X

«آی ایشیقیندا» منتشر شد

یکشنبه, 26 تیر 1401

به گزارش نای ، «آی ایشیقیندا» یک قطعه معروف آذری است که برای سازهای پیانو و قانون تنظیم شده و به‌عنوان اولین اثر از نخستین آلبوم ارونقی منتشر گردیده است.

ارونقی درباره محور شکل‌گیری این آلبوم می‌گوید: من نوازنده موسیقی کلاسیک هستم و بارها می‌خواستم به سمت موسیقی شرقی حرکت کنم ولی فرصت آن فراهم نمی‌شد. در نهایت تصمیم گرفتم این‌بار با کمک گرفتن از قدرت خاطرات، این شروع دوباره را انجام بدهم. در نخستین آلبومم تصمیم گرفتم قطعه‌های «فریاد» و «کولی» به آهنگسازی انوشیروان روحانی و «از میان گل‌ها» به آهنگسازی همایون خرم را با سازهای ایرانی مانند تار و تنبک به همراه پیانو بازسازی کنم.

وی درخصوص نام این آلبوم نیز عنوان می‌کند: همان‌طور که گفتم من نوازنده موسیقی کلاسیک هستم و تاکنون آثاری که می‌ساختم در زمینه موسیقی کلاسیک بودند. به نوعی این آلبوم برای من حرکتی بود که می‌خواستم پوسته موسیقی کلاسیک را بشکافم. این کار یک کار دلی بود و سال‌ها می‌خواستم آن را انجام بدهم و به همین خاطر تصمیم گرفتم که اسم آن را «دفترچه خاطرات» بگذارم تا بلکه خاطرات بتوانند من را از آن پوسته بیرون بیاورند.

مهسا شهبازیان به‌عنوان نوازنده قانون در قطعه «آی ایشیقیندا» و آرش طارمی به‌عنوان نوازنده تنبک در قطعه‌ «فریاد» با ارونقی همکاری کرده‌ است و همچنین قطعه «از میان گل‌ها» با تار مسعود آزین و تمبک خانم ثریا حسین پور ضبط شده است. تنظیم برای آنسامبل و تار قطعه «از میان گل‌ها» را نیز فواد سمیعی برعهده داشت است. در یک اثر دیگر هم ارونقی با یک ارکستر همکاری کرده‌ که هنوز نوازنده‌های آن مشخص نشده است.

لازم به ذکر است که قطعه «آی ایشیقیندا» برنده گلوبال موزیک اواردز ۲۰۲۲ در بخش موسیقی فولک آذری و دوئت نوازی نیز شده است.

مریم ارونقی، در آذرماه ۱۳۶۳ به دنیا آمده و موسیقی را از سال ۱۳۷۵ فرا گرفته است. وی در سال ۱۳۸۲ برای اولین بار در کنسرواتوار موسیقی تهران شرکت می‌کند و پس از آن در اجراهای متعددی در ایران و کشورهای مختلف جهان به هنرنمایی می‌پردازد. ارونقی سال‌هاست که به امر تدریس مشغول شده و حالا دوباره با یک آلبوم جدید به سمت اجرا بازگشته است

چاپ
>