X

فراخوان هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی کُردی تمدید شد

پنجشنبه, 13 دی 1397

سامان احمدی، در جلسه کارگروه برگزاری هفتمین جشنواره موسیقی کُردی در مجتمع فجر سنندج اظهار کرد: بعد از جمع بندی آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره، انتظار داریم بعد از ١٢ سال جشنواره شاهد برگزاری جشنواره ای در خور شان موسیقی منطقه و استان باشیم.
سرپرست معاون هنری، سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از تمدید مهلت ارسال آثار به هفتمین جشنواره موسیقی کوردی خبر داد و گفت: علاقه مندان تا ٣٠ بهمن مهلت دارند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.
وی با بیان اینکه این جشنواره در دو بخش مسابقه شامل آواز و نوازندگی و بخش جنبی شامل گروه نوازی برگزاری می شود، عنوان کرد: فراهم کردن زمینه ی مناسب برای ترویج گنجینه ی ارزشمند موسیقی کردی و ارج گذاری به تلاش هنرمندان از جمله اهداف پیش بینی شده برای این جشنواره است.
احمدی، موضوع جشنواره را موسیقی کُردی اعلام کرد و افزود: بخش مسابقه این جشنواره در چهار بخش و در سه رده سنی، شامل آوازهای موسیقی کردی، سازهای بادی، سازهای زهی و سازهای کوبه ای است.
وی به بخش آوازهای موسیقی کُردی اشاره کرد و اذعان کرد: بخش آوازهای موسیقی کوردی، اجرای مقام، بیت، لاوک، حیران، سیاوچمانه، آوازهای خانواده گورانی  و یا دیگر آوازهای رایج در سنت موسیقایی منطقه ی شرکت کننده را در برمی گیرد.
سرپرست معاون هنری، سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان سازهای بادی را شمشال، سرنا، نرمه نای، دوزله، قشمه، سازهای زهی را شامل تنبور، دوتار، دیوان، عود، کمانچه و سازهای کوبه ای را دهل، تنبک، دایره اعلام و اضافه کرد: در تمامی این سازها اجرا بر اساس سنت اجرایی و رپرتوارساز است.
این مقام مسئول با اشاره به رده های سنی بخش مسابقه هفتمین جشنواره موسیقی کوردی ابراز داشت: رده سنی «الف» افراد ١۴ تا ١٧ سال، رده سنی «ب» افراد  ١٨ تا ٢٢ سال و رده سنی «ج» افراد ٢٣ تا ٢٨ سال را شامل می شود و متقاضیانی که سن آنها کمتر از ١۴ سال است در صورت آمادگی و توانایی می توانند در رده سنی «الف»  با ارسال مدارک شرکت کنند.
احمدی همچنین گفت: متقاضیان دقت کنند که ارسال نمونه تصویری اجرا حداکثر ده دقیقه است و شرکت کنندگانی که مایل به شرکت در بیش از یک  بخش هستند باید برای شرکت در هر بخش، مدارک و فرم درخواستِ جداگانه تکمیل و ارسال کنند.
وی به بخش جنبی جشنواره نیز اشاره کرد و افزود: بخش جنبی این جشنواره شامل گروه نوازی است که تعداد اعضا گروه حداقل چهار و حداکثر هشت نفر در نظر گرفته شده است و لازم است حداقل سی دقیقه اجرای گروه به صورت تصویری برای داوری به جشنواره ارسال شود.
سرپرست معاون هنری، سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه گروه باید آمادگی دو اجرای چهل و پنج دقیقه ای را در زمان برگزاری جشنواره داشته باشد، اظهار داشت: اولویت پذیرش با گروه هایی است که از گونه ها ی بخش آوازی وسازهای مندرج در فراخوان (بخش مسابقه) خلاقانه بهره بگیرند و تنوع  در ساز آرایی داشته باشند.
احمدی از برگزاری این جشنواره در تاریخ ۶ تا ٨ فرودین ٩٨ در سنندج خبر داد و خاطر نشان کرد: هفتمین جشنواره موسیقی کوردی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حمایت معاونت امور هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری شرکت کوباک به عنوان نخستین حامی بخش خصوصی جشنواره و انجمن موسیقی ایران شعبه استان کردستان در سنندج برگزار می شود.
وی خاطر نشان کرد: قرار است در بخش بین المللی با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن دعوت از مدیر جشنواره آوینیون فرانسه، نسبت به حضور یک گروه موسیقی و دو نفر مقام خوان اقدام شود.
چاپ
>