X
گفتگو با آریا سیاح، رهبر گروه کُر مهرگان تهران

آریا سیاح: در آینده شاهد کارهای کُر مهرگان خواهید بود

سه شنبه, 2 دی 1399

آریا سیاح، رهبر گروه کُر مهرگان تهران از تازه‌ترین فعالیت‌های این گروه خبر داد.

به گزارش نای، آریا سیاح متولد سال۱۳۵۰ در تهران، پس از اتمام تحصیلات دوره‌ی ابتدایی در سال ۱۳۶۷ وارد هنرستان موسیقی شد و زیر نظر اساتید وقت برای نوازندگی ساز تخصصی ساکسفون تعلیم دید. پس از فارغ‌التحصیلی از هنرستان در سال ۱۳۷۰ به‌دلیل کسب نمرات بالا و حمایت اساتید بدون آزمون ورودی، وارد دانشگاه هنر شد. وی همچنین با معرفی اساتید موفق به گذراندن یک دوره فن معلمی تی.آی.سی (Technical Innistrade course) زیر نظر استاد اکبرلو شد. برای اشراف به فواصل و فضای موسیقی ایرانی ساز تار را به عنوان ساز دوم انتخاب نمود. همچنین در راستای پیشبرد اهداف موسیقایی و تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطب، به صورت مجزا در رشته‌ی روان‌شناسی مشغول به تحصیل شد. در سال ۱۳۷۴ پس از فارغ‌ التحصیلی در مقطع لیسانس به صورت پیوسته به ادامه تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۷۷ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد موسیقی در شاخه آهنگسازی و ارکستراسیون شد. او در همین سال ارکستر و گروه کُر فرهنگسرای خاوران را پایه‌گذاری کرد و آن را مدیریت و رهبری نمود.

وی پس از گذراندن دوره‌ی تحصیل در خارج از کشور سرانجام در سال ۱۳۹۵ و پس از اخذ مدرک دکتری در شاخه‌ی رهبری ارکستر به ایران بازگشت. مصاحبه ذیل در خصوص فعالیت‌های ایشان تنظیم شده است.

لطفاً در ابتدا از اساتید خود بگویید.

ـــ خودم را در زندگی شخصی، کاری و اجتماعی مدیون اساتیدم می‌دانم. پیشکسوتان و استادانی همچون علی عباسی، علی رمضانی، زعیمی نیکو، رضا عراقی، احمد بهزادپور، فیض‌الله مداح، یدالله امینی، بشیر حسنی و سایر استادانی که بزرگوارانه عدم حضور ذهن بنده را می‌بخشند.

به نوازندگی و تدریس چند ساز اشراف دارید؟

ـــ ساز تخصصی من ساکسفون است که دارای چهار نوع سوپرانو، آلتو، تنور و باریتون است. ساکسفون برای نوازندگی به فرم خاص لب و دندان نیاز دارد و توانایی نواختن هر چهار گروه آن را دارم. در زمینه‌ی تدریس، به دلیل تحصیلاتم، یعنی رهبری ارکستر، غالباً پیانو، آواز، تار، سه‌تار، ساکسفون و فلوت درس می‌دهم.

در حال حاضر چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهید؟

قبل از اینکه ایران را ترک کنم، ارکستر فرهنگسرای خاوران با ۱۱۰ خواننده و نوازنده‌ی سازهای بادی الکترونیک متأسفانه منحل شد، بنابراین با دغدغه آموزش و تربیت جوانان دوستدار هنر، پس از بازگشت به ایران، سعی در احیای ارکستر سابقم داشتم که پس از تلاش و پیگیری یک‌ساله سرانجام توانستم این کار را به کمک دوست عزیزم فرزین مشهدی به نتیجه برسانم. هدف از تشکیل و فعالیت این گروه، در درجه اول آموزش و پرورش علاقه‌مندان به موسیقی است، در هر سن و سال و جایگاه و عنوانی.

اینکه مردم بتوانند آموزش موسیقی ببینند. بر اساس همین نگرش گروه کُر و ارکستر مهرگان را بنا کردم که علاقه‌مندان به موسیقی و خوانندگی از ۱۵ تا ۸۰ ساله در آن آموزش دیده و فعالیت می‌کنند. در حال حاضر هم پذیرای علاقه‌مندان برای پیوستن به گروه کُر هستیم؛ مخصوصاً عزیزان دهۀ ۳۰ تا ۶۰ .

هدف مهم دیگری که از تشکیل این گروه دنبال می‌کنم ارائه‌ی موسیقی فاخر ایرانی به هموطنان و معرفی موسیقی اصیل ایرانی به تمام ملت‌ها و فرهنگ‌هاست. به لطف پروردگار در آینده‌ی نزدیک شاهد کارهای گروه مهرگان خواهید بود.

خودتان به چه سبک موسیقی علاقه‌مند هستید و از بین هنرمندان فعلی کسی هست که کارهای او را با علاقه دنبال کنید؟

ـــ بیشتر به موسیقی شرقی علاقه دارم. موسیقی خاورمیانه، هند، یونان، افغانستان، اسپانیا و حتی کره جنوبی را نیز دنبال می‌کنم، ولی بیشتر از همه به موسیقی نواحی و فولکلور ایران علاقه‌مند هستم و به همین خاطر تعداد زیادی از این آثار را تنظیم کرده‌ام که در آینده نزدیک شاهد اجرای آنها توسط گروه کُر مهرگان خواهید بود.

کلام آخر

ـــ موسیقی خوراک روح است و این که مردم از روحشان غافل نشوند، چراکه باعث می‌شود جسم سالم‌تری داشته باشند.

مصاحبه‌گر: امیر محنتی

چاپ
>