X
ویژه ی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان:

سیامک بنایی: ریتم ها ایرانی تر شده اند

شنبه, 23 تیر 1397

سیامک بنایی از داوران بخش تنبک در ازریابی کمی و کیفی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: خوشبختانه اجراهایی که در این دوره از جشنواره تا به امروز مورد بررسی قرارگرفته اند. نسبت به سال گذشته بهتر بودند. به این جهت که ریتم ها ایرانی تر شده اند و شرکت کنندگان یک مقدار از ریتم های ترکی استامبولی، یونانی، عربی، هندی و …. دور شده اند.
این هنرمند ضمن ابراز خرسندی از جشنواره دوازدهم به ویژگی های جالبی در خصوص برگزارکنندگان، این جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: من در سه دوره از «جشنواره ملی موسیقی جوان» شرکت داشتم و در این جا لازم می دانم از آقای اسعدی، که با مدیریت درست و اصولی شان توانستند فضای بسیار صمیمی و دوستانه ای را در جشنواره دوازدهم به وجود بیاورند تقدیر و تشکر کنم.
چرا که داوری های ما در جشنواره ممکن است، سرنوشت هنرمندان جوان ما را تحت تاثیر قرار بدهد و لازم است که داوران در فضایی آرام و دوستانه و به دور از اعمال نظر و سلیقه شخصی به قضاوت میان آثار بپردازند.
در دور های گذشته من اصرار زیادی داشتم که شرکت کنندگان ایرانی بنوازند و از اصولم کوتاه نمی آمدم اما در این دوره من هم سعی کردم حساسیت های کمتری داشته باشم و از طرف دیگر هنرمندان جوان ما هم بیشتر به سمت ریتم های ایرانی و اصیل آمدند و امروز با اصالت بیشتری می نوازند. به نظر من حفظ این اصالت ها برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد. البته حفظ این اصول کار بسیار مشکلی است.
او همچنین در بخشی از سخنان خود به موضوع حفظ اصالت های موسیقی ایرانی را مطرح نمود و تصریح کرد:
به نظر من برای حفظ موسیقی، تلاش یک نفر به تنهایی نمی تواند مسمر ثمر باشد.آقای اسعدی به عنوان دبیر جشنواره مجبور است سلایق مختلف را کنار هم جمع کند. تا در نهایت همه ما، به نقاط مشترکی برای ارزیابی شرکت کنندگان برسیم.
جای تاسف است که صدا و سیمای ما هم هیچ کمکی به شناساندن موسیقی اصیل کشور نمی کند. متاسفانه بسیاری از آثاری که در طول جشنواره به دست ما رسیده است، فاقد استاندارد های لازم است و این نشان می دهد که هنرمندان ما از شنیدن آثار مرجعی مثل نوازندگی های استاد حسین تهرانی، استاد محمد اسماعیل زاده، استاد امیر ناصرافتتاح و… بی بهره اند. من به عنوان کسی که سال هاست در این حرفه مشغول به کارم، در تمام این مدت سعی کردم ریتم های این بزرگان را بشنوم و یاد بگیرم. چرا که این اساتید به خوبی می دانستند که باید چگونه بنوازند و نسل امروز ما باید آثار این عزیزان را بشنود.
بدون شک همه چیز بحث حمایت مالی نیست باید شرایطی فراهم شود که بتوانیم کار کنیم.نقص هایی که در جشنواره وجود دارد را برطرف نماییم. اما هنوز تکلیف ما در برخی مسائل مشخص نیست. ارگان های دولتی حمایت چندانی نمی کنند.
او همچنین سهم وتاثیر جشنواره ملی موسیقی جوان را روی شرکت کنندگان این طور ارزیابی نمود:
من فکر می کنم جشنواره جوان اگر با همین المان و پارامترهایی که امروز برای ارزیابی دارد به کارش ادامه دهد قطعا موفق خواهد بود. به عنوان نمونه پوستر امسال جشنواره بسیار ساده طراحی شده است و حتی نسبت به سالهای قبل این پوستر طراحی مناسب تری دارد.
به قول صمد بهرنگی «هر روشنایی هر چند کوچک بازهم روشنایی است»، من وظیفه خودم می دانم که به نسل های بعد از خودم کمک کنم. درست همان طور که اساتید من آقای پایور، آقای اسماعیلی و آقای ظریف و… همراه و هم قدم من در هنر بودند و من هم از آن ها یاد گرفته ام که باید با سعه صدر با هنرجویان رفتار کنم، درست همان کاری که این عزیزان با من و هم نسل هایم انجام دادند.
به هرحال برگزار کنندگان جشنواره که با انتصاب آقای اسعدی در بهبود جشنواره امسال تلاش کردند و همچنین مدیریت صحیح جناب اسعدی، همه ی این ها باعث امیدواری ما خواهد بود. من فکر می کنم اگر همه ما نه تنها در برگزاری جشنواره ها، که در هر جایگاهی که قرار داریم اگر سعی کنیم که وظیفه مان را به نحوه احسن انجام دهیم. قطعا موفق خواهیم بود.

چاپ
>