‌های معلمی را دارا باشند و بتوانند جوانان را درست هدایت کنند تا به جشنواره‌ها راه پیدا کنند و خود را محک بزنند و ایراداتشان را برطرف کنند.
این داور در پایان خطاب به شرکت‌کنندگان و علاقمندان به موسیقی اظهار کرد: اگر در خودتان علاقه‌ای می‌بینید آن را دنبال کنید. موسیقی تنها با ذوق، میسر نمی‌شود، چرا که فقط یکی از فاکتورهاست، باقی پشتکار و امکان است. اگر عشق همراه موسیقی باشد قطعاً موفقیت به همراه خواهد داشت. وقتی کاری را دنبال کردید، تمرینات را انجام دادید و یاد گرفتید، آن‌وقت هنگام ارائه است؛ چرا که در غیر این صورت نمی‌توانید کار را پیش ببرید. باید نقد شوید، تشویق شوید تا در نهایت به نقطه هدف برسید.

هفدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت حضوری از تاریخ ۲۷ شهریور آغاز شده و تا ۵ مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

چاپ
>