X
ویژه ی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان:

نگار بوبان: با توجه به تعداد شرکت کنندگان شاهد آثار متنوعی در بخش آهنگسازی بودیم

یکشنبه, 31 تیر 1397

نگار بوبان با اشاره به ارزیابی کمی و کیفی آثار جشنواره دوازدهم و پارامترهای لازم در خصوص شرکت در بخش آهنگسازی گفت:
با توجه به این که بار اولی است که بخش ویژه در جشنواره وجود دارد. تعداد شرکت گنندگان بسیار خارج از حد تصور ما بود و این حد از استقبال ما را بسیار شگفت زده کرد. طبیعتا با توجه به تعداد شرکت کنندگان شاهد آثار متنوعی در بخش آهنگسازی بودیم و به طبع چون بار اولی است که این بخش در جشنواره گنجانده شده است شرکت کنندگان خیلی ذهنیت درست و دقیقی از خواست داوران جشنواره در این بخش نداشتند. چون آن چیزی که مد نظر ما بوده است، طبق سنت موسیقی کلاسیک ایرانی، هنگامی که نوازندگان به سطح بالایی در مهارت و دانش موسیقی می رسند. باید بتوانند اثری در چهارچوب آن موسیقی سنتی ارائه کنند. یعنی آن قدر دست پر باشند که بتوانند اثری از خودشان را مثلا یک ضربی سنگین یا متوسط و مابین آن بداهه آوازی و… را در این بخش اجرا کنند و با حفظ فرم سنتی سعی کنند به اجرای اثر بپردازند.
او در ادامه افزود:
در کل با توجه به تعداد آثار رسیده به این بخش بسیاری از شرکت کنندگان با درک صحیح از ماهیت این بخش آثار قابل قبولی را ارائه کرده اند. اما در کنارش شرکت کنندگانی هم دچار ابهام بودند و به دلیل عدم آگاهی خارج از این قالب اثر ساخته بودند. در نهایت با توجه به درنظر گرفتن ویژگی هایی که ذکر شد و برخی المان هایی دیگر، ما داورها هم باید به یک جمع بندی کلی برسیم و با مد نظر قرار دادن شرایط فعلی، سطح توقعات مان را از آثار مشخص کنیم تا بهترین آثار را روانه مرحله بعد نماییم و در مجموع فکر می کنم ما در این بخش شروع بسیار خوبی داشتیم.
این هنرمند با اشاره به تاثیرات مثبت در خصوص اضافه شدن این بخش در جشنواره توضیح داد:
یک مقدار زمان لازم است تا این بخش شکل درستی به خودش بگیرد و فکر می کنم بسیاری از هنرمندان ما که در موسیقی ایرانی فعالیت می کنند در نهایت باید بتوانند به این قسمت وارد شوند. درست همانند کسانی که بهترین آثار ادبی جهان را مطالعه کرده اند و در نهایت شعر و نثر خودشان را می نویسند. به همین خاطر فکر می کنم در چشم انداز طولانی مدت جشنواره تاثیر خودش را نمایان خواهد کرد و نتیجه بهتری خواهیم گرفت. من فکر می کنم، غیبت این بخش در جشنواره به خوبی احساس می شد و حالا با اجرایی شدن آن این جای خالی پرشده است.
او همچنین استمرار در برگزاری جشنواره جوان را مثبت دانست و عنوان کرد:

خیلی خوب است که سال به سال برگزاری جشنواره به طور مستمر پیگیری می شود، ما جشنواره هایی را داشتیم که با وقفه های چند ساله مواجه بودند. اما این استمرار باعث شده است که بسیاری از جوانان ما به شوق برگزاری این جشنواره و ارسال آثارشان کار کنند و این تشویق بسیار خوبی برای آن ها خواهد بود. اما این که در جزییات ما چه قدر می توانیم در بهبود آثار موفق باشیم هم به لحاظ سطح توقعات مان و از طرف دیگر این موضوع را در ذهن شرکت کنندگان روشن کنیم که درست است که در جشنواره رقابت وجود دارد اما این رقابت بهانه ای است تا آن ها در موسیقی پیشرفت کنند و بتوانند مهارت و بیان موسیقایی شان را افزایش دهند.
من فکر می کنم اگر این روند ادامه دار باشد، در هر دوره نسبت به دوره پیشین بهتر خواهیم شد.

چاپ
>