دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی آغاز به کار کرد
شنبه, 18 آذر 1396

زنگ نخستین روز دومین جشنوارۀ موسیقی کلاسیک ایرانی به دبیری امیر مردانه، با حضور اهالی موسیقی و استقبال مخاطبان در تالار رودکی به صدا درآمد.
به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، امیر مردانه دبیر دومین جشنوارۀ موسیقی کلاسیک ایرانی قبل از شروع اجراها روی صحنه آمد و ضمن ابراز خرسندی از برگزاری دومین دوره این جشنواره و قدردانی از حامیان جشنواره، خطاب به حاضرین گفت: امیدوارم که این جشنواره امسال هم با حمایت شما خوب برگزار شود. حقیقتاً استقبالِ عموم از این نوع موسیقی، که موسیقی جدی و فکرشده است، کم شده. دانشجو و هنرجویی سالهای متمادی زحمت میکشد، مطالعه میکند و زیر نظر استادان به فراگیری این هنر میپردازد اما استقبال عموم از این نوع موسیقی در این سالها بسیار کم شده است.
وی در ادامه بیان کرد: به نحوی این رسالت گردن همۀ ماست؛ برای ما در برگزاری نشستها و جشنوارهها و برای شما به عنوان کسانی که در متن جامعه هستید و میتوانید فرهنگسازی کنید تا این کنسرتها و جلسات بیشتر به آن پرداخته شود. امیدوارم از اجراها لذت ببرید. با آرزوی اینکه فرهنگ و موسیقی کشورمان در حدّ اعتلای خود باشد.
پس از سخنرانی دبیر جشنواره، در سئانس اولِ اجراها گروه موسیقی «ژاو» به سرپرستی سیاوش کامکار روی صحنه آمد و قطعاتی را در مایۀ بیات ترک برای حاضرین اجرا کرد. قطعات این بخش همه از ساختههای سیاوش کامکار و یک قطعه از امین جهانگیری بود. اعضای گروه عبارت بودند از: احسان امامی (عود)، نیریز کامکار (تار)، سیاوش کامکار (سنتور)، مرتضی مؤمنیان (تنبک و سازهای کوبهای)، امیرناصر رنجبر (کمانچه).
پس از اجرای گروه «ژاو» و ۱۵ دقیقه آنتراکت، زمان خیری، نوازندۀ نی و مدرس هنرستان عالی موسیقی و دانشکدۀ موسیقی، به بداههنوازی در دستگاه شور پرداخت. پس از اجرای تکنوازی، نوبت به سهنوازی فرشاد صارمی (کمانچه)، کورش متین (سنتور) و کورش دانایی (تنبک) رسید. در این بخش گروه قطعاتی را در مایۀ شور و دشتی و سپس در بیات ترک اجرا کرد و برنامۀ خود را با قطعۀ «شورانگیز» اثر شادروان پرویز مشکاتیان به پایان برد. این گروه به مناسبت سالروز تولد استاد هوشنگ ظریف برنامۀ خود را به ایشان تقدیم کرد.
سئانس اول نخستین روز جشنواره با پایان برنامۀ سهنوازی به پایان رسید و اجرای نخست سئانس دوم به همنوازی بهناز بهنامنیا (عود) و نازنین پدرثانی (تنبک) اختصاص داشت. بهنامنیا قطعاتی را به صورت بداهه در دستگاه شور اجرا کرد و در بخش قطعات ضربی نوازندۀ تنبک او را بهخوبی همراهی کرد.
پس از اتمام برنامۀ دونوازی عود و تنبک، نوبت به ساز و آواز رسید. در این بخش مجتبی عسگری (خواننده) و علی کاظمی (تار) روی صحنه آمدند و برنامه در دستگاه همایون برای حاضرین اجرا کردند که مورد استقبال آنها قرار گرفت.
آخرین برنامۀ سئانس دوم به گروه موسیقی «برافشان» به سرپرستی هامان خلیلی و خوانندگی غلامرضا رضایی اختصاص داشت که برنامهای در دستگاه همایون و آواز شوشتری اجرا کرد. اعضای گروه عبارت بودند از: غلامرضا رضایی (خواننده)، هامان خلیلی (سرپرست و تار)، مهدی دریاباری (تار)، مرجان راغب (سنتور)، فریماه موفقی (کمانچه)، چکاد فشارکی (کمانچه)، وحید ربیعپور (دف و دایره)، سهیل الهدادیان (تنبک)، پویا لقایی (رباب)، مهدی ولیزاده (نی)، فرزاد موسوی (بمتار).
لازم به ذکر است این جشنواره در بخشهای چون «تکنوازی»، «سهنوازی»، «ساز و آواز» و «گروهنوازی» برگزار میشود تا علاقمندان به این ژانر با انواع ارائۀ آن بیشتر آشنا شوند.
در نخستین روز جشنواره هنرمندانی چون حمیدرضا نوربخش، علیاکبر شکارچی، پشنگ کامکار، سیامک جهانگیری، علی بوستان، عماد حنیفه، امیر شریفی، مهدی امامی و… از جمله حاضرین این اجراها بودند.
دومین جشنوارۀ موسیقی کلاسیک ایرانی با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی خانۀ موسیقی ایران، انجمن موسیقی ایران، مؤسسۀ فرهنگی هنری سازآواز و بنیاد رودکی از ۱۷ تا ۲۴ آذرماه در تالار رودکی برگزار خواهد شد.
						














جای خالی آثار آهنگسازان ایرانی در جشنواره موسیقی جوان							
داوود گنجهای:جشنواره جوان از سایر جشنوارههای موسیقی موفقتر عمل کرده است							
علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود							
ارسلان طیبی: هوای علاقمندان به موسیقی نواحی را داشته باشیم							
وقتی رتبه مهمتر از تجربه میشود							
فراخوان همکاری داوطلبانه با چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر							
تمدید مهلت فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر							
جایزه ۷۰ میلیونی پوستر جشنواره موسیقی فجر/پوستر ۲۰ مهر رونمایی میشود							
دیدار سرپرست معاونت هنری ارشاد با شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر							
انتشار فراخوان طراحی پوستر ۴۱مین جشنواره موسیقی فجر							
جشنواره موسیقی نواحی باید مردمی برگزار شود							
بخش مستقلی برای موسیقی نواحی ایران تشکیل شود							
بخش مردمشناسی جشنواره موسیقی نواحی مغفول مانده است							
جشنواره موسیقی نواحی ایران باید از نگاه گلخانهای و پروژهای رها شود							
آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی ایران تدوین میشود