X

از رهبری پانیذ فریوسفی تا اجرای آثار آفتاب و گلفام /رنگ بوی زنانه ارکستر سمفونیک تهران در اجرای آبان

یکشنبه, 18 آبان 1404

ارکستر سمفونیک تهران در حالی قرار است با رهبری میهمان پانیذ فریوسفی به روی صحنه برود که در این اجرا آثار دو بانوی آهنگساز دیگر یعنی آفتاب درویشی و گلفام خیام به اجرا در خواهد آمد.

 

پانیذ فریوسفی رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران درباره رهبری این ارکستر گفت: هنر ارتباطی با جنسیت ندارد و چه بسا زنان بسیاری در تاریخ موسیقی ایران با اقتدار و تأثیرگذاری، سالیان متمادی به هنر و فرهنگ کشور خدمت کرده‌اند.

 

وی با تأکید بر این‌که در هنر، تمایز میان زن و مرد معنایی ندارد، بر اهمیت ایده، خلاقیت و پیام اثر هنری تأکید کرد و افزود: اگر زنی از احساسات عمیق و لطیف برخوردار است یا تأثیرگذار و مقتدر است، در مقابل، مردان آهنگساز نیز ویژگی‌هایی دارند که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در هنر، آن‌چه اهمیت دارد، پیام اثر برای مخاطب است.

 

این نوازنده در خصوص انتخاب او به عنوان رهبر میهمان افزود: انتخاب رهبر میهمان ارکستر و آهنگسازان خانم از سوی شورای هنری ارکسترهای بنیاد رودکی انجام شده و در این میان، آفتاب درویشی و گلفام خیام از جمله چهره‌های شاخصی هستند که در سطح بین‌المللی افتخارات متعددی را رقم زده‌اند.

 

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران، ضمن قدردانی از شورای هنری ارکسترهای بنیاد رودکی و مدیران بنیاد برای تحقق این ایده، درباره‌ی قطعات این کنسرت گفت:قطعه «دیار» اثر آفتاب درویشی برای ویلن سولو و ارکستر، با تک‌نوازی پدرام فریوسفی، از نظر من اثری بسیار زیبا، باشکوه و مفهوم‌گراست. در این اثر، راوی (سولیست ویلن) گویی از دل این دیار برای ما آواز سر می‌دهد؛ گاه به تنهایی، و در نهایت، پیامی باشکوه در رثای وطن توسط تمامی نوازندگان طنین‌انداز می‌شود.

 

او همچنین به اثر سیمُرغ و زمزمه برگرفته از مجموعه هفت شهر عشق عطار، ساخته‌ی گلفام خیام اشاره کرد و گفت: این اثر که برای ارکستر زهی خلق شده، یکی از پر چالش ترین قطعات کنسرت است و زبانی تازه در انتقال پیام آهنگساز به مخاطب ارائه می‌دهد. بخش Murmuration در این اثر، به پرواز دسته‌جمعی پرندگان اشاره دارد که به‌صورت بداهه تغییر شکل می‌دهند و مسیرهای غیرقابل پیش‌بینی را طی می‌کنند. این پرندگان اشکال خارق‌العاده‌ای در آسمان ترسیم می‌کنند که نام این حرکت نیز از همین پدیده گرفته شده است.

فریوسفی همچنین بیان کرد: امیدوارم اجرای موسیقی معاصر بیش از پیش در دستور کار ارکستر سمفونیک تهران قرار بگیرد.

 

فریوسفی در ادامه درخصوص فعالیتش در زمینه رهبری ارکستر اظهار داشت: علاقه من به رهبری ارکستر به دهه هفتاد برمی‌گردد؛ زمانی که پس از فارغ‌التحصیلی از هنرستان و ورود به ارکستر سمفونیک تهران در سال‌های ۷۸ به بعد، با دیدن رهبران مختلف ، به مطالعه پارتیتور آثار پرداختم. قطعه پرستش بهار از ایگور استراوینسکی نخستین جرقه علاقه‌ام به رهبری ارکستر بود.

 

او ادامه داد: در دوران تحصیل در ارمنستان در رشته نوازندگی ویلن، متوجه شدم در کنسرواتوار کومیتاس امکان شرکت در کلاس‌های رهبری به عنوان رشته‌ موازی وجود دارد. بی‌درنگ در این کلاس‌ها شرکت کردم و زیر نظر آرام قارابیگیان، یکی از رهبران برجسته ارمنستان، دوره‌ها را گذراندم. یادگیری هم‌زمان دو رشته بسیار دشوار بود اما با تمام توان آن را دنبال کردم.پس از بازگشت به ایران، مدتی با ارکستر هنرستان موسیقی همکاری داشتم که در آن دوران یکی از پیشکسوتان موسیقی از ادامه کارم در این مسیر ممانعت کرد، اما تاثیری در مسیر کاری من نگذاشت.

 

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران در پایان به رشد حضور هنرمندان زن در موسیقی ایران اشاره کرد و گفت: سطح موسیقی ما روزبه‌روز در حال رشد است و شاهد استعدادهای درخشانی هستیم. در شاخه رهبری ارکستر، علاقه و شوق درونی نقش تعیین‌کننده دارد و اگر فردی این اشتیاق را در خود احساس کند، می‌تواند با آموزش صحیح پیشرفت کند. آموزش تخصصی رهبری ارکستر هنوز در مراکز دولتی تعریف نشده، اما همکاران من در آموزشگاه‌های خصوصی در این مسیر گام‌های موثری برمی‌دارند.

ارکستر سمفونیک تهران در تازه‌ترین برنامه خود با نام «دیار سیمرغ» به رهبری مهمان پانیذ فریوسفی تک‌نوازی ویولن پدرام فریوسفی، ساعت ۲۱:۳۰ روزهای بیست و یکم و بیست و دوم آبان در تالار وحدت اجرا می‌شود..

گفتگو:مینا آتشی

 

چاپ
>