X

اجرای به‌یادماندنی هنرمندان کرمانی در تهران و قطعاتی برای شهدا

جمعه, 27 بهمن 1402

به گزارش روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر، دومین بخش برنامه شب چهارم در فرهنگسرای ارسباران با حضور گروه «مهر وطن» به سرپرستی مسعود نکویی از کرمان در میان استقبال و تشویق گرم مخاطبان به اجرای قطعاتی با فرم اجرایی آکاپلا در دو بخش پرداختند.

مسعود نکویی، سرپرست گروه «مهر وطن» گفت: تمام تلاش ما معرفی موسیقی ایرانی و رقابت آن در جهان است. ما باید بهترین کارمان را برای این رویداد هنری انتخاب کنیم.

این هنرمند افزود: جشنواره موسیقی فجر خانه ماست.

ما از سال ۱۳۸۶ در این رویداد هنری شرکت کردیم و افتخار می‌کنم که گروه ما در این جشنواره به شکل بین‌المللی شکل گرفت و باعث شد به فستیوال‌های جهانی راه پیدا کنیم.

نکویی در پایان سخنانش گفت: «مهر وطن» زاده جشنواره موسیقی فجر است و این برای ما افتخار است.

این هنرمندان در بخش اول با اجرای قطعات آوازی «ایران سرزمین من»، «مهر وطن»، «بازگشته» آغاز شد.

در ادامه این گروه با اجرای کارآواهایی «خشمالی»، «کلامالی»، «کش‌کشو» و «قلنگر» به معرفی کوتاه و مختصری از مشاغل قدیمی با اجرای حرکت و آواز پرداختند.

نکویی این کارآواها را اصالت فرهنگ ایرانی خواند و اجرای آن‌ها را به عنوان تلاشی برای حفظ آیین‌های ایرانی دانست.

پارت دوم این برنامه با قطعات «شاه خطایی»، «کارگه کوزه‌گری»، «سر اومد زمستون»، «ایران هنگام کار است» ادامه پیدا کرد و سپس این گروه با اشاره به اینکه سه قطعه از این اجرا متعلق به شهدای تمامی دوران‌ها است، به اجرای «ندانی که ایران نشست من است»، «شهید عشق» و «شمشاد قدان» پرداختند.

آن‌ها با اجرای دلنشین قطعه «سرنوشت قطعات» و در میان تشویق‌های مداوم مخاطبان که برای دقایقی طولانی ادامه داشت، به کار خود پایان دادند.

محسن نظری‌زاده، یاسین فیروزی، علی بهرام‌نژاد، امیرحسین فداکار، علی الهامی، سمانه وزیری، آیدا ایرانمنش، حبیبه هادی مقیم‌زاده، ریحانه زاهدی، لیلا سادات میرحسینی، مهرانا نکوئی، وحیده قاسمی، فاطمه یارمند، نازنین زندوکیل و مبینا ضعیفی اعضای گروه «مهر وطن» بودند.

هوشنگ جاوید (هنرمند و پژوهشگر موسیقی) نیز شب گذشته در فرهنگسرای ارسباران حضور داشت.

این پژوهشگر با بیان اینکه هیئت داوران این دوره از جشنواره انتخاب‌های خوبی داشته‌اند، گفت: ما اصلا در تاریخ جشنواره‌ها سابقه حضور هنرمندانی از منطقه مرزی سراوان و اجرای موسیقی آیینی-مذهبی سراوان را نداشتیم. توجه به گونه‌های موسیقی آیینی و مذهبی ما در این دوره بسیار اهمیت دارد. موسیقی آیینی و مذهبی صرفا برای مراسم عزاداری نیست و گونه‌های شاد هم دارد و پرداختن به این بخش همت دبیر جشنواره و هیئت داوران بوده است.

این پژوهشگر با اشاره کارآواهای اجرا شده توسط گروه «مهر وطن» نیز گفت: ما شکل‌هایی که از موسیقی نواحی می‌بینیم همه بخشی از فرهنگ ماست. کارآواها نیز از این مورد مستنثی نیست و خوشبختانه امسال گروه «مهر وطن» کرمان به صورت کاملا آگاهانه با تلفیق فرهنگ ایرانی با موسیقی نو به آن پرداخته‌اند.

جاوید در پایان بیان کرد: اگر بخش‌بندی جشنواره موسیقی فجر در سال‌های آینده به درستی صورت بگیرد، بی‌گمان می‌تواند کمک خوبی به نسل‌های آینده برای شناخت فرهنگ‌های موسیقایی و کارآواها باشد و این رویداد را به بستر فرهنگی که از آن انتظار می‌رود، تبدیل کند.

چاپ
>