X

آیین تجلیل از جواد آذر در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود

سه شنبه, 18 اسفند 1394

آیین تجلیل از جواد آذر، غزل‌پرداز و ترانه‌سرای ملی ایران، به مناسب پانزدهیمن سالگرد درگذشت وی در سالن «خلیج فارس» فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

اصغر فردی، شاعر، ادیب و گردآورنده‌ی آثار جواد آذر، پیرامون برگزاری این برنامه گفت: «آیین تجلیل از جواد آذر با حضور جمعی از اساتید و اهالی فرهنگ و هنر همچنین شعرا و نویسندگان بزرگی برگزار خواهد شد که از میان آنها منوچهر صدوقی، حسین آهی، محمدرضا طاهری و دکتر رضازاده سخنرانی  می‌کنند. همچنین در ادامه‌ی این برنامه از دیوان این شاعر بزرگ و معاصر ایرانی با عنوان «نامه‌ی آذر» که توسط انتشارات ایز منتشر شده، رونمایی خواهد شد.

فردی در مورد این شاعر گفت: «جواد آذر از بزرگ‌ترین شعرای معاصر ایران به شمار می‌رود که آثار ارزشمندی را با همکاری اساتید موسیقی ایران خلق کرده و از میان آنها می‌توان به “ایران ز سر کن خواب مستی” و “ساز قصه‌گو” به آهنگساری محمدرضا لطفی و فرامرز پایور و خوانندگی محمدرضا شجریان ، “ایران ای آذر ایزد نشان” به آهنگسازی پرویز مشکاتیان و “پدر ” (در سوگ آیت‌الله طالقانی) با خوانندگی شهرام ناظری  اشاره کرد. وی در کنار ایجاد زبانی نو در غزل‌سرایی، به سبک آذربایجانی قصیده‌های بسیاری سرود  که بعد از آثار افضل‌الدّین بدیل‌ بن علی خاقانی شروانی متخلّص به خاقانی اشعار وی در این سبک مورد توجه نویسندگان و شعرای بسیاری قرار گرفت.»

گفتنی است جواد کناره‌چی  متخلص به «آذر»، در زمستان سال ۱۳۷۹ در کشور آلمان درگذشت و سپس در مقبره‌ی شعرای تبریز، در کنار استاد شهریار و خاقانی و بسیاری از سخن‌سرایان و بزرگان آذربایجان آرام گرفت.

آیین تجلیل از جواد آذر با مشارکت بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و بنیاد شهریار جمعه ۲۱ اسفند، ساعت ۱۷ در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. حضور علاقمندان در این برنامه آزاد است.

چاپ
>