احسان تارخ: دانشجویان از اجراها و کارگاههای رایگان جشنواره استفاده نمیکنند
چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1397
مدیر اجرایی سومین فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر تهران ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد از کمتوجهی دانشجویان به اجراهای این دوره انتقاد کرد.
به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، احسان تارخ مدیر اجرایی سومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر با اشاره به اجراهای این دوره بیان کرد: از روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه سومین فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر تهران با برگزاری سمینارهای پژوهشی در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز شد که طی آن پژوهشگران و هنرمندانی چون حمیدرضا اردلان، نادر مشایخی، جان اشنیدِر از آلمان، مژگان چاهیان به ارائه مقالات و مباحث تخصصی خود پرداختند. این در حالی است که اجرای پروژه «الواح پولادین» و رسیتال فلوت ریکوردر سیلویا هینز از آلمان برنامههای روز اول را تشکیل میداد.
وی ادامه داد: برگزاری چند اجرای زنده با حضور هنرمندان شرکتکننده داخلی و خارجی در کارگاه دکور بنیاد فرهنگی هنری رودکی، برپایی چند کارگاه آموزشی با حضور هنرمندان بینالمللی در دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶ تهران و آموزشگاه «کوشا» و برگزاری چند کنسرت در تالار رودکی تهران بخشهای مختلف سومین فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر را تشکیل میداد که با توجه به حساسیت و وسواس ما در انتخاب آثار، علاقهمندان شاهد برنامههای با کیفیتی بودند که میتواند تأثیر مثبتی در جریان فعالیتهای موسیقایی کشورمان داشته باشد.
مدیر اجرایی سومین فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر با اشاره به حضور تعدادی از نمایندگان سفارتخانهها در جریان برگزاری فستیوال گفت: خوشبختانه از زمان آغاز این دوره از فستیوال شاهد حضور مهمانانی از سفارتخانهها بودیم که از کنسرتها و برنامههای مختلف ما دیدن کردند و همگی نیز از با کیفیت بودن کارها ابراز خشنودی میکردند و برایشان بسیار جالب بود که چنین رویداد با کیفیتی در ایران برگزار میشود. به هر صورت فضای این فستیوال به شکلی برنامهریزی شده که فقط به اجرای چند کنسرت بسنده نشود و تمام تلاشها به نحوی بوده که علاوه بر اجراها و کارگاههای آموزشی، مخاطب شاهد یک پرفورمنس آمیخته با هنرهای نمایشی نیز باشد.
تارخ در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به نحوه استقبال مخاطبان از اجراهای زنده فستیوال تصریح کرد: در حالیکه هنرمندان خارجی شرکتکننده مشتاق بودند که برنامههای دیگر فستیوال را ببینند اما متأسفانه مخاطبان ایرانی استقبال چندانی از اجراها نمیکنند. این در حالی است که تمامی هنرمندان حرفهای و مدرسانی که هیچ انتظاری برای حضورشان در چنین برنامههایی نیست با اشتیاق کامل و انرژی زیاد از برنامهها دیدن میکردند ضمن اینکه همین هنرمندان برگزیده در صحبتهایی که داشتیم به این نکته اشاره میکردند که جای چنین رویدادی که تلاش میکند نگاه استانداردی به موسیقی داشته باشد، خالی بود و برایشان جالب توجه بود که چرا دانشجویان و نوازندگان حرفهای از اجراها و کارگاههای رایگان جشنواره استفاده نمیکنند.
وی افزود: ستاد برگزاری فستیوال تمام تلاش خود را انجام داد تا تمامی دانشجویان و اهالی حرفهای موسیقی از برگزاری چنین رویدادی مطلع شوند. ما در حوزه تبلیغات و اطلاعرسانی هر آنچه لازم بود را انجام دادیم و حتی برنامهریزیها را به گونهای انجام دادیم که برنامهای با برنامه دیگر تداخل نداشته باشد اما برایم جالب است که چرا دانشجویان و کسانی که باید در چنین رویدادهایی حضور پررنگی داشته باشند از اجراها استقبال نمیکنند و در عوض این هنرمندان و مدرسان هستند که با وجود وقت کم اما باز هم از اجراها دیدن میکنند.
مدیر اجرایی سومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر در پایان ضمن قدردانی از موزه هنرهای معاصر و بنیاد فرهنگی هنری رودکی در جریان برگزاری این رویداد اظهار کرد: سومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران حاصل تلاش یک سالهای است که با وسواس زیاد جدول را طراحی کردند و امیدوارم در این چند روز باقیمانده شرایط به گونهای باشد که ما در کنار مخاطبان حرفهای موسیقی شاهد حضور دانشجویان نیز باشیم.
منبع: خبرگزاری مهر