X
دبیر دهمین جشنواره موسیقی نواحی مطرح کرد:

احمد صدری: داوری جشنواره به صورت رتبه بندی نیست

سه شنبه, 24 اسفند 1395

 دهمین جشنواره موسیقی نواحی در حالی ۶ تا ۹ تیرماه در کرمان برگزار می شود که داوری بر اساس رتبه بندی صورت نمی گیرد و تمرکز بر کیفیت کار گروههاست.
احمد صدری دبیر دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با اشاره به زمان برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره امسال ۶ تا ۹ تیرماه سال ۹۶ در شهر کرمان در دو بخش موسیقایی و غیرموسیقایی (هنرهای موسیقی محور) برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: بخش موسیقایی دو قسمت دارد: یک قسمت به صورت رقابتی است با عنوان «راویان اصالت» با موضوع جشنواره و قسمت دیگر  غیررقابتی به صورت اجرای  تکنوازی و گروه نوازی است که در سالن‌های شهر کرمان و برخی از شهرستان های استان کرمان برگزار می شود. در واقع تدبیری که امسال اندیشیده شده این است که برگزیدگان جشنواره‌های منطقه‌ای در این قسمت دعوت خواهند شد.
این پژوهشگر موسیقی نواحی در خصوص بخش غیرموسیقایی (هنرهای موسیقی محور ) بیان داشت: در حال  تدوین و مطالعه و برنامه ریزی اجرایی در زمینه های مختلف هنری، تجسمی، سینمایی  و برگزاری نمایشگاه در طول سال قبل و بعد از برگزاری جشنواره هستیم تا این رویداد فرهنگی تبدیل به جریان فرهنگی شود. یکی از رویدادهای این بخش که قطعی شده است نمایش فیلم های مستند موسیقایی نواحی مختلف ایران است.
دبیر دهمین جشنواره موسیقی نواحی با بیان اینکه تمرکز جشنواره در بخش رقابتی بر منظومه خوانی است ادامه داد: این انتخاب حاصل یک آسیب ‌شناسی روی موسیقی نواحی مختلف ایران است. انتخاب این موضوع  تذکری  است به نسل معاصر که از این منظر به موسیقی خود  به صورت خودآگاه و ارادی نگریسته و مولد موسیقی شوند  زیرا این منظومه ها مانند یک ماخذ و منبع اساسی دست اول می‌ماند که ملودی‌های فوق العاده زیبا و  وزن‌های پیچیده موسیقایی به لحاظ اجرایی در آن نهفته است.
وی افزود: از آنجا که این نوع از موسیقی حاوی مهمترین رپرتوار سازی و آوازی موسیقی مناطق مختلف ایران است، به عنوان موضوع  دهمین جشنواره موسیقی نواحی، تعیین شده  تا این موضوع را کمی برجسته کنیم و توجه موسیقی دانان و نوازندگان اقوام مختلف را به آن جلب کنیم؛ لذا جشنواره‌ی امسال را بنا به ضرورت روی این موضوع قرار دادیم.
صدری درباره محوریت جشنواره بر روایت خوانی و منظومه خوانی اظهار داشت: منظومه خوانی در مناطق مختلف ایران با توجه به بافت فرهنگی هر منطقه، واجد خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی است که حاوی ودایع فرهنگی اقوام مختلف است. امّا برخی از مضامین این منظومه ها فراتر از حیطه ی قومی است؛ مانند منظومه خوانی ادبیات کهن ایرانی نظیر  شاهنامه خوانی در اغلب مناطق ایران، نظامی خوانی در لرستان و برخی در حیطه  قومی است مانند؛  منظومه های کوراوغلو، اصلی و کرم و… که با الحان بومی با ساز و آواز روایت می شود. راویان این منظومه ها که در نواحی مختلف ایران بانام هایی همچون عاشیق، باخشی، بخشی، پهلوان، شائر و… نامیده می شوند، به عنوان ناقلان فرهنگ گفتاری در انتقال فرهنگ بومی نقش بسزایی دارند.
دبیر دهمین جشنواره موسیقی نواحی درباره اینکه آیا می شود جشنواره نواحی را رقابتی برگزار کرد، اظهار داشت: این موضوع  بستگی تام و تمامی به منظری که به موسیقی نگاه می کنیم دارد. مگر در فستیوال های  جهانی موسیقی مدال و  فولک که کشورهای مختلف در آن حضور دارند داوری بر اساس رتبه بندی  انجام نمی شود؟ مثلاً در فستیوال ترانه های شرقی  در کشور  ازبکستان؛ در این جشنواره گروه‌های مختلف موسیقی از ۶۶ کشور مختلف جهان از جمله ترکیه، آذربایجان، مصر، الجزایر، کره جنوبی، ایران و… به رقابت با یکدیگر می پردازند و یا فستیوال مقام در کشور جمهوری آذربایجان. در این جشنواره نیز امکان پذیر است.
صدری در خاتمه خاطرنشان کرد: بنا به دلایلی در این دوره مانند سال گذشته، داوری به صورتِ رتبه‌بندی صورت نخواهد گرفت و اسامی گروه‌های برتر، به صورت برگزیده بدون رتبه‌بندی اعلام می‌شود. یعنی رتبه‌ی اول و دوم و سوم نخواهیم داشت و جوایز هم یکسان است.  تعداد گروه‌های برگزیده  هم، بستگی به کیفیت اجرایی گروه‌ها دارد. هر تعداد گروهی که اجرا  قابل قبولی از نظر هیئت داوران داشته باشند  جز برگزیدگان جشنواره خواهند بود.
منبع: آژانس خبری موسیقی ایران
چاپ
>