گروسی: منظومهخوانی یکی از زیرمجموعههای نقالی است
سه شنبه, 16 خرداد 1396

مرتضی گروسی میگوید هنر منظومهخوانی توانسته است داستانها و حتی ضربالمثلهای چندصدساله و یا بعضاً هزاران ساله را بین اقوام و ملل ایرانی حفظ کند.
به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، مرتضی گروسی، هنرمند و نوازندهی نیِ کرمانی با اشاره به برگزاری دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با محوریت منظومهخوانی گفت: منظومهخوانی یکی از زیرمجموعههای نقالی است که مشتمل بر نظم و نثر است.
وی ادامه داد: پردهخوانی نیز از هنرهای معرکهگیری و ترکیبی از فنون قصهگویی و نقالی است که گاه منظومهخوانی نیز توأم با پردهخوانی است.
گروسی افزود: در هنر منظومهخوانی آثار ملی و مذهبی در قالب نظم بیان میشود هر چند افراد سودجو هم برای سرکیسهکردن مردم از این روشها بهره بردهاند، معذلک نقالها عمدتاً هدفشان بیان شفاهی داستانهای ملی و یا مذهبی و یا عاشقانه بوده است.
این نینواز کرمانی تصریح کرد: این روش شفاهی توانسته است داستان و حتی ضربالمثلهای چند صد ساله و یا بعضاً هزاران ساله را بین اقوام و ملل ایرانی حفظ نماید. منظومهخوانی که گاهی با پرده و نقوش حماسی و یا عاشقانهای که بر آن نقش بسته است در قهوهخانهها و در قدیمتر در مکانهای عمومی برپا میشده با حضور و کنجکاوی مردم که مخاطبان مرشد و بچه مرشد بوده شکل احساسی به خود میگرفته به طوری که از مرحوم پدر شنیدم و خود ایشان شاهد بودهاند بعضاً مردم با شنیدن نقل مرشد و دیدن نقوش پرده که در مورد کشتهشدن سهراب توسط پدرش بوده به گریه میافتادهاند و اشک زیادی میریختهاند.
وی گفت: اشعار منظوم شاهنامه که بر وزن عروضی «فعولن فعولن فعولن فعول» بوده اکثراً در مایهی درآمد همایون و با لحن سوزناک و تنبهآمیز توسط پردهخوان و یا مرشد خوانده میشده، بر وزن بحر فعولن…
گروسی تصریح کرد: در ردیف دستگاه چهارگاه نیز گوشهای با نام گوشه رجز وجود دارد؛ استاد کسایی نیز در ردیف ساز نی، گوشهای با لحن اشعار شاهنامه تحت نام «شاهنامهخوانی» نیز روایت کرده است.
این هنرمند ادامه داد: منظومهخوانی که اکثراً با صدای سر (فالسِتّو) اجرا میشده اولاً برای نفوذ در روان مخاطب و ثانیاً بهدلیل نبود ابزار تقویتِ صوت بوده است. گذشته از شاهنامه که اثر جاودان ملی ما ایرانیان است و به قول حکیم طوس یک هدف از سرودن آن پراکندن تخم سخن پایدار پارسی است و نیز فردوسی بارها و بارها در شاهنامه تأکید میکند که به حفظ و ماندگاری اساطیر افسانههای کهن میاندیشیده که از ایران باستان باقی مانده است.
وی افزود: منظومههای مذهبی نیز بر وزن شاهنامه وجود دارد؛ از جمله اثر ملابمانعلی (راجی کرمانی) است که به میمنت ورود به دین اسلام و ترک دین زرتشتی منظومهای را برای امام اول شیعیان تحت نام حمله حیدری سروده است. منظومههای عاشقانهای نیز در فرهنگها و یا خردهفرهنگهای اقوام و ملل ایرانی نیز وجود دارد و به صورت اجمال میتوان گفت که منظومهها در کل به سه دستهی حماسیـ ملی، حماسیـ مذهبی و عاشقانه تقسیم میشوند.
جای خالی آثار آهنگسازان ایرانی در جشنواره موسیقی جوان
داوود گنجهای:جشنواره جوان از سایر جشنوارههای موسیقی موفقتر عمل کرده است
علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود
ارسلان طیبی: هوای علاقمندان به موسیقی نواحی را داشته باشیم
وقتی رتبه مهمتر از تجربه میشود
فراخوان همکاری داوطلبانه با چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
تمدید مهلت فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
جایزه ۷۰ میلیونی پوستر جشنواره موسیقی فجر/پوستر ۲۰ مهر رونمایی میشود
دیدار سرپرست معاونت هنری ارشاد با شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر
انتشار فراخوان طراحی پوستر ۴۱مین جشنواره موسیقی فجر
جشنواره موسیقی نواحی باید مردمی برگزار شود
بخش مستقلی برای موسیقی نواحی ایران تشکیل شود
بخش مردمشناسی جشنواره موسیقی نواحی مغفول مانده است
جشنواره موسیقی نواحی ایران باید از نگاه گلخانهای و پروژهای رها شود
آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی ایران تدوین میشود