X

رپرتواری از مفاخر موسیقی ارمنستان در تالار رودکی

سه شنبه, 24 بهمن 1402

هایک ‌ملیکیان (پیانونواز مطرح‌ ارمنستان) شامگاه ۲۳ بهمن‌ماه در نخستین شب جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برای ایرانیان نواخت.

به گزارش روابط‌عمومی جشنواره موسیقی فجر، در اولین شب برگزاری این رویداد، تالار رودکی میزبان دو اجرا در بخش بین‌الملل بود.

هایک ملیکیان اولین هنرمندی بود که در روز اول جشنواره در تالار رودکی روی صحنه رفت و کنسرت خود را به اجرای رسیتال پیانو اختصاص داد.

هایک ملیکیان در این اجرا قطعاتی از آرام خاچاطوریان، کومیتاس و جمعی از مفاخر موسیقی ارمنستان نواخت.

هایک ملیکیان، نوازنده پیانو از کشور ارمنستان، به‌ عنوان یکی از نو روایتگران موسیقی معاصر و قرن بیستم در سطح بین‌المللی و در میان مخاطبان و منتقدان موسیقی کلاسیک شناخته می‌شود. او نواختن پیانو را از شش سالگی با ایرینا گریشینسکایا شروع کرد و سپس تحصیلات حرفه ای خود را نزد پروفسور الکساندر گورگنوف در کنسرواتوار کومیتاس ایروان ادامه داد.

اولین کنسرت بین المللی هایک ملیکیان در جشنواره بین المللی موسیقی قرن بیستم در رم در سال ۲۰۰۰ برگزار شد. وی در سراسر اروپا، آسیا و آمریکا در صحنه های معتبری مانند تالار ویکتوریا ژنو، لیسبون، تالار بزرگ گلبنکیان، کنسرتگبوو آمستردام و… به اجرای برنامه پرداخته است.

هایک ملیکیان درمسابقات بین المللی متعددی برای پیانو از جمله کنکور ارلئان فرانسه، جایزه بزرگ ابلا (ایتالیا)، موسیقی نوین (آمریکا) و بسیاری دیگر دارای عناوین و رتبه های بسیاری است. وی در سال ۲۰۱۲، عنوان هنرمند افتخاری ارمنستان را دریافت کردآلبوم انفرادی او “آروتیوانیان: آثار کامل پیانو” از نشر معتبر ناکسوس، به عنوان بهترین آلبوم موسیقی کلاسیک سال در جایزه ملی موسیقی ۲۰۱۸ انتخاب شد.
او اولین اجرا کننده آثار بسیاری از آهنگسازان معاصر است و به همین دلیل ده ها قطعه به طور ویژه برای اجرا توسط هایک ملیکیان نوشته شده است.

چاپ
>