کوششی در جهت خلاقیت تدریجی بر بستر سنت
سه شنبه, 14 بهمن 1399

محمدامین میراحمدی، مدرس و پژوهشگر موسیقی توضیحاتی در خصوص انتشار دو اثر خود «جان مایه» و «آموزش عمومی تار و سهتارنوازی» داد.
به گزارش نای، میراحمدی در این خصوص توضیح داد: «جان مایه» پژوهشی است که ضمن پرداختن به آثار، احوال و شیوه استاد علیاکبرخان شهنازی به خلاقیت بر بستر سنت پرداخته است. در این اثر یک دوره دستگاه نوا آهنگسازی و اجرا شده که در آن سیستم مدال از ردیف آقاحسینقلی و شیوۀ نوازندگی از ردیف دورۀ عالی استاد شهنازی اقتباس شده است.
خلاقیت و نوآوری در هنر، فرآیندی است که بعد از تقلید آغاز میشود؛ زمانی که هر فرد متناسب با خلاقیت و رهیافتهای شخصی میتواند در ارتباط با اصول و فروعی که از پیش آموخته به نوآوری بپردازد.
«جانمایه» کوششی است در جهت خلاقیت تدریجی بر بستر سنت. در این اثر سیستم مدال دستگاه نوا از ردیف آقاحسینقلی اقتباس شده و شیوه نوازندگی و ملودیپردازی، متأثر از ردیف دوره عالی استاد علیاکبرخان شهنازی است. مواردی چون آهنگسازی، فرم، شیوههای بسط و گسترش، مضرابگذاری، انگشتگذاری، سرعت، زمانبندی و لحن. البته این اثر قصد بازسازی شیوه نوازندگی استاد شهنازی را ندارد و منظور اصلی خلق بر بستر سنت بوده است. در این مجموعه بخشهای آوازی فقط به شکل صوتی ارائه شده ولی بخشهای ضربی در قالب صوت و نتنگاری آورده شدهاند تا امکان نواختن آنها توسط علاقهمندان فراهم شود.
از استاد بزرگ، داریوش طلایی قدردانی میکنم؛ از ایشان بسیار آموختم و در تدوین این مجموعه که بخش عملی پایاننامه کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران بود راهنماییهای بسیار فرمودند با آرزوی سلامتی و بهروزی برای این استاد گرانقدر و بزرگ.»

کتاب «آموزش عمومی تار و سهتارنوازی» بر اساس اهداف و سلائق (جلد ۱ مبانی)
میراحمدی در این خصوص گفت: کتاب آموزش عمومی مسیری اصولی و جذاب برای یادگیری تار و سهتارنوازی است و میتواند مقدمهای خوب برای آثار جدیتر مانند ردیف میرزاعبدالله، ردیف دورۀ عالی استاد شهنازی، آثار استاد نیداود (جویبار جوشنده) و آثار جدید (جانمایه) باشد.
این کتاب که جلد دوم آن در سال ۱۴۰۰ منتشر خواهد شد سه بخش اصلی دارد: مبانی تار و سهتار نوازی، احتمالات انگشتگذاری، مهارتهای نوازندگی.
در بخش مبانی، اصول نواختن (اکُل)، اجزای ساز، پردهبندی آن به شیوهای گویا و جدید بیان شده است. سپس طی پنج سطح ریتمخوانی، نتخوانی و آشنایی با پردههای ساز مطرح شده است. طبق این پنج سطح در کتاب دوم قطعات متنوعی نتنگاری شده و علاقهمندان میتوانند بر اساس سلیقۀ خود قطعاتی را انتخاب کنند.
در بخش احتمالات انگشتگذاری که پشتوانۀ پژوهشی هم دارد احتمالات اصلی انگشتگذاری ساز تار و سهتار بازشناسی شده و برای تقویت آنها ۵۴۳ تمرین طراحی شده که نوازندگان با نواختن این تمرینات تسلط خوبی روی ساز پیدا میکنند.
بخش سوم مربوط به مهارتها و تکنیکهای نوازندگی است که تکنیکهایی مانند درّاب، تکریز، ریز، اشاره، تکیه و… که عدد آن به ۲۱ مورد میرسد تعریف شدند و برای هر کدام زیرمجموعهای تعریف و تمریناتی برای تقویت آنها طراحی شده است.
امروز شاهد روشهای سطحی و جریانهای بدون پشتوانه در فضای مجازی هستیم که صرفاً با جذابیت آموزش موسیقی را پیش میبرند و اصول در آنها ضعیف است و از طرفی جریانهای آموزش آکادمیک هم که اصول دارند جذابیت لازم را ندارند و معمولاً به متدهای قدیمی غیرجذاب متکی هستند که در این مدل هم آفت دلزدگی نصیب هنرجو میشود. این کتاب و روش مسیری را جستجو میکند که اصول آموزشی و جذابیت هر دو در کنار هم برای علاقهمندان مطرح شوند.
این کتاب در قطع رحلی در ۲۰۷ صفحه با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرمایهگذاری مؤلف به چاپ رسیده است.

 
						
 جای خالی آثار آهنگسازان ایرانی در جشنواره موسیقی جوان
جای خالی آثار آهنگسازان ایرانی در جشنواره موسیقی جوان							 داوود گنجهای:جشنواره جوان از سایر جشنوارههای موسیقی موفقتر عمل کرده است
داوود گنجهای:جشنواره جوان از سایر جشنوارههای موسیقی موفقتر عمل کرده است							 علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود
علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود							 ارسلان طیبی: هوای علاقمندان به موسیقی نواحی را داشته باشیم
ارسلان طیبی: هوای علاقمندان به موسیقی نواحی را داشته باشیم							 وقتی رتبه مهمتر از تجربه میشود
وقتی رتبه مهمتر از تجربه میشود							 فراخوان همکاری داوطلبانه با چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
فراخوان همکاری داوطلبانه با چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر							 تمدید مهلت فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
تمدید مهلت فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر							 جایزه ۷۰ میلیونی پوستر جشنواره موسیقی فجر/پوستر ۲۰ مهر رونمایی میشود
جایزه ۷۰ میلیونی پوستر جشنواره موسیقی فجر/پوستر ۲۰ مهر رونمایی میشود							 دیدار سرپرست معاونت هنری ارشاد با شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر
دیدار سرپرست معاونت هنری ارشاد با شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر							 انتشار فراخوان طراحی پوستر ۴۱مین جشنواره موسیقی فجر
انتشار فراخوان طراحی پوستر ۴۱مین جشنواره موسیقی فجر							 جشنواره موسیقی نواحی باید مردمی برگزار شود
جشنواره موسیقی نواحی باید مردمی برگزار شود							 بخش مستقلی برای موسیقی نواحی ایران تشکیل شود
بخش مستقلی برای موسیقی نواحی ایران تشکیل شود							 بخش مردمشناسی جشنواره موسیقی نواحی مغفول مانده است
بخش مردمشناسی جشنواره موسیقی نواحی مغفول مانده است							 جشنواره موسیقی نواحی ایران باید از نگاه گلخانهای و پروژهای رها شود
جشنواره موسیقی نواحی ایران باید از نگاه گلخانهای و پروژهای رها شود							 آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی ایران تدوین میشود
آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی ایران تدوین میشود