X
دوران سواحل جنوبی مطرح کردند:

از جلب اعتماد جوانان به جشنواره تا آموزش نزد اساتید بزرگ

سه شنبه, 8 مرداد 1398

بخش دوم ، سومین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به موسیقی سواحل جنوبی با هیأت داورانی  متشکل از (محسن شریفیان و احمد علی شرفی) اختصاص داشت.

اغلب شرکت‌کنندگان به پختگی لازم نرسیده‌اند

احمد علی‌شرفی دیگر عضو هیأت داوران در بخش موسیقی نواحی در بخش سازهای سواحل جنوبی، نیز در مورد اجراهای روز سوم جشنواره موسیقی جوان گفت: در کل اجراهای خوبی را شاهد بودیم اما به دلیل اینکه اغلب شرکت‌کنندگان سن پایینی داشتند، باید بیشتر تلاش و تمرین کنند و هنوز به پختگی لازم نرسیده‌اند و باید حتماً نزد اساتید بزرگ آموزش ببینند. اما در مجموع از اجراها به خصوص نوازندگان ساز نی انبان راضی بودم.

وی افزود: نقاط ضعف آن‌ها در اشتباه نواختن سازها بود و امیدوارم که با تمرین و ممارست بیشتر بتوانند در دوره‌های آینده اجراهای بهتری داشته باشند.

احمد علی شرفی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز بیان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد ملی است و برگزاری چنین جشنواره‌هایی به رشد موسیقی کشور کمک‌های زیادی می‌کند و از برگزاری جشنواره موسیقی جوان بسیار راضی هستم.

جوانان به این جشنواره اعتماد کرده‌اند

محسن شریفیان دیگر عضو هیات داوران نیز در مورد اجراهای روز سوم جشنواره گفت: اجراها از نظر من بسیار خوب بود و اتفاقی که در جشنواره امسال رخ داد و باعث شد که من به عنوان عضو هیأت داوران در این جشنواره حضور داشته باشم، حضور تعداد زیادی نوازندگان نی انبان در این جشنواره بود که باعث شد من با شوق فراوان در این جشنواره حضور داشته باشم. تمام نوازندگان از نظر من بسیار عالی بودند به دلیل اینکه با عشق از جنوب ایران آمده بودند و قطعا در این شرایط اقتصادی کار راحتی هم نیست هرچند که حمایتی هم شده بودند اما حضور آن‌ها برای من قابل ارزش بود و بنابراین به پاس حضور آن‌ها من هم به این جشنواره آمدم تا در کنارشان باشم.

وی افزود:امروز بیش از ۸ نوازنده نی انبان به اجرا پرداختند و این موضوع اتفاق خوبی برای جشنواره موسیقی جوان است و نشان می‌دهد که جوانان به این جشنواره اعتماد کرده‌اند و من به شما این قول را می‌دهم که در دوره آینده ساز نی انبان موسیقی جوان را سورپرایز خواهد کرد و از همین حالا و به لحاظ حضور و اعتماد نوازندگان نی انبان برای موسیقی جوان، منتظر سورپرایز سال آینده باشید.

وی ادامه داد: من دوست دارم نقاط قوت نوازنده ها را بگویم و نقاط قوت آن‌ها نیز این بود که با شهامت به روی استیج آمدند و ساز نواختند و برای موسیقی مقامی منطقه خودشان ارزش قائل شده بودند و با تمام کاستی‌ها به روی صحنه حاضر شدند. حضور دختر کم سن و سالی که در این جشنواره و نواختن ساز نی انبان توسط وی، برای من بسیار ارزشمند بود که یک دختر کم سن و سال به روی استیج می‌آید و شروع به نواختن سازی می‌کند که ما همیشه این ساز را دست مردها دیده‌ایم و این موضوع نویدبخش حضور جدی‌تر بانوان در آینده موسیقی بوشهر است. از طرفی نوازنده بسیار توانمندی از استان هرمزگان آمده بودند که بسیار خوب ساز نواختند و موسیقی جوان منطقه خودشان را می‌شناختند و می‌توانستند آن را تعبیر کنند.

محسن شریفیان در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد:  برگزاری جشنواره موسیقی جوان لازمه موسیقی ایران است اما به شرطی که این جشنواره شروع و پایان معرفی یک نوازنده نباشد و یک امکاناتی را در اختیار نوازندگان قرار دهیم و طوری به آن‌ها کمک کنیم که بتوانند ادامه دهند و راه را برایشان هموار کنیم تا بتوانند کنسرت برگزار کنند و قطعات‌شان را ضبط کنند. این‌طور نباشد زمانی که این جشنواره به اتمام رسید، نوازندگان را به حال خودشان رها کنیم به دلیل اینکه این اتفاق برای عده زیادی از نوازندگانی که در دوره‌های گذشته در این جشنواره حضور داشتند افتاده است. اگر هم نوازنده‌ای پس از شرکت در این جشنواره به مراحل بالاتر رسیده است، حتما تلاش آن نوازنده بوده و متاسفانه نمی‌توانیم بگوییم که جشنواره برای او کاری انجام داده است. به نظر می‌رسد رویکرد برگزارکنندگان این جشنواره یک رویکرد مثبت است و واقعا می‌خواهند به این نوازندگان جوان کمک کنند. هر جشنواره‌ای می‌تواند برای هر نوازنده سکوی پرتاب خوبی برای حضورش در فستیوال و کنسرت‌های دیگر باشد و تبلیغاتی که روی او انجام می‌شود و می‌تواند خودش را در جامعه آماده کند اما در حال حاضر چه تبلیغاتی بر روی این نوازندگان وجود دارد؟ چند خبرنگار و عکاس در اجراهای امروز حضور داشتند؟ رسانه‌های جمعی و تصویری ما کجا بودند؟ امیدوارم در اختتامیه جشنواره اتفاقات بهتری رخ دهد و حداقل منتخبین جشنواره بتوانند مطرح شوند و مردم آن‌ها را بشناسند و تشویق کنند و الگویی برای فعالیت مابقی هنرمندانی که در حوزه‌های مختلف موسیقی کار می‌کنند باشند.

سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.

چاپ
>