موسیقی فیلم های آهنگساز دوران طلایی هالیوود بررسی میشود
دوشنبه, 27 خرداد 1398

نشست بررسی موسیقی فیلمهای اِریش ولفگانگ کُرنگُلد آهنگساز شناخته شده دوران طلایی هالیوود روز پنجشنبه ۳۰ خرداد با حضور نصرالله داوودی در فرهنگسرای نیاوران برگزار میشود.
در این نشست نصرالله داوودی (آهنگساز، مترجم و پژوهشگر مستقل) به بررسی زندگی و آثار اِریش ولفگانگ کُرنگلدیکی از بزرگترین آهنگسازان دوران طلایی هالیوود میپردازد.
اریش ولفگانگ کُرنگلد در ۲۹ می ۱۸۹۷ در شهر نوراویا در امپراطوری اتریش-مجارستانِ آن زمان، که اکنون بخشی از جمهوری چک است به دنیا آمد. پدرش دکتر جولیوس کُرنگلد، منقد مشهور موسیقی بود.
کرنلد را بدون تردید می توان یکی از بزرگترین کودکان نابغه تاریخ موسیقی جهان دانست. او که موسیقی را از بزرگانی چون ریخارد اِشتراوس فرا گرفت وقتی در ۱۹۰۹ کانتاتای طلا ساخته خودش را برای گوستاو مالر نواخت مالر او را یک نابغه موسیقی نامید. وی در سن یازده سالگی یک اپرای کامل نوشت که به سرعت به موفقیت چشمگیر رسید و حتی آثارش در حضور امپراطور فرانتس یوزف اجرا شد. سپس چند اثر پیانویی موفق تصنیف کرد، تا اینکه در سن چهارده سالگی اولین اثر ارکسترالش را تصنیف کرد. حس ملودیک زیبا و ارکستراسیون حجیم و نجیب و هارمونی ساده و شفاف و روان از مشخصه کاری کرنگلد است که تاپایان حیاتش در آثارش مشهودند. با نوشتن اپرایش در سن ۲۳ سالگی کرنلد به سرعت به یک ستاره بینالمللی تبدیل شد و آهنگسازان بزرگی چون ریخارد اشتراوس و پوچینی به تمجید او پرداختند و سولیستهای بزگ جهان آثار وی را در رپرتوار اجرایی خود قرار دادند. سپس به فراگیری رهبری ارکستر از یوهان اشتراوس پرداخت و همزمان با دریافت درجه پروفسوری به تدریس آهنگسازی در کنسرواتوار دولتی وین پرداخت.
مکس راینهارت که مدیر هنری کرنگلد بود از او دعوت کرد اثر «رویای نیمه شب تابستانی» اثر فلیکس مندلسون را برای نسخه تئاتری آن تنظیم کند و موسیقیهای اضافه اثر را نیز بسازد. بدین ترتیتب کرنلد در ۱۹۳۸ به هالیوود رفت. وی را در کنار مکس اشتاینر و آلفرد نیومن از بینانگذاران موسیقی فیلم در هالیوود میدانند. با ورود به سینما کرنگلد رویای اپراهای واگنری را در پرده عظیم سینما یافت و به شدت شیفته سینما شد. وی برای آثار زیادی موسیقی فیلم ساخت و سبک درخشان مکتب وین را به هالیوود آورد. او در کنار مکس اشتاینر، میکلوش روژا، دیمیتری تیامکین، آلفرد نیومن و فرانس وکسمن آنچه امروز «صدای هالیوودی» میخوانیم را در موسیقی فیلم شکل داد.
گرچه با پایان جنگ و فوت پدرش به تدریج موسیقی فیلم را کنار گذاشت و به خلق آثار کلاسیک پرداخت ولی امروزه جهان بیشتر او را بیشتر به لطف آثار سینماییاش میشناسد. از موسیقی فیلمهای ساخته او میتوان به: «ستون پادشاه»، «زندگی خصوص الیزابت و اِکسِس»، «فریب»، «ماجراهای رابینهود»، «کاپیتان بلاد»، «عقاب دریا» و «آتش جادویی» اشاره کرد.
جای خالی آثار آهنگسازان ایرانی در جشنواره موسیقی جوان
داوود گنجهای:جشنواره جوان از سایر جشنوارههای موسیقی موفقتر عمل کرده است
علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود
ارسلان طیبی: هوای علاقمندان به موسیقی نواحی را داشته باشیم
وقتی رتبه مهمتر از تجربه میشود
فراخوان همکاری داوطلبانه با چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
تمدید مهلت فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
جایزه ۷۰ میلیونی پوستر جشنواره موسیقی فجر/پوستر ۲۰ مهر رونمایی میشود
دیدار سرپرست معاونت هنری ارشاد با شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر
انتشار فراخوان طراحی پوستر ۴۱مین جشنواره موسیقی فجر
جشنواره موسیقی نواحی باید مردمی برگزار شود
بخش مستقلی برای موسیقی نواحی ایران تشکیل شود
بخش مردمشناسی جشنواره موسیقی نواحی مغفول مانده است
جشنواره موسیقی نواحی ایران باید از نگاه گلخانهای و پروژهای رها شود
آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی ایران تدوین میشود