X

عملکرد انجمن موسیقی ایران در سال ۱۴۰۰

شنبه, 20 فروردین 1401

به گزارش نای در ادامه این گزارش به مرور مهم‌ترین عملکردهای انجمن موسیقی ایران در سال ۱۴۰۰ پرداخته شده است:

بازگشت تماشاگران به جشنواره موسیقی فجر

سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد اله‌یاری و دبیری حسن ریاحی از تاریخ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ آغاز و تا ۲۶ بهمن ادامه پیدا کرد و شامگاه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. پس از آن‌که ویروس کرونا، جشنواره سی و ششم را تحت شعاع قرار داد و اجراها به صورت آنلاین برگزار شد، در دوره سی و هفتم با بازگشت تماشاگران به سالن‌های کنسرت، مهم‌ترین جشنواره موسیقی کشور بار دیگر رونق گرفت و سطح بالایی از خود نشان داد.

کنسرت‌های این دوره در بخش‌های پاپ، کلاسیک، موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی نواحی، موسیقی بین‌الملل و… برگزار شد و در کنار آن بخش پژوهشی جشنواره نیز با حضور کارشناسان حوزه موسیقی برگزار و موضوعات مختلف این حوزه مورد بررسی قرار گرفت. در اختتامیه جشنواره نیز جوایز موسیقی باربد به بهترین آثار تولید شده در حوزه موسیقی اهدا شد. جایزه ترانه و جایزه موسیقی رسانه از دیگر بخش‌های سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر بود. این جشنواره با همت و مشارکت انجمن موسیقی ایران و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

رکورد قابل توجه در جشنواره موسیقی جوان

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور ۲ هزار و ۵۰۰ آهنگساز، نوازنده و خواننده از سراسر کشور برگزار شد که این آمار در نوع خود یک رکورد محسوب شده و بیشترین تعداد در قیاس با دوره‌های قبل به حساب می‌آمد. در این دوره هنرمندان آثارشان را در پنج بخش موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی، آفرینش در تکنوازی و آهنگسازی ارائه دادند.

حضور نام‌هایی نظیر حسین علیزاده، هنگامه اخوان، حمیدرضا نوربخش، داریوش پیرنیاکان، مجید کیانی، علی‌اکبر شکارچی، اردشیر کامکار، داوود گنجه‌ای، حسن ناهید و… در میان داوران بخش‌های مختلف جشنواره، به ارزش و غنا و سطح کیفی این دوره افزود. پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار شد.

 

رنگین کمان موسیقی نواحی بر آسمان کرمان

جشنواره موسیقی نواحی ایران یکی دیگر از جشنواره‌های پراهمیت موسیقی است که چهاردهمین دوره آن با شعار «وحدت در کثرت موسیقی اقوام ایران» طی روزهای بیست و نهم مهر تا دوم آبان ماه  سال ۱۴۰۰ برگزار شد. این دوره از جشنواره موسیقی نواحی که یک جشنواره غیررقابی است با حضور بیش از ۷۰ نفر از اقوام ‌مختلف لر، ترکمن، بلوچ، فارس و عرب و اجرا‌های اقوام مختلف شامل بخش‌های تکنوازی و گروه نوازی همراه بود.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با همکاری دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی کرمان به دبیری محمد علی مرآتی برگزار شد.

 

رونمایی از آلبوم «هزاران» با حضور شش خواننده

روز اول تیرماه ۱۴۰۰ از آلبوم «هزاران» از تولیدات انجمن موسیقی ایران با حضور جمعی از مسئولان حوزه موسیقی و هنرمندان در تالار رودکی رونمایی شد. این اثر متشکل از ۶ خواننده شامل حسین علیشاپور، مجتبی عسگری، مهدی امامی، امیر اثنی عشری، سجاد مهربانی و‌ پوریا اخواص و تک‌نوازی افرادی چون هادی منتظری، علی بوستان، پویان خلیلی، هوشمند عبادی، محمد آدینه محمدی و‌ محمدامین اکبرپور است. در مراسم رونمایی از این آلبوم، علی نیکنام مدیرعامل انجمن موسیقی ایران با اعلام اینکه انتشار چنین آثاری باعث افتخار است از پروژه مذکور به‌عنوان یکی از فعالیت‌های مهم انجمن موسیقی نام برد و اعلام کرد این پروژه‌ها در آینده نیز ادامه‌دار خواهد شد.

رونمایی از «ردیف میرزا عبدالله» داریوش طلایی

آیین رونمایی از آلبوم «ردیف میرزا عبدالله» برای تار و سه تار با اجرای داریوش طلایی روز دوشنبه ۲۸ تیر ماه توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی در تالار رودکی برگزار شد. اجرای موسیقی توسط شاگردان داریوش طلایی از جمله شاهد علیزاده، نسترن گیو، کیارش روزبهانی به همراه اجرای دو نوازی آناهیتا رمضانی و علی رحیمی بخش‌های مختلف این آیین رونمایی را تشکیل می‌داد.

داریوش طلایی در مراسم رونمایی از آلبوم «ردیف میرزا عبدالله» درباره این مجموعه گفت: «در این مجموعه استادان بزرگی چون شهنازی، حبیب الله صالحی، هوشنگ ظریف و فرامرز پایور حضور موثری داشتند که هر یک معلمانی یگانه در حوزه تخصصی شان بودند.» این نوازنده یادآور شد که ردیف میرزاعبدالله را در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ میلادی در یک استودیو مجهز در واشنگتن با سه‌تار ضبط کرده و در سال ۱۳۹۲ شمسی نیز آن را به درخواست‌های فراوان دانشجویان و شاگردان با تار اجرا کرده است. طلایی گفت هدفش انتشار این دو مجموعه در ایران بوده که این مهم به همت انجمن موسیقی ایران رخ داده است.

استفاده از ظرفیت هنرمندان موسیقی در بستر آنلاین

با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت‌های حضور مخاطبان در سالن‌های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد ملی کرونا، مجموعه کنسرت‌های آنلاین «برخط ماه و نوا» که از سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود، در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۰  نیز ادامه پیدا کرد. در این چارچوب، گونه‌های مختلف موسیقی از جمله موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک غربیدر جدول برنامه‌ها گنجانده شدند تا از حداکثر ظرفیت هنرمندان موسیقی در سه دوره برگزاری استفاده شود.

این مجموعه از اجراها، توسط انجمن موسیقی ایران با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و حمایت دفتر موسیقی برگزار شد.

اجرای برخط آواها و نواهای عاشورایی

دوره هفتم اجراهای برخط ماه و نوا توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و مشارکت بنیاد رودکی به مناسبت ایام سوگواری محرم و صفر از تاریخ ۱ تا ۴ مهرماه همزمان با اربعین حسینی برگزار شد. در این دوره از اجراها تحت عنوان «آواها و نواهای عاشورایی» که به صورت آنلاین برگزار شد، ۱۳ اجرا از ۱۱ استان کشور از جمله تهران، قم، گلستان، مازندران، گیلان، آذربایجان غربی، اصفهان، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و مرکزی پخش شد. شبیه‌خوانی، آیین‌های عاشورایی، غزل‌خوانی، سینه‌زنی و سوگواره‌ها از جمله بخش‌های این جشنواره بود.

چاپ
>