کتاب «هفتاد و دو مشق تنبور» منتشر شد/ لزوم توسعه آموزش
سه شنبه, 20 اسفند 1398

کتاب اول و دوم «هفتاد و دو مشق تنبور» شامل دورۀ مقدماتی به همراه سیدی تألیف رامتین کاکاوندی، نوازنده و آهنگساز، از سوی انتشارات سرود منتشر شد.
به گزارش نای، رامتین کاکاوندی، نوازنده و آهنگساز، در ابتدا در مورد موسیقی مقامی توضیح داد: دنیای امروز موسیقی مقامی تنبور، به طور مدام در حال تغییر و تحولات گوناگون است، در نتیجه برای تطبیق با این تغییرات، نیاز به کسب علوم جدید داریم. تفاوتهای فرهنگی، عقاید گوناگون، اختلاف نظر و عدم موافقتها، دلیلی است بر این مهم. برای اینکه موضوع مد نظر را درک کرده باشیم باید آموزش را توسعه دهیم.
او در خصوص تألیف این کتاب بیان کرد: کنفوسیوس دربارۀ موضوع آموزش سخنی دارد با این مضمون که «هر جامعهای در آموزش و پرورش سرمایهگذاری کند، هرگز ورشکسته نخواهد شد» و به یقین آموزش مقدماتی به دلیل پایهایبودن، نقش مبنایی در تعلیم برعهده دارد. همین مسئله، دغدغهمندی برایم پدید آورد که به مبحث آموزش مقدماتی تنبور بپردازم که ماحصل این انگاره، به تحریردرآوردن کتاب «هفتادودومشق تنبور»، کتاب اول و دوم انجامید.
کاکاوندی در خصوص کتاب اول گفت: در کتاب اول سعی شد از همان ابتدا، مسئلۀ تئوری موسیقی تا قسمتی که برای ابتدای امر احتیاج است به شکل کامل پرداخته شود و اصول صحیح یادگیری آرتیکولاسیونهایی که با موزیکالیتهای که باید از صدای تنبور برآید مغایرت نداشته باشد و مواجه با اتودهایی که از لحاظ فواصلی و ریتمی، حس موسیقی مقامی را در خود مستتر داشته باشد اما به یکباره هنرجویِ ابتدایی را، رویاروی با فضای دشوار فواصل، ادوار، ریتم، فلسفی و… مقام نکند.
او در ادامه در مورد کتاب دوم بیان کرد: در کتاب دوم، هنرجو به سبب احاطهای که در طی ممارست کسب نموده و اشراف مبنایی که پدید آمده، آشنا میگردد با دستانها، فواصل و مقولهای به نام ad libitum یا nonmetric به معنای دلبخواهنوازی، که به بیان امروزی ریتم منعطف، خمگیرنده یا مترِ آزاد است؛ و نرم نرمک سوق مییابد به مقامنوازی، که پس از درنوردیدن در منزلگاه نخست که کتاب «هفتادودومشق تنبور» است به وادی دوم رجعت نموده و اندیشۀ خویش را به دستآویز کتاب «هفتادودومقام تنبور» برای سطح متوسطه کامل نماید.
این نوازنده تنبور در پایان در مورد کتاب دیگر خود اظهار داشت: کتابی دیگر در دست انتشار دارم با نام «هفتادودومبنای تنبور» با موضوع مبانی نظری موسیقی مقامی تنبور که در آن مکتوب به مسئلۀ آنالیز و بررسی مقامها از طریق ابزارهای بستر صوتی، نغمه، بُعد، اقسام بُعد، تریکورد، تتراکورد، پنتاکورد و نحوۀ قرارگرفتن نتهای آغاز، شاهد، ایست و… پرداختهام؛ که سه کتاب «هفتادودومشق تنبور»، «هفتادودومقام تنبور» و «هفتادودومبنای تنبور»، مجموعهای برای آموزش از دورههای مقدماتی، متوسطه و پیشرفته را در بر میگیرد.
داوود گنجهای:جشنواره جوان از سایر جشنوارههای موسیقی موفقتر عمل کرده است
علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود
ارسلان طیبی: هوای علاقمندان به موسیقی نواحی را داشته باشیم
وقتی رتبه مهمتر از تجربه میشود
گزارش تصویری اختتامیه هجدهمین جشنواره موسیقی جوان ۳
تمدید مهلت فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
جایزه ۷۰ میلیونی پوستر جشنواره موسیقی فجر/پوستر ۲۰ مهر رونمایی میشود
دیدار سرپرست معاونت هنری ارشاد با شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر
انتشار فراخوان طراحی پوستر ۴۱مین جشنواره موسیقی فجر
فراخوان دعوت به همکاری در چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
جشنواره موسیقی نواحی باید مردمی برگزار شود
بخش مستقلی برای موسیقی نواحی ایران تشکیل شود
بخش مردمشناسی جشنواره موسیقی نواحی مغفول مانده است
جشنواره موسیقی نواحی ایران باید از نگاه گلخانهای و پروژهای رها شود
آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی ایران تدوین میشود