X

آخرین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار شد/ سیری در موسیقی ترکیه و تاجیکستان

جمعه, 27 آبان 1401

به گزارش ستاد خبری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، دولت نظریف (هنرمند موسیقی تاجیکستان) در ابتدای این نشستپژوهشی با ارائه توضیحاتی از گونه‌های مختلف موسیقایی کشور تاجیکستان، تفاوت‌ها و شباهت‌هایی که با گونه‌های موسیقایی مشابهدر ایران و کشورهای دیگر وجود دارد، توضیح داد: اشکال مختلفی که در موسیقی تاجیکستان وجود دارد با بسیاری از گونه‌هایموسیقایی ایران و کشورهایی نظیر ترکیه شباهت‌ دارد. شاید بتوان گفت برخی از تفاوت‌های این موسیقی با کشورهای دیگر نشات گرفتهاز تلفظ واژه‌هایی باشد که می‌تواند وجه تمایز این گونه‌های موسیقایی به نسبت سایر موسیقیها به حساب آید.

وی با همراهی گروهی از نوازندگان تاجیکستانی ضمن اجرای نمونه‌های موسیقایی کشور تاجیکستان گفت: آنچه در سال‌های اخیرتوسط نوازندگان موسیقی تاجیکستان پیش روی شنوندگان قرار می‌گیرند دربرگیرنده بدعت‌هایی هم هست اما به طور حتم توجه به اصل وخاستگاه تولید این موسیقی‌ها مهم‌ترین نکته‌ای است که هنرمندان این عرصه تلاش می‌کنند به آن وفادار بمانند.

در ادامه این نشست دیگر نوازندگان تاجیک حاضر در این نشست پژوهشی با اجرای نمونه‌های موسیقایی به معرفی سازهای خودپرداخته و به سئوالات حاضران در نشست پیرامون عملکردی سازی هرکدام این آلات موسیقی پاسخ دادند.

شاهده حکیم‌اوا از دیگر هنرمندان تاجیک در این برنامه، ضمن معرفی خود در سخنان کوتاهی گفت: بنده موسیقی را از پدر و عمویم یادگرفتم و موسیقی فولک بدخشان و خجند را هم اجرا می‌کنم. پدرم در مکتب‌های میانه معلم موسیقی بود و بنده موسیقی را علاوه برنت‌نگاری به صورت سینه به سینه نیز فرا گرفتم.

بخش دوم این نشست پژوهشی نیز به کارگاه باغلاما احمد جمال کایهان هنرمند مطرح کشور ترکیه اختصاص داشت.

جمال کایهان با اجرای قطعه‌ای برای ۱۲ امام شیعیان کار خود را آغاز کرد و در سخنانی گفت: بنده از جمهوری ترکیه به اینجا آمده‌ام وباغلایم هدیه‌ای برای شماست. موسیقی را وقتی خیلی کوچک بودم، شروع کردم. برادرم در خانه باغلاما می‌نواخت و من همیشه بهدست‌هایش در زمان نوازندگی خیره می‌شدم؛ بعد هر وقت او از خانه بیرون می‌رفت، شروع می‌کردم و آنچه دیده و به ذهنم سپرده بودم رابا سازش اجرا می‌کردم. یک‌وقت‌هایی به خانه می‌آمد و می‌دید که کوک سازش بهم ریخته و وقتی دلیلش را جستجو می‌کرد، به او می‌گفتمکه من با سازت نواختم.

این هنرمند با سابقه ادامه داد: معروف‌ترین سازهای ترکیه باغلامای دسته بلند و‌ دسته کوتاه هستند. من اول کارم را با ساز دسته بلندشروع کردم و بعد سراغ آموزش آکادمیک رفتم. در نهایت توانستم با تمرین مستمر تمام تکنیک‌ها را اجرا کنم. از طرفی برای یادگیرینت‌ها هم کتاب تهیه کردم و توانستم بدون استاد نت هم یاد بگیرم. سپس خودم شروع به شعر گفتن کردم و آن را با ساز زدن همراه کردم.

جمال کایهان همچنین توضیح داد: بنده در ترکیه چه برای نوازندگی و چه برای ساخت ساز هنرجو دارم. حتی برایم مهم است که کیفساز را هم خودم تولید کنم. آنچه که اساس کار من محسوب می‌شود، عشق است و کارم را بر اساس معرفت و عرفان انجام می‌دهم. اینکهما امروز از کشورهای مختلف اینجا جمع شده‌ایم، دلیلش همین عرفان موسیقی است که ما در یک جا جمع و دل‌هایمان را به هم نزدیککرده است.

او خطاب به پژوهشگران جوان حاضر در جلسه نیز گفت: شما غنچه‌های نوشکفته هستید و باید تا جوان هستید، برای تقویت پایه‌هایآکادمیک خود کار کنید.

در حاشیه این نشست نیز  دولت نظریف و احمدجمال کایهان با یکدیگر به گفتگو و تبادل در زمینه موسیقی نشستند و محمد نعیمی که ازهنرمندان رامیان استان گلستان است و در جشنواره نیز اجرای موفقی را پشت سر گذاشته بود، کمی درباره ساز و‌ سبک موسیقی‌اشتوضیح داد.

چاپ
>