علی جعفریپویان «هوشنگان» را منتشر میکند/ اجرای چند ایده متفاوت در اثر هوشنگ کامکار
یکشنبه, 11 آبان 1399

علی جعفریپویان از نوازندگان و مدرسان شناختهشده موسیقی کشورمان در تازهترین فعالیت موسیقاییاش کنسرتو ویُلن «هوشنگان» به آهنگسازی هوشنگ کامکار را در قالب ایده و طراحی متفاوتی منتشر میکند.
به گزارش نای، کنسرتو ویلن «هوشنگان – کنسرتو برای ویلن و ارکستر زهی» عنوان یکی از تازهترین پروژههای علی جعفریپویان مدرس و نوازنده شناختهشده ویلن است که در قالب اثری است برای ویلن و ارکستر زهی به آهنگسازی هوشنگ کامکار در سه موومان پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
هوشنگ کامکار درباره پروژه «هوشنگان» که قرار است از اواسط هفته جاری در قالب پلتفرمهای بینالمللی توزیع شود، توضیح داده است: «کنسرتو ویلن هوشنگان به سبک موسیقی ملی ایران در سه موومان تصنیف شده که در آن از موتیفهای موسیقی سنتی ایران و موسیقی کردی با ترکیب عوامل و تکنیکهای موسیقی کلاسیک غربی به گونهای که هویت ملی آن حفظ شود استفاده شده است. هوشنگان اشاره به نام خودمن و پدر نوازنده ویلن اثر است.
هوشنگ کامکار آهنگساز، علی جعفریپویان تکنواز ویلن، ارسلان کامکار نوازنده ویلن و ویولا، نگار نوراد نوازنده ویلنسل، سیاوش کامکار (استودیو سیا) ضبط صدا، بهروز زندی توسل (ویرایش صدا)، حامی حقیقی (میکس و مسترینگ)، فرید حامدی (طراحی و گرافیک)، کامبیز باقری از گروه هنری ۱۷ (عکاس)، حامد نیکپی از مجموعه زنگ رکوردز (ناشر) گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل میدهند. این در حالی است که علی جعفریپویان از حمیدرضا دیبازر، صبا کامکار، حامد نیکپی، آیدین الفت، مهران اکرمی، نیما جوان، نیما نیک طبع، علیرضا صفرنژاد، امیررضا رعیتی، کمال حسینی، مجتبی تهرانی و وحید خانه ساز در همراهی پروژه قدردانی کرده است.
جعفریپویان در یادداشتی به بهانه انتشار بینالمللی پروژه «هوشنگان» نوشته است:
این روزها چه بخواهیم یا نخواهیم، چه به روی خودمان بیاوریم یا نیاوریم و و چه خیلی ها خوششان بیاید یا نیاید همگی روزهای تلخ و غمگینی را سپری میکنیم. در این میان انتشار و اطلاعرسانی هر گونه اثر هنری که در آن نقش دارم برایم سختتر و حساستر از قبل شده است ولی در نهایت با حفظ احترام به شنوندگان موسیقی و درک شرایط روحی جامعه و با امید به آیندهای بهتر تصمیم گرفتم کنسرتو ویلن «هوشنگان»را منتشر کنم.
کنسرتو ویلن «هوشنگان» از ساختههای استاد ارجمند هوشنگ کامکار است که برای ویلن و ارکستر زهی در سه قسمت نوشته شده و البته بسیار خوشحالم که با لطف و فروتنی ارسلان کامکار عزیز اجرای ویلن سُلوی این اثر به من سپرده شد که امیدوارم توانسته باشم روح این اثر را به درستی درک کرده باشم و روایت درستی از تفکر آهنگساز برای شنونده نقل کرده باشم.
این اثر ابتدا قرار بود ۲۸ تیر ماه و در روز تولد ۸۰ سالگی پدرم منتشر شود که به دلیل حساسیت در میکس و مسترینگ و اصلاحات در ضبط و همچنین ایجاد هماهنگی در نشر داخلی و خارجی انتشارش به این تاریخ موکول گردید. از سویی دیگر همنام بودن نام پدر و نام آهنگساز باعث شد تا نام هوشنگان را برای این کنسرتو انتخاب کنیم.
«هوشنگ» ترکیب دو واژه هوش و فرهنگ است و به شخصه شرمسارم که این اسم اصیل سالهاست در فیلمها و سریال ها و جامعه مورد تمسخر عدهای قرار گرفته و هوشنگان بهانهای شد تا به نامهای اصیل ایرانی نظیر هوشنگ ادای احترام کنم. امیدوارم این اثر جایگاه خوبی در تاریخ موسیقی ایران پیدا کند و ارتباط خوبی با نوازندگان ویلن و شنوندگانش ایجاد کند.
ضمن تشکر فراوان از سیاوش کامکار و حامی حقیقی که کمکهای بسیاری کردند تا معایب نوازندگیام کمتر به گوش برسد، دوستان و هنرمندان با ارزش دیگری در تولید و انتشار این اثر من را همراهی کردند که دست یکایکشان را میبوسم و برایشان آرزوی تداوم انگیزه و سلامتی دارم. علی جعفریپویان، پاییز ۱۳۹۹
طبق برنامهریزیهای انجامگرفته پروژه «هوشنگان» فعلا به صورت نسخه دیجیتالی پیش روی مخاطبان قرار میگیرد. این در حالی است که مراحل پیش فروش اثر در سامانههای رسمی فروش دیجیتال آثار شنیداری از روز شنبه ۱۰ آبان ماه آغاز شده است.
داوود گنجهای:جشنواره جوان از سایر جشنوارههای موسیقی موفقتر عمل کرده است
علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود
ارسلان طیبی: هوای علاقمندان به موسیقی نواحی را داشته باشیم
وقتی رتبه مهمتر از تجربه میشود
گزارش تصویری اختتامیه هجدهمین جشنواره موسیقی جوان ۳
تمدید مهلت فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
جایزه ۷۰ میلیونی پوستر جشنواره موسیقی فجر/پوستر ۲۰ مهر رونمایی میشود
دیدار سرپرست معاونت هنری ارشاد با شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر
انتشار فراخوان طراحی پوستر ۴۱مین جشنواره موسیقی فجر
فراخوان دعوت به همکاری در چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
جشنواره موسیقی نواحی باید مردمی برگزار شود
بخش مستقلی برای موسیقی نواحی ایران تشکیل شود
بخش مردمشناسی جشنواره موسیقی نواحی مغفول مانده است
جشنواره موسیقی نواحی ایران باید از نگاه گلخانهای و پروژهای رها شود
آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی ایران تدوین میشود