X
با آهنگسازی هومن شیرعلی

قطعه «رسم از دو عود» منتشر شد

یکشنبه, 30 شهریور 1399

تک‌آهنگ «رَسم از دو عود» دونوازی عود هومن شیرعلی و تینا لاجوردیان روانه بازار موسیقی شد.

به گزارش نای، هومن شیرعلی، نوازنده عود، در خصوص تاریخچه ساز عود گفت: سرگذشت ساز عود ناگزیر ما را به خوانش تاریخ وامی‌دارد. تاریخی که یک سر آن در سال ۷۵۰ میلادی و در قطب فلسفه و تمدن آن‌زمان یعنی بغداد خلفای عباسی است، و یک سر آن در سال ۱۵۱۴ میلادی و پیروزی سپاه عثمانی بر سپاه صفویه در جنگ چالدران. در هر دو تاریخ با هجرت رامشگران ایرانی به دو جغرافیای عرب و ترک گفتگوی فرهنگی و هنری فراوانی بین این سه جغرافیا رخ داده است. در این میان دریافت ما از تاریخ گفتگوی هنری در این سه جغرافیا که ریشه‌های آن تا به امروز در موسیقی و معماری تحت عنوان (هنر جهان اسلام) هم ادامه دارد، جایگاه ساز عود را ویژه می‌کند.

وی افزود: ساز عود به‌دلیل داشتن فیزیک یکسان در ایران کنونی، ترکیه و جهان عرب تا شمال افریقا، و فراهم‌کردن بسترهای صوتیِ این فرهنگ‌ها در ساختار فیزیکی خود، ناگزیر نوازندگان این ساز را وامی‌دارد به تفکر راجع به یادگیریِ چگونگیِ تکنیک‌های اجرایی ساز عود نزد فرهنگ‌های دیگر.

شیرعلی خاطرنشان کرد: فراگرفتن تکنیک‌های اجرایی ساز عود نزد فرهنگ‌های دیگر، و تمرین آن توسط نوازنده در خودآگاه خود، دانش و فهم او را از امکانات تکنیکال این ساز از نگاه تک‌فرهنگی به نگاه بینافرهنگی ترقی می‌دهد. و پس از آن در آفرینش اثر موسیقایی خود می‌تواند خالق پلی موسیقایی میان سه خاستگاه ساز عود، یعنی ایران، ترکیه و جهان عرب باشد.

وی در خصوص آهنگسازی این اثر توضیح داد: در این میان در قطعۀ رسم از دو عود، من تمام تلاشم را بر این نهادم تا با استفاده از بخشی از تکنیک‌های اجراییِ کلاسیک و مدرن بینافرهنگی ساز عود، پلی موسیقایی میان این سه خواستگاه ایجاد کنم. همچنین بر خود الزام می‌دانم که قدردان همراهی تینا لاجوردیان برای همکاری در این پروژه باشم.

بنشوید:

https://beeptunes.com/track/565752734/

 

چاپ
>