X
صبح امروز،15مردادماه

نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار شد.

دوشنبه, 15 مرداد 1397

نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور اساتید «حسین علیزاده، آذین موحد، حمیدرضا اردلان»بعنوان نمایندگان هیئت داوران در سه بخش موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی، هومان اسعدی دبیر جشنواره و علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران صبح امروز،دوشنبه ۱۵ مردادماه در طبقه پنجم دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در ابتدای این نشست، علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، درباره فعالیت های دوازدهمین دوره این جشنواره توضیح داد: از تاریخ ۲۸ اسفند ماه سال گذشته فراخوانی منتشر شد و طی آن ۱۶۳۳ متقاضی اعلام آمادگی کردند. از این تعداد ۵۱ درصد در بخش دستگاهی، ۳۵ درصد در بخش نواحی و ۱۴ درصد در بخش کلاسیک جشنواره حضور پیدا کردند. در نهایت ۳۶ درصد از کل تعداد متقاضیان به مرحله نهایی راه پیدا کردند و ما در حال حاضر ۵۹۴ شرکت کننده برای این بخش داریم. ۴۷۹ نفر از مردان و ۱۱۵ نفر از زنان تشکیل دهنده شرکت کنندگان راه یافته به مرحله نهایی هستند. این جشنواره مانند گذشته شاهد رقابت در سه رده سنی الف(۱۵-۱۹) ، ب(۹۱-۲۳) و ج(۲۴-۲۹) خواهد بود و این رقابت ها از روز ۲۲ مرداد ماه آغاز می شود.

وی خاطر نشان کرد که جشنواره ملی موسیقی جوان داره دو اختتامیه است و ادامه داد: رقابت های بخش نهایی تا اول شهریور ماه ادامه می یابد که میزبانی آن را فرهنگسرای نیاوران برعهده دارد. در دوم شهریور مراسم اختتامیه این بخش در تالار وحدت برگزار می شود. سپس جشنواره ادامه پیدا می کند و روند رقابت ها از ۶ تا ۱۷ شهریور ماه در تالار رودکی دنبال می شود. ۱۸ شهریور تالار وحدت برای دومین بار میزبان اختتامیه خواهد بود. تعداد بالای شرکت کنندگان موجب شد تا ما دو اختتامیه برای این جشنواره در نظر بگیریم.

هومان اسعدی به عنوان دبیر این جشنواره در ادامه بیان نمود: در تمامی دوره های برگزاری جشنواره تلاش ما بر این بوده است که ارتقا سطح کیفی را فراموش نکنیم. نقاط ضعف و قوت را بررسی کرده ایم و متناسب با آن ها تحولات لازم را ایجاد کرده ایم. تغییراتی در بخش های جشنواره داشته ایم، در دوره های قبل حفظ ردیف و بداهه پردازی اضافه شد و در این دوره بخشی برای تک نوازی خلاقانه پدید آمد. جشنواره این چنینی و با این ابعاد در سطح بین المللی نیز وجود ندارد. ما علاوه بر حضور قابل توجه شرکت کنندگان داوران متبحری را نیز در هیات داوران خود داریم. بیش از نود نفر از هنرمندان مطرح کشور در طول این جشنواره به ارزیابی دقیق می پردازند. ما تلاش کرده ایم حتی در هیات داوران هم تنوع سبک را رعایت کنیم.

