X

آخرین نشست آیین آواز در سال ۹۶ برگزار شد

شنبه, 12 اسفند 1396

نوزدهمین نشست آیین آواز که آخرین برنامه از این سلسله نشست‌های ماهانه آوازی در سال ۱۳۹۶ هم بود دیشب در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، ابتدا علیرضا معینی مجری نشست اعلام کرد که حاتم عسکری فراهانی مدرس و ردیف‌دان باسابقه آواز بر خلاف اعلام قبلی و به سبب کسالت نتوانسته در ارسباران حاضر شود و این اتفاق در اولین فرصت ممکن در ماه‌های آتی خواهد افتاد. در ادامه و پس از شعرخوانی معینی، نخستین گروه هنرمندان متشکل از محمود جاهد (خواننده)، احسانی لیوانی (نی)، مظفر فرزین ابراهیمی (سه‌تار) و مهدی ایزدی (تمبک) روی صحنه حاضر شدند. جاهد (از شاگردان کارگاه آواز استاد محمدرضا شجریان) آوازی را در بیات ترک خواند و در ادامه گروه، با اجرای یک تصنیف به کارش پایان داد. سپس سعید مجیدی سخنران نشست پشت تریبون قرار گرفت و در توضیح دو کتاب تخصصی‌ای که ترجمه کرده (و دومی اخیراً به بازار کتاب آمده) گفت: «مضمون اصلی هر دو کتابی که اخیراً ترجمه و منتشر کرده‌ام با عنوان‌های دانش صداسازی و خواندن “آوازخوانی” به قلم هوگو پینکستروبور و همچنین کتاب روش تمرین و آموزش خوانندگی “تکنیک آواز” نوشته لارا برانینگ دربرگیرنده این است که از این پس در آواز ایرانی نیز بایستی مقوله صداسازی را بیش از پیش جدی گرفت». این مدرس صداسازی که خودش هم دوره ردیف آواز ایرانی را نزد استاد علی اصغر شاه‌زیدی طی کرده افزود: «متأسفانه در جامعه ما به غلط صداسازی را معادل دوره‌ای آموزشی برمی‌شمارند که هنرجو طی آن می‌کوشد از طریق تمرین‌هایی صدایش را شبیه کس دیگری بسازد. در حالی که صداسازی صحیح و اصولی، علمی است دقیق و پرنکته که به چگونگی تولید طبیعی صدا و تمرین‌های منظم و لازم روزانه برای تولید صدای بم، میانی، اوج و همچنین صدای دهانی و نیز تمرین‌هایی مختص پرطنین کردن صدا و چگونگی افزایش کیفیت صدا در خوانندگی می‌پردازد».

علیرضا عابدی خواننده نسبتاً جوانی بود که در ادامه به همراه گروه امید نو متشکل از برادران داورزنی روی صحنه آمد. امید داورزنی (سنتورنواز و سرپرست گروه) به همراه حمید داورزنی (نوازنده تمبک) این خواننده را که در دستگاه راستپنجگاه آواز می‌خواند همراهی کردند. این گروه همچنین قطعاتی از آلبوم منتشرشده‌شان به نام «به رنگ پرچم» را اجرا کردند که با استقبال حاضران روبرو شد.

در بخش مبحث فنی و تئوریک، فریبا یاوری (کارشناس موسیقی و آواز) به همراه علی شیرازی (کارشناس مجری نشست) روی صحنه آمدند. یاوری که به تازگی کتاب «ساز حنجره  چالش‌های تولید صوت» اثر خودش از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شده در شروع بحث گفت: «من سال‌های تکنیسین بیهوشی در اتاق عمل بوده‌ام و همچنین لیسانسیه موسیقی هستم. بنابراین با آسیب‌های وارده بر حنجره خوانندگان از طریق دانش و تجربه و نیز مطالعاتی که روی دیتاهایی که مرتب در سطح بین‌المللی منتشر می‌شود به طور پیگیرانه آشنا هستم و راهکارهای مقابله با این آسیب‌ها را هم به حد وسع خودم می‌دانم».

این مدرس موسیقی سپس به کنار پرده آمد و روی صحنه ارسباران توضیحات مبسوطی را درباره داده‌هایی که از طریق تصاویر مرتبط فراهم کرده بود بیان کرد و افزود: «به نظرم و بیش از هر چیزی مبانی تولید صدا یک مقوله ذهنی است. مثلاً خوب است در این زمینه در نظر داشته باشیم که اصولاً در بدن ما دستگاهی به نام تولید صوت و اندام‌های ویژۀ خواندن وجود ندارد و در واقع آن دسته از اندام‌هایی که در این زمینه ایفای نقش می‌کنند در کنار نقش و وظیفه اولیه‌ای که در بدن ما به عهده دارند به عنوان وظیفه ثانویه‌شان در تولید صوت و در اینجا مقوله آواز خواندن که مد نظر ما و مورد بحث فنی امشب است حضور پیدا می‌کنند». وی گفت: «بر همین اساس، هنرجوی آواز باید از ابتدا به این نکته توجه کند که هر گونه فعالیت در زمینه خوانندگی واجد اصول علمی و دقیق درباره چگونگی استفاده از اندام‌های صوتی که در تولید صوت و خوانندگی مشارکت دارند است و هنرجو باید با این اصول آشنا باشد و با دقت کامل، آنها را به کار ببندد».

اجرای آواز کردبیات توسط علیرضا حاجی طالب به همراه تار محمدامین اکبرپور که سال‌هاست این دو نفر خواننده ثابت و آهنگساز گروه همنوازان سایه هستند پایان‌بخش نوزدهمین نشست آیین آواز بود. علی رستمیان، محمد ملاآقایی، مرتضی غزنوی، مهران مهرنیا، نیکزاد زرگانی، حسام صحرایی، سروش یغمایی، پرویز جاهد، علی عظیمی‌نژادان، شیرین حیات بخش، محمد قزلباش، محمود حشمت، علی اصغر میرآخوری، امیرعلی هاشمی، حسین نوریانی، سعید ناظمی، امیر شرفیان، مسعود عرب، سروش حاجی طالب و علی اکبر کهربایی از جمله هنرمندان و فرهیختگان حاضر در این نشست بودند.

چاپ
>