X
گفتگو با جیووانی گوئیدی، نوازنده‌ی ایتالیایی

اشتراکات بداهه‌نوازی در شرق و غرب

شنبه, 6 شهریور 1395

کنسرت بداهه‌نوازی جیووانی گوئیدی، نوازنده‌ی مطرح ایتالیایی با الهام از آثار موسیقیدانان جَز اروپا روزهای دوم و سوم شهریور با حضور علاقمندان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش نای، گوئیدی که سابقه‌ی اجرا در کشورهای مختلفی چون آرژانتین، برزیل، آمریکا، آلمان، فرانسه، ایرلند، کره‌ی جنوبی، چین، انگلستان، ایتالیا و… را در کارنامه‌ی هنری خود دارد برای اولین‌بار در ایران حضور یافت و قرار است پس از بازگشت از تهران، سومین آلبومش را توسط شرکت ای‌سی‌ام با عنوان Ida Lupino روانه‌ی بازار کند.

وی بداهه‌نوازی را به معنای بیرون کشیدن بخشی از زندگی در لحظه‌ی خلق اثر توصیف کرد و خاطرنشان کرد: این تلقی وجود دارد که بداهه‌نوازی کار ساده‌ای است، در حالی که بداهه‌نواز باید حس و حال اتفاقاتی که در محیط پیرامونش روی می‌دهد را با زبان موسیقی به مخاطبانش منتقل کند. این برای من بسیار مهم است. در بداهه‌نوازی خیلی کم اتفاق می‌افتد که همه‌چیز بدیع و تازه باشد. خیلی از چیزها با ترکیب‌های مختلف در بداهه‌نوازی متبلور می‌شود. در بداهه‌نوازی نباید صرفاً به دنبال خلق کارهای نو بود چرا که پیشینه‌ی نوازنده و برخوردهای او با این موضوع به کارش مرتبط است و در هر اجرا به گونه‌ای خودش را نشان می‌دهد.

جیووانی گوئیدی در ادامه با ذکر این نکته که بداهه‌نوازی تنها با بکارگیری تکنیک و منطق به جایی نمی‌رسد به شباهت‌های بداهه‌نوازی در شرق و غرب اشاره کرد و افزود: اصل موضوع در بداهه‌نوازی با اتفاقی که در شرق روی می‌دهد یکی است، فقط ممکن است در شکل ظاهری تفاوت‌هایی داشته باشد. من در حوزه‌ی جَز کار می‌کنم و مثل مکتب شما سینه به سینه نکات را آموخته‌ام. همان‌طور که در بداهه‌نوازی شرقی بداهه‌نواز به پشتوانه و با الهام از آثار گذشتگان اثری را در لحظه بوجود می‌آورد در حوزه‌ی بداهه‌نوازی جَز نیز ما دنباله‌روی بزرگانی مثل چارلی پارکر هستیم و هنگام خلق اثر از آموزه‌های آنها استفاده می‌کنیم. در واقع آثار اساتید مثل ظرفی می‌مانند که هر کس می‌تواند هر چه قدر می‌تواند از آن برداشت کند و در کارهایش از آنها استفاده کند.

گوئیدی که دومین آلبومش ” This is the Day” یکی از پرفروش‌ترین آثار موسیقی جز اروپا بود در پایان صحبت‌هایش گفت: در نیاوران و روی صحنه خیلی لحظات خوبی داشتم. زمانی که با آقای رامین صدیقی در خصوص اجرا در ایران صحبت می‌کردم او به من می‌گفت: آماده باش با مخاطب خاصی طرف خواهی شد. در طول دو شب اجرایم در فرهنگسرای نیاوران نزدیک‌ترین فضا را به چیزی که می‌خواستم با حضور مخاطبان ایرانی تجربه کردم و در طول مدت اجرایم سکوتی که سرشار از انرژی بود را از طرف جمع دریافت می‌کردم و این نزدیک‌ترین بافت از رفتار مخاطب با اجراهایم بود.

کنسرت بداهه‌نوازی جیووانی گوئیدی به همت نشر هرمس در روزهای دوم و سوم شهریور ماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

1

چاپ
>