X

آئین بزرگداشت هنرمندان پیشکسوت استان اصفهان برگزار شد

یکشنبه, 22 مهر 1403

به گزارش نای به نقل از روابط‌ عمومی مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، شامگاه جمعه ۲۰ آبان آئین بزرگداشت هنرمندان پیشکسوت استان اصفهان با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر و رئیس هیات امنا مؤسسه، سیدعباس عظیمی مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، سیدمهدی سیدین‌نیا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، یوسف افشاری‌نیا مدیرکل صدا و سیمای اصفهان، مهدی آقایاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان، مصطفی نباتی‌نژاد عضو شورای اسلامی شهر‌اصفهان، مدیران فرهنگی کشور و بیش از ۴۰ هنرمند پیشکسوت به همراه خانواده‌هایشان به‌همت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اصفهان برگزار شد.

محمود سالاری شامگاه جمعه در این آیین در تالار آئینه هتل عباسی اصفهان، اظهار کرد: این جمع به همت مؤسسه «هنرمندان پیشکسوت» گردهم آمده‌اند و با اطمینان بیان می‌کنم که چنین موسسه‌ای در هیچ کشوری وجود ندارد.

وی با اشاره به حضور هنرمندان دارای درجه یک هنری در این جمع، افزود: روند گرفتن درجه یک هنری بسیار مشکل است زیرا باید ابتدا در شورای اولیه و سپس در شورای ثانویه و با حضور نماینده وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه بررسی شود که بسیار سخت‌گیرانه است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید گفت که نشان درجه یک هنری معادل دکترای دانشگاهی است زیرا روند سختی برای کسب این جایگاه باید برای هنرمندانی که حامل چند قرن فضیلت هستند، طی شود.

وی خاطرنشان کرد: همه هنرمندان در رشته‌های مختلف از جمله خطاطی، نگارگری، کاشی‌کاری و دیگر هنرها، جای پایی در عالم به جا می‌گذارند که فقدان آنها به هنر کشور آسیب می‌رساند.

سالاری تأکید کرد: باید بخش زیادی از بودجه‌ها، صرف چنین موسسه‌هایی شود که بتوانیم از هنرمندان با فضیلت تجلیل کنیم زیرا فاصله زیادی با خدمات واقعی که باید به آنها داده شود، وجود دارد.

سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در ابتدا با اشاره به مظلومیت مردمان غزه و لبنان و پاسخ موشکی ایران طی دو مرحله به مراکز نظامی و امنیتی اسرائیل گفت: امنیت و آرامش فعلی در کشور را مدیون جانفشانی رزمندگان ، ایثارگران و شهدا است.

عظیمی در ادامه گفت :روز بزرگداشت  شاعر مهر ، دوستی و محبت لسان الغیب  حافظ شیرازی بر شما هنرمندان عزیز مبارک باشد.

بنظرم روز خوبی را برای پاسداشت مقام و شان شما بزرگان هنر ایران زمین انتخاب کرده ایم.

گر در سرت هوای وصال است حافظا

باید که خاک درگه اهل هنر شوی

این آئین فرصتی است برای ثبت ارادت خدمتگزاران و یادآوری نقش موثر هنرمندان در تاریخ هنر ایران زمین.

عظیمی با اشاره به هنرمندان پیشکسوت آسمانی گفت :از خانواده‌های محترم هنرمندان آسمانی که امروز در کنار ما هستند، صمیمانه تشکر می‌کنم. یاد و خاطره استادان آسمانی همیشه در قلب ما زنده است و به پاسداشت هنر و میراثی که آنان از خود بر جا گذاشته‌اند، افتخار می‌کنیم.

هنرمندان پیشکسوت، نه تنها حافظان میراث فرهنگی و هنری این سرزمین هستند، بلکه با آثار و خلاقیت‌های خود، به جامعه روح و زندگی می‌بخشند.

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره مؤسسه هنرمندان پیشکسوت در بخش دیگری از سخنان خود گفت : اصطلاح تجلیل و تکریم و عبارت «هنرمندان پیشکسوت»  از زمان تأسیس این مؤسسه در سال ۹۱ به بعد رواج یافت و اهمیت بیشتری پیدا کرد و افتخار می‌کنیم که بنای استفاده از این اصطلاح را در این مؤسسه گذاشتیم و برای ما افتخار است که بتوانیم به هر دلیل و بهانه از شما تجلیل و تکریم کنیم؛ فکر می‌کنم رکورد جهانی تکریم و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت در سراسر کشور در اختیار مؤسسه هنرمندان پیشکسوت است.

عظیمی با قدردانی از آقای سالاری، معاون محترم هنری وزیر گفت :  ایشان با زحمات و حمایت‌های بی‌دریغ خود، نقشی کلیدی در پیشبرد اهداف مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ایفا کرده‌اند. حمایت‌های ایشان از موسسه هنرمندان پیشکسوت،  نشان از تعهد و دلسوزی شان نسیت به هنرمندان پیشکسوت دارد.

