X

اجرای رسیتال پیانو «نگاهی از کنج» و تریو اتریشی در جشنواره موسیقی صبا

شنبه, 9 آذر 1398

پنجمین و ششمین روز از دومین دوره جشنواره موسیقی صبا روز پنجشنبه هفتم، و جمعه هشتم آذرماه و با حضور جمعی از اساتید سرشناس و علاقه‌مندان به موسیقی در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش نای، پنجمین و ششمین روز جشنواره موسیقی دانشگاهی صبا عصر روز پنجشنبه هفتم آذر از ساعت ۱۸ در تالار رودکی با برگزاری رسیتال پیانوی “نگاهی از کنج” به سرپرستی ربکا آشوقیان و همچنین اجرای افتخاری تریوی تریوفونوس ویننسیس از اتریش آغاز شد و همین برنامه با تغییری کوچک روز جمعه نیز به تمدید رسید.

در بخش نخست این رسیتال ۱۰ نوازنده به‌نوبت به روی صحنه آمدند و قطعاتی از آهنگسازان کلاسیک جهان اجرا کردند.

در ابتدا یاسمین حسین‌زاده به روی صحنه آمد و قطعات پرلود کرال از باخ و پرلودی از راخمانینف را اجرا کرد. پس از او مروارید آقاپور به روی صحنه آمد و پولونزی از شوپن نواخت. سپس نوبت به آتوسا عبداللهی رسید و وی اجرایی از یکی از اینترمتزوهای برامس آهنگساز رمانتیک آلمانی را برای حضار اجرا کرد.

در ادامه عارفه حکمت‌پناه که دو شب قبل در بخش رقابتی کلاسیک در همین فستیوال آنسامبلِ آسای را همراهی می‌‌کرد، در این شب، دو موومان از آثار تاکیمیتسو، آهنگساز پیشروی ژاپنی نواخت. پس از او، سارا صوفی‌سیاوش روی صحنه آمد و اسکرتزوی سوم شوپن را نواخت. سپس محیا محرومی، رتبه‌ اول جشنواره‌ ملی موسیقی جوان امسال، سوییت بارتوک و اتودی از شوپن نواخت.

این برنامه با اجرای پدرام غفاری ادامه پیدا کرد و وی قطعه پولونزی دیگر اثر شوپن را اجرا کرد و پس از وی، دل‌آرام فروزنده به روی صحنه آمد و رمانس اثر تاکیمیتسو و قطعاتی از استادش ربکا آشوقیان، با نام “لحظات خاکستری” و “اتود دگرگون‌شده” را برای نخستین بار به اجرای عموم برد.

هلیا سرایداریان دیگر نوازنده‌ای بود که روی صحنه حاضر شد و بالاد دوم شوپن و اتود در فادیز مینور اثر اسکریابین را اجرا کرد. درنهایت افشین نصرتی، رتبه‌ی اول جشنواره‌ ملی موسیقی جوان امسال در گروه جیم، آخرین اجرای پارت نخست برنامه را انجام داد و دو اتود ترانساندانتال از فرانتس لیست و پرلودی از مجموعه‌ اپوس ۱۱ اثر اسکریابین نواخت.

پس از استراحتی کوتاه، بخش دوم برنامه با اجرای تریوی تریوفونوس ویننسیس از اتریش آغاز شد و رضا ناژفر (فلوت)، ستاره نحوی (ویولن) و ترزیا شوماخر (پیانو) در این قسمت به اجرا پرداختند و قطعاتی از کارل اکانوئل باخ، سزار کوئی، ژاک ایبِر، کورنگولد و ناژفر نواختند. این قسمت از برنامه در جمعه‌شب از برنامه حذف شد.

در شب اول این برنامه اساتید سرشناسی همچون دلبر حکیم‌آوا، رافائل میناسکانیان ، فریماه قوام‌صدری، محمدرضا تفضلی، هما افسری، مریم گلزاریان، مقدی نظریان، مهمانانی از سفارت اتریش، و در شب دوم، دکتر حمید عسکری، رئیس دانشکده‌ موسیقی دانشگاه هنر، کارن کیهانی، آروین صداقت‌کیش، شروین عباسی، دکتر سارا اباذری، و جمعی دیگر از اساتید دانشگاهی حاضر بودند.

دومین دوره جشنواره‌ موسیقی صبا در نیمه اول آذرماه در دو بخش رقابتی و غیررقابتی به دبیری پوریا رمضانیان به سرپرستی دانشگاه هنر تهران و همکاری بنیاد رودکی و انجمن موسیقی در حال برگزاری است. سالن‌های مجموعه‌ بنیاد رودکی، حوزه‌ هنری، موزه ‌موسیقی، و سالن پژوهشکده‌ دانشگاه هنر و آمفی‌تئاتر دانشکده‌ موسیقی دانشگاه هنر میزبان جشنواره‌ موسیقی صبا هستند.

بخش رقابتی این جشنواره، محورهای گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک غربی، گروه‌نوازی موسیقی ایرانی و پژوهش را شامل می‌شود. بخش غیررقابتی با برگزاری مستر کلاس‌ها، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی و مروری بر آثار و اجرای کنسرت‌ها همراه است.

اختتامیه جشنواره امروز شنبه ۹ آذرماه ساعت ۲۱ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

چاپ
>