علیزاده اشاره کرد جشنواره ملی موسیقی جوان را باید به عنوان آینده فرهنگی کشور دید و گفت: موسیقی با تمام مشکلاتی که همه می دانیم در مقابل آن وجود دارد، عنصر مهمی در جامعه محسوب می شود. اگر بخواهیم تعداد شرکت کنندگان را نسبت به جمعیت کلی هنرمندان کشورمان بسنجیم، تعداد زیادی نخواهد بود. این امر طبیعی است. هر یک از هنرمندان روحیه منحصر به فرد خود را دارند، به عنوان مثال ممکن است هنرمندی علاقه به شرکت در رقابت نداشته باشد. آنچه مهم است، این است که بدانیم چندین برابر جمعیت شرکت کنندگان فرد فعال در حوزه موسیقی وجود دارد. همیشه محدود کردن یک عرصه بر ملت موجب اشتیاق بیشتر شده، موسیقی نیز از این امر مستثنی نبوده است. این که عنوان جشنواره بیان می کند جشنواره ای برای جوانان است، خود بسیار جذاب جلوه می کند. همه ما جشنواره را به شکل یک اتفاق ملی می بینیم و برق امید را می توان در چشمان تمام شرکت کنندگان دید. ارگان ها باید خدمت گزار مردم باشند و جشنواره به عنوان پردازنده ای به فرهنگ و هنر که سرمایه یک سرزمین است، باید مورد حمایت قرار بگیرد.

آذین موحد دغدغه خود را چنین مطرح کرد: ما همیشه دغدغه این را داریم که گفتمان ما آیا می تواند تاثیری در درک مخاطبان داشته باشد؟ باید راه کار هایی در جشنواره در نظر گرفته شود که طی سال های متمادی پیشرفت را به همراه داشته باشد. ما در جایگاه خود تلاش می کنیم و می بینیم با تلاش داوران و استادان پیشرفت هایی نیز حاصل می شود. اما آن پیشرفتی که لازم است در شرکت کنندگان و خانواده ها ایجاد شود هنوز پدید نیامده است. مساله این است که موسیقی باید از وجه گذران اوقات فراغت خود فاصله بگیرد. موسیقی امری والا و تاثیر گذار است. آیا شرکت کنندگان و خانواده ها با ظرافت به جایگاه ورود به جشنواره ملی موسیقی نگاه می کنند؟ علی رغم تلاش های فراوان نتوانسته ایم با جشنواره موسیقی جایگاه واقعی آن را در ذهن مردم تبیین کنیم.

نماینده  بخش موسیقی کلاسیک در خصوص کاهش هر ساله تعداد افراد شرکت کننده در رده سنی ج ذکر کرد: تعداد شرکت کنندگان در رده سنی الف زیاد است، اما می بینیم در رده سنی ب تعداد کمتر می شود و گاهی حتی در رده سنی ج شرکت کننده ای نداریم. شرکت کنندگان باید به توسعه توانایی های خود و ایجاد زمینه تمرین و پیشرفت متعهد باشند تا نتیجه ای درخور حاصل شود. موسیقی باید به ظرافت و درک عمیق برسد و این دیدگاه باید در جشنواره نیز تقویت شود.

حمیدرضا اردلان به عنوان نماینده بخش موسیقی نواحی از این که جشنواره موسیقی جوان به امری ملی تبدیل شده و همه ملی بودن آن را باور دارند، ابراز خرسندی کرد و گفت: یکی از ویژگی های بارز این جشنواره ملی بودن آن است. وحدت بین بخش های جشنواره قابل تحسین است. اما اگر هر یک از بخش های این جشنواره از آن جدا شود این وجه ملی بودن از بین می رود. موسیقی مقامی و نواحی نقشی ریشه ای دارد.  بخش نواحی در کنار بخش دستگاهی و کلاسیک پیوستگی دارد، نباید هیچ یک از این بخش ها قیچی شوند.

او در ادامه پیشنهاد داد: باید یک دبیر خانه دائمی داشته باشیم. درست است که جناب اسعدی همیشه حضور دارند، اما باید سیستمی باشد که بتواند رصد کند و ارتباط را در زمان هایی که جشنواره تمام می شود، همچنان حفظ کند. باید زمینه برای ارائه و پرورش آنچه از جشنواره آموخته می شود، پدید آید.

شایان ذکر است، دوازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت گسترده استادان برجسته موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی، بنیاد رودکی و فرهنگسرای نیاوران از ۲۲ مردادماه تا ۱۸ شهریورماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

چاپ
>