عظیمی با تشکر از حضور دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع هنرمندان پیشکسوت در جشن تاسیس ۱۲ سالگی موسسه گفت:

با سخنان دلگرم کننده وزیر محترم در جمع هنرمندان پیشکسوت، مسیر خدمتگزاری به هنرمندان پیشکسوت را با قوت ادامه خواهیم داد.

عظیمی با اشاره به ساخت بیش از ۱۳۰ فیلم مستند پرتره از زندگی هنرمندان پیشکسوت گفت:

یکی از فعالیت های مهم و ماندگار این موسسه تهیه فیلم ها مستند پرتره ، تحت عنوان تورقی بر زندگی هنرمندان پیشکسوت است و در صورت همکاری و آمادگی اعضای موسسه و حمایت های مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قوت هر چه تمامتر این مسیر ادامه خواهد داشت.

وی آرشیو این فیلم ها را گنجینه ای مهم و ارزشمند دانست و اظهار داشت:

این موسسه آمادگی دارد در راستای معرفی سرمایه های ملی کشور در حوزه فرهنگ و هنر با صدا وسیما ، نهادها و پلتفرم های نمایش خانگی درخصوص نشر ، گسترش و ساخت همکاری نماید.

سید عباس عظیمی در پایان از  کسانیکه در تمامی دولت ها حامی و خیر خواه مؤسسه هنرمندان پیشکسوت بوده اند از جمله رئیس جمهور فقید شهید ایت اله رئیسی،  دکتر اسماعیلی وزیر سابق ، دکتر اسلامی معاون ایشان و … تشکر کرد و گفت :

هیچگاه هنرمندان پیشکسوت حامیان موسسه را فراموش نخواهند کرد و نامشان در تاریخ این موسسه ماندگار خواهد بود.

در ادامه سیدمهدی سیدین‌نیا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: این استان بیشترین تعداد هنرمندان استاد و دارای درجه یک هنری را در بین دیگر استان‌های کشور دارد که نشان مبارکی است.

سیدمهدی سیدین‌نیا افزود: آن چیزی که سال‌ها انگیزه مهمی برای بودن ما در عرصه هنر و بهره بردن از وجود والای اساتید در عالم فرهنگ و هنر شده، معرفت و نگاه هنرمندان است.

وی اظهار داشت: هنرمندان اصفهان باعث شده‌اند که در هر کشوری از دنیا نام اصفهان به خوبی بدرخشد.

در این آیین استاد منوچهر غیوری نوازنده سرشناس نی و از شاگردان زنده‌یاد استاد حسن کسایی دقایقی با اجرای زیبای خود حاضرین در سالن را به وجد آورد.

در بخشی از این آیین اثر هنری استاد محمدموحدیان عطار از گرافیست پیشکسوت نقاشی‌خط اصفهانی رونمایی شد.

این اثر‌ آرم‌ موسسه هنرمندان پیشکسوت است که در قالب کتیبه و با تکنیک گواش و با معرق کاشی اجرا شده است.

همچنین هنرمندان پیشکسوت اصفهانی یک‌ لوح با امضای هنرمندان پیشکسوت اصفهان به پاس زحمات محمود سالاری معاون امور هنری وزیر برای هنرمندان به او اهدا کردند.

همچنین استادان محمد فیلی، رضا بابک و رضا فیاضی از جمله مهمانان ویژه این مراسم بودند.

خسرو احتشامی، زیت‌السادات امامی، علیرضا اسدی، محمد بخت‌آور، رضانور بختیار، رضا بدرالسما، اکبر بزرگیان، احمد بهدادنیا، امیرهوشنگ جزی‌زاده، منصور حافظ‌پرست مودت، ایران حدادگر، منوچهر خادم ملت ، علی خوشنویس‌زاده، جعفرقلی دادخواه، رجبعلی راعی، هوشنگ رسام، سیدعباس روحانی، تقی سعیدی، تقی سعیدی، جهانبخش سلطانی، سیدرضا سیدفتاحی، علی‌اصغر شاه‌زیدی، مهدی‌ شاه‌محدیان، اسداله شاه‌میوه، قدرت‌اله صالحی حسن آبادی، مهرداد صدری، مهدی عطریان، رضا غازی، منوچهر غیوری، مرتضی فرهادیه، مهدی فروزنده، لطفعلی فیروزی‌فر، مرتضی کیانزاد، محمدابراهیم گلریزخاتمی، علی محمودیان جونقانی، احمد مراتب، ملک‌محمد مسعودی، علی مقارن عسگرینی، محمد موحدیان عطار، سید مصطفی هجرتی و خانواده‌های هنرمندان آسمانی زنده‌یان: احمد بیگدلی، احمد پورشیروی، رضا جفاری، اکبر دلیری شمس آباد، سیدعلی روحانی و محمدعلی شیرکُش هنرمندان پیشکسوت تجلیل شده در این آیین بودند.

چاپ
>