صالحی: وزارت ارشاد بر اساس یک رویه ثابت عمل میکند
سه شنبه, 26 دی 1396
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: معتقدیم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برمبنای یک رویه واحد عمل کنیم تا تمام شهرها و استان ها تفاوتی در اجرای برنامه های خود نداشته باشند.
به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، سیدعباس صالحی در حاشیه ششمین شب سی و سومین جشنواره موسیقی فجر و پس از اجرای ارکستر ملی ایران در تالار وحدت در جمع خبرنگاران درباره مشکلات مالی که بر کیفیت جشنواره های فجر تاثیر گذاشته است؟ گفت: در بحث اقتصاد فرهنگ و هنر به ماجرای درآمدزایی به عنوان یک موضوع کمک کننده نگاه می کنیم.
وی افزود: اگر بتوانیم فضای فرهنگ و هنر را با اقتصاد عجین کنیم به طوری که بین هزینه و درآمد نسبتی برقرار شود، در طولانی مدت به نفع فضای فرهنگ و هنر خواهد بود. با این نگاه بودجه جشنواره ها به عنوان بودجه پایه محسوب نشده، بلکه به عنوان بودجه مکمل مورد توجه قرار می گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه قطعا با همین شرایطی که در حال حاضر در آن هستیم باید جشنواره ها را برگزار کنیم، گفت: البته تلاش دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این بوده که بتوانیم این منابع را افزایش دهیم. اما اینکه جشنواره صرفا بخواهند به بودجه های حمایتی و مکمل اتکا داشته باشند، بعد از مدتی به هم می ریزند. بنابراین باید ترکیب این دو را در کنار هم ببینیم.
صالحی همچنین درباره اجازه ندادن حضور نوازندگان ارکستر در کنسرت اخیر در شهر اصفهان نیز گفت: در وزارت ارشاد ما اصرار داریم که باید بر مبنای یک رویه واحد عمل کنیم تا تمام شهرها و استان ها تفاوتی در سلیقه در مقام اجرا نداشته باشند.
وی افزود: طبیعتا این دستور العملی است که باید در مرکز تدوین شود و همه استان ها بر اساس همان رویه عمل کنند و نباید اتفاقی غیر از چارچوب رویه بیفتد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به این سوالی که آیا وزارت ارشاد موضوع اجازه ندادن حضور نوازندگان زن در شهر اصفهان را پیگیری خواهد کرد؟ تاکید کرد: حتما موردی که خلاف رویه معمول و دستورالعمل عمومی باشد، وزارت ارشاد پیگیری می کند. هیچ ایراد و اشکالی بر حضور نوازندگان خانم روی صحنه وجود ندارد و همه استان ها باید تابع این رویه باشند.
صالحی در ادامه درباره خبرهایی مبنی بر اختلافش با حمیدرضا نوربخش رییس جشنواره موسیقی فجر نیز توضیح داد: اتفاقا در این روزها بنده دیدارهایی با آقای نوربخش داشتم و پیرامون مسائل مختلف جشنواره موسیقی فجر باهم به گفت وگو داشته ایم.
عضو کابینه دولت دوازدهم درباره اینکه آیا تغییراتی در جشنواره فجر تغییر خواهیم داشت یا خیر؟ اظهار داشت: این موضوع اهمیت بسیاری برای ما دارد بنابراین با سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای گذشته جلساتی داشتیم و درباره اجرای آیین نامه ای قابل اتکا در جشنواره موسیقی فجر برای سال های متمادی صحبت کردیم و قرار است کمیته مشترکی از استادانی که مجموعه حداکثری از حوزه موسیقی را پوشش می دهند آیین نامه جشنواره موسیقی را نهایی می کنند.
وی با اشاره به اینکه کارهای اولیه مربوط به تدوین آیین نامه جشنواره موسیقی فجر انجام گرفته است، افزود: بنابراین وقتی به سمت نهایی شدن آیین نامه جشنواره برویم به طور حتم متناسب با آیین نامه مدیر جشنواره موسیقی فجر نیز تعریف می شود تا بتواند نظر حداکثری جامعه موسیقی را پوشش دهد.
صالحی درباره ارزیابیاش از سه دوره قبلی جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: هر مجموعه ای را با ویژگی های ایجابی و بعضا انتقادهایی می توان ارزیابی کرد، اما با توجه به مدت حضورم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه به عنوان معاون فرهنگی و چه در سمت فعلی من شاهد اجرایی شدن چند اتفاق بودم که می توان روی آن حساب کرد.
وی افزود: به عنوان نمونه ورود «جایزه باربد» در جریان فضای موسیقی توانست فرصتی را برای داوری محصولات سالانه موسیقی به وجود آورد و به اعتقاد من مسیر رو به جلویی است. از سوی دیگر اینکه جشنواره موسیقی فجر در این سالها به تدریج به جشنواره های موسیقی تبدیل می شود و اینکه بتوانیم معیار پیشروی یک ساله تولید موسیقی در کشور را در معرض داوری قرار دهیم اتفاقات مثبتی است که می توانیم درباره این جشنواره به آنها اشاره کنیم.
وزیر ارشاد گفت: در حوزه معیارهای جشنواره ای همواره حرف و حدیث های همیشگی وجود دارد، اینکه در یک فرآیند جشنواره ای تمام تولیدات موسیقایی در فرآیندی قابل داوری قرار بگیرد، اتفاق خوبی در جشنواره های موسیقی فجر سال های اخیر بود که همان گونه که گفتم تحت عنوان «جایزه باربد» به جامعه موسیقی و مخاطبان معرفی شد.
صالحی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه موسیقی نواحی نیز شاهد اتفاقات خوبی در جشنواره موسیقی فجر بوده ایم.