X

هنر بداهه‌نوازی استادان ترکی در تالار وحدت

یکشنبه, 24 دی 1396

کنسرت اِرکان اُغور و اسماعیل حَقّی دمیرچی‌اُغلو از کشور ترکیه در چهارمین روز جشنواره‌ی موسیقی فجر در سئانس اول برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در این اجرا که شامل دونوازی باغلاما و دیوان، از سازهای موسیقی هنری ترکیه بود، قطعاتی از رپرتوار موسیقی کلاسیک و هنری این کشور برای حاضرین به زیبایی هر چه تمام اجرا شد. همچنین این دو نوازنده سوای دونوازی به اجرای آواز این قطعات با ترکیب صداهایشان در رجیسترهای مختلف به لحاظ صوتی پرداختند. در این برنامه، سوای اجرای زخمه‌های غیرمعمولِ اُغور در برخی از قطعات، هر دو هنرمند سعی در ارائه‌ی نمونه‌هایی بکر از موسیقی سنتی کشورشان را داشتند.

اِرکان اُغور، موسیقیدان ترکیه‌ای و متولد ۱۹۵۴ است که در ساخت گیتارهای بدون‌پرده مشهور بوده و اولین گیتار بدون پرده را در سال ۱۹۷۶ ساخته است. اُغور در ارائه‌ی آثارش همواره از موسیقی‌های فولک ترکیه، موسیقی کلاسیک و موسیقی‌های سنتی و کهن بهره برده و دست به تجربه‌های نوینی در این راه زده است. از او به عنوان استاد سازهای قوپوز و باغلاما نیز یاد می‌کنند.

از این هنرمند آلبوم‌های بسیاری منتشر شده است؛ آلبوم «فؤاد» در سال ۲۰۰۱ با همکاری موسیقیدان شهیر اَرمنی، ژیوان گاسپاریان، ضبط شده و دو آلبوم هم در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ با همکاری اسماعیل حقّی دمیرچی‌اُغلو از سوی کمپانی کالان منتشر شده است. همچنین در سال ۲۰۰۴ جایزه‌ی بهترین موسیقی فستیوال پرتقال طلایی آنتالیا و در سال ۲۰۰۵ جایزه‌ی بهترین موسیقی فستیوال بین‌المللی فیلم آنکارا را از آن خود کرده است.

اسماعیل حقّی دِمیرچی‌اُغلو، فارغ‌التحصیل هنرستان عالی استانبول است. همکاری او با اِرکان اُغور به سال ۱۹۸۸ برمی‌گردد که در کنسرت‌های داخل و خارج از ترکیه اجرا داشته‌اند. از او در سال ۲۰۰۲ یک آلبوم تک‌نوازی به نام «هرچه بادا باد» منتشر شده است و در مارس ۲۰۱۷ آلبوم جدید این دو هنرمند با عنوان «دیدار با ناشناخته‌ها» منتشر شده است.

تالار وحدت در ششمین روز جشنواره‌ی موسیقی فجر میزبان ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی محمد معتمدی در سئانس اول و گروه «سور» به سرپرستی مجید مولانیا و خوانندگی حسام‌الدین سراج در سئانس دوم خواهد بود.

چاپ
>