X
هادی فیض آبادی:

تبلور و تولید کارهای آیینی نیازمند حمایت و سرمایه گذاری است

یکشنبه, 26 شهریور 1402

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، هادی فیض آبادی خواننده موسیقی ایرانی و راوی نقش حضرت عباس(ع) در اجرای موسیقی آیینی «سوگ شفق» درباره این اجرا بیان داشت:« افتخاری بود که در این پروژه  موسیقایی حضور داشتم.البته   قبل تر تجربه اجرا در کار آیینی اپرای عاشورا را داشته ام که  با همرای ارکستر سمفونیک  تهران  به روی صحنه رفت. درآن اجرا این افتخار را داشتم راوی نقش امام حسین(ع)  باشم و در «سوگ شفق» راوی نقش حضرت عباس(ع).

او در ادامه افزود: حضور در این برنامه برایم سراسر تجربه بود و  احساس شعف و خوشی  دارم. چرا که بعد از مدتها توانستم درچنین  پروژه  عظیمی قرار بگیرم .

فیض آبادی می گوید:« واقعه کربلا یک اتفاق بزرگ تاریخی است که در «سوگ شفق» با زبان موسیقایی  روایت شده است اتفاقی که با حمایت انجمن موسیقی ایران به ثمر نشست  تا بعد از سالها یک ارکستربزرگ،  چنین اجرای ارزشمندی را به روی صحنه ببرد.

نکته دیگر انتخاب شعر و موسیقی بود که در کنار هم یک اتفاق چالش برانگیز و ارزشمند  را رقم زدند. من در این اجرا  تجربه های بسیار خوبی بدست آوردم و در کنار دوستان و اساتید بسیار آموختم.درواقع باید بگویم  تمامی لحاظ این برنامه سراسر خاطرات شیرینی  بود که  به عنوان یک تجربه بزرگ و ارزشمند ثبت خواهد شد.

او درباره احساس و ارتباطش در نقش راوی  حضرت عباس(ع) گفت: سعادتی بود که در این نقش قرار گرفتم و بسیار احساس غرور و شعف دارم .خاستگاه فرهنگ و هنری ما به لحاظ موسیقایی ، موسیقی سنتی یا  کلاسیک ایرانی است و قرار گرفتن این موسیقی در این قالب بسیار کار فاخری را رقم زد. هنگامی که روی صحنه قرار گرفتم بسیار  تلاش کردم خود را درآن قالب نگاه دارم، هم به لحاظ حال و احوالی که در آن روزهای اجرا داشتم و دیگر اینکه  با نقشی که برعهده دارم، روی صحنه همزاد پنداری کنم و شرایط بسیار ارزشمندی بوجود آورد.»

این خواننده درباره تولیدات بیشترآثار موسیقی در این زمینه گفت:« هنرمندان در هر ژآنر و سبک کاری، ارادت و تعلقات خاصی به امام حسین (ع) دارند و سعیشان براین است هریک واقعه کربلا را با زبان هنر بیان کنند.  موسیقی«سوگ شفق»هم که در این فرم ارکسترال ساخته شده کاری بسیارارشمند و بدیع است. اما درخصوص اینکه  چرا کارهای  آیینی کمتری تولید می شود، باید بگویم اتفاقا در زمینه موسیقی آثار  بسیاری تولید شده  اما اینکه به مرحله اجرا برسد نیازمند حمایت است و در این برنامه متولیانی چون انجمن موسیقی ایران  حضور داشتند که خوشبختانه با رویکرد مسئولان این اتفاق میسر شد.

این موسیقی ها تولید می شود اما شاید بخش قابل توجهی از آنها  در آرشیو هنرمندان بایگانی شده باشد و چون بودجه و حمایتی نبوده به منصه ظهور نرسیده است. برای تولید و اجرای چنین کارهایی نیازمند متولیان دلسوزی است که در این زمینه سرمایه گذاری کنند و بستری برای اجرای آن ایجاد شود.

او درباره تاثیرگذاری زبان هنر در بیان پیام عاشورا گفت: قطعا هنر بویژه موسیقی در بیان این حماسه بزرگ تاریخی تاثیر گذار است. قالب های هنر ما  مانند تجسمی ،نمایش، سینماو …همیشه در این زمینه خودجوش  عمل کرده و برای گفتن از این واقعه حرف های بسیاری دارند اما باید محیط و بستری برای ارائه باشد اجازه بدهند این مبحث متبلور شود.

چاپ